کد خبر 118848
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
هدف دلالان افزایش کاذب قیمت خودرو است

پرشین خودرو: افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را می‌توان هیجانی توصیف کرد که واسطه‌گران این فضا را با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانه‌های افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آورده‌اند و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده را ندارند.

به گزارش پرشین خودرو، در چند ماه اخیر با وجود بازگشت رونق تولید به صنایع خودروسازی کشور شاهد افزایش کاذب قیمت‌های خودرو در بازار هستیم، نشانه‌ها و آمارها همگی حکایت از تولید و تجاری‌سازی مناسب و متناسب با نیاز بازار دارد، از طرفی نظارت‌ها در بخش خودرو بسیار موثر عمل کرده و موجب تسهیل در روند تجاری سازی شده است.

 

بازار خودرو



در اینجا این سوال به ذهن می‌رسد که براستی چرا با وجود رونق در تولیدات و تجاری‌سازی محصولات خودرویی، شاهد عدم تناسب و افزایش قیمت خودروهای داخلی با قیمت مصوب کارخانه در بازار هستیم؟


برخی از کارشناسان افت میزان ۳۲ درصدی تولید در مقایسه با هشت ماهه سال قبل را از عوامل اختلاف قیمت خودرو با بازار عنوان می کنند. برخی دیگر بر این باورند که تحریم ها و دست و پنجه نرم کردن صنایع خودروسازی با شرایط دشوار تامین متناسب با نیاز نقدینگی، در تولید خودرو اثرگذار بوده است.


همچنین عده‌ای دیگر افزایش نرخ سوخت را مهمترن عامل دانسته و نوسانات نرخ ارز را که در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم موثر در آشفتگی قیمت بازار خودرو می‌دانند.


اما باید به این نکته توجه داشت که شوک اقتصادی ناشی از تحریم را که در سال ۱۳۹۷ با تحریم شدن بخش خودروسازی کشور توسط استکبار جهانی اتفاق افتاد، پشت سر گذاشته و با تحول و برنامه‌ریزی منسجم در جبران کسری قطعات و اجزاء مورد نیاز خودرو، در سال ۱۳۹۸ شاهد رونق در این بخش هستیم و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در داخلی‌سازی، می‌توان اینگونه تعبیر کرد که تحریم‌ها برای خودروسازان خودکفایی و افزایش میزان داخلی‌سازی و حمایت از تولید داخل را به ارمغان آورده است و همینطور برابر پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۳۹۹ تمامی اهداف از پیش تعیین شده در داخلی سازی خودرو قابل تحقق خواهد بود.

از طرفی، در بخش تجاری‌سازی خودروهای کف پارکینگ، خودروسازان بسیار موفق عمل کرده و با سرعت مناسب در تحویل و همچنین با تعهد به روزرسانی تحویل ها از دیماه امسال، در پوشش تقاضای مصرف کننده نهایی بسیار موثر بوده و می توان ان را مهمترین عامل رونق در صنعت خودرو عنوان کرد؛ که تداوم این رویه دست کم تا پایان امسال به اغنای نیاز تقاضا در بازار بدین وسیله خواهد انجامید. تعهد به روزرسانی و تحویل خودرو را منطقا می باید یکی از نشانه های نزدیک تر شدن قیمت بازار با قیمت مصوب کارخانه دانست.

بنابراین افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را می‌توان هیجانی توصیف کرده که واسطه‌گران در فضای مجازی با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانه‌های افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آورده و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده آنها ندارند.

از این رو، نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی از اوضاع متناسب با نیاز بازار حال حاضر خودروسازان در تامین نیاز مصرف کننده نهایی، تولید و تحویل متناسب با نیاز مصرف‌کننده و جلوگیری از ضرر و زیان آنان در بازارهای آشفته که توسط منفعت طلبان و مفسدان اقتصادی به آن دامن زده شده؛ بسیار موثر بوده و در شرایط کنونی برای از بین بردن جو روانی حاصل از دسیسه واسطه گران و دلالان اقتصادی، این نیاز به اطلاع‌رسانی بشدت احساس می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود بزودی شاهد تغییر بسیار محسوس قیمت‌ها و شفافیت در بازار خودرو باشیم، چراکه افزایش تیراژ تجاری سازی محصولات شرکت‌های خودرویی و اطلاع رسانی جراید و رسانه‌ها از افزایش توانمندی و پتانسیل‌های بالای ایجاد شده توسط خودروسازان، به کاهش هیجانات لحظه‌ای انجامیده و از ضرر و زیان مصرف‌کنندگان حقیقی در ورود به اینگونه بازارها خواهد کاست.

منبع: ایرنا

کد خبر 118848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha