کد خبر 118856
۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
دلیل صعود قیمت در بازار خودرو چیست؟

پرشین خودرو: با افزایش نرخ در بازارهای ارز و سکه طی حدود دو هفته گذشته، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز صعودی شد، تا جایی که کف قیمت از مرز ۵۰ میلیون تومان هم گذشت.

به گزارش پرشین خودرو، از حدود یک ماه پیش که بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت آن افزایش یافت، بازارهایی مانند ارز و سکه و خودرو واکنش‌هایی صعودی به این ماجرا نشان دادند. در این بین، قیمت خودروهای داخلی به خصوص آنها که کم‌مصرف‌تر بودند، افزایش یافت و به تبع آن، دیگر محصولات نیز روندی صعودی در قیمت پیش گرفتند. کمی بعد، بازار ارز و سکه تا حدی آرام شد و بازار خودرو نیز از صعود بیشتر باز ماند، اما این آرامش قبل از توفان بود، چه آنکه قیمت‌ها دوباره افزایشی شد. طی حدود دو هفته گذشته، قیمت خودروهای داخلی بیش از پیش بالا رفت، حتی آنها که دیگر به تولید نمی‌رسند یا محصولاتی که خودروسازان نسبت به فروش فوری‌شان اقدام کرده‌اند.


در این مدت، شرکت‌های خودروساز برای برخی محصولات‌شان فروش فوری در نظر گرفتند، با این امید که قیمت آنها شکسته شده و پایین بیاید. به‌عنوان مثال، سایپایی‌ها برای پراید (محصولی که چند ماه دیگر از رده تولید خارج خواهد شد)، فروش فوری روزانه در نظر گرفتند، اما این ابزار نیز چندان موثر واقع نشد و نتوانست قیمت را در حد قابل توجهی کاهش دهد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پراید مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان دارد و مدل ۱۱۱ آن نیز ۵۴ میلیون تومان قیمت خورده است. با این حساب، کف قیمت در بازار خودرو روی رقم ۵۱ میلیون تومان ایستاده، حال آنکه تا همین چند هفته پیش، زیر ۵۰ میلیون تومان بود.

 

بازار خودرو

 


دلیل صعود قیمت در بازار خودرو

اما چه شده که بازار خودرو با وجود فروش فوری‌ها و بهبود تیراژ و عرضه (البته به ادعای خودروسازان)، با افت قیمت مواجه نشده و حتی صعود نیز کرده است. به اعتقاد فعالان بازار، پاسخ به این پرسش را باید در نوسان بازارهای ارز و سکه جست‌وجو کرد. به گفته آنها، پس از افزایش قیمت در بازارهای موردنظر به ویژه ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز صعودی و با سرازیر شدن دوباره نقدینگی مواجه شد. به عبارت بهتر، همزمان با صعود قیمت در بازار ارز و سکه، تقاضای کاذب برای خرید خودرو (به امید فروش با قیمت‌های بالاتر در آینده) افزایش یافت و این ماجرا چون متناسب با عرضه نبود، به رشد قیمت خودروهای داخلی انجامید.

فعالان بازار در ادامه، این گونه تحلیل می‌کنند که با توجه به نزولی شدن قیمت در بازارهای ارز و سکه، تصور درباره آینده بازار خودرو نیز افت قیمت‌هاست، بنابراین نه فروشنده‌ها ریسک فروش را می‌پذیرند و نه خریداران ریسک خرید را. این وسط، مصرف‌کننده واقعی که به دنبال خرید خودرو برای استفاده شخصی است، میان این تحولات و نوسان قیمت گیر افتاده و توان خرید ندارد. در حال حاضر شرایط به شکلی است که به دلیل نااطمینانی از آینده قیمت‌ها در بازارهای مختلف، خرید و فروش خودرو ریسک بالایی پیدا کرده و ضرر این ماجرا بیشتر نصیب مصرف‌کنندگان واقعی شده است.

به اعتقاد کارشناسان، تا زمانی که تورم انتظاری شهروندان بالاست و اطمینان لازم بابت کاهش قیمت‌ها یا حتی ثبات در آینده وجود ندارد، نوسان قیمتی در بازارهای مختلف به ویژه خودرو همچنان ادامه خواهد یافت. این وسط البته تیراژ و عرضه نقش بسیار مهمی در آرام گرفتن یا هیجانی شدن بازار خودرو دارد و باید منتظر ماند و دید تولید خودروسازان طی ماه‌های پایانی سال چه روندی را طی می‌کند. آخرین آمارها نشان می‌دهد تولید ماهانه خودروهای داخلی بهبود یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد
 

کد خبر 118856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha