اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در طرح کریدور 5 جانبه

پرشین خودرو: ایران برای مشارکت در طرح کریدور 5 جانبه قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان برای حضور در سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان وارد فرودگاه تاشکند شد و از سوی مقامات این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

تجار خوشنام و شناخته شده ایرانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این اجلاس همراهی می کنند.

حضور در سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان در ادامه دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه در دیدار با مقامات اقتصادی کشورهای عمان، قرقیزستان و آذربایجان طی چند روز گذشته بوده است.
همچنین روز چهارشنبه اولین نمایشگاه اختصاصی ایران با حضور ۳۷ شرکت ایرانی در تاشکند پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد.

آغاز به کار همایش تجاری ایران و ازبکستان

در حاشیه سیزدهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و ازبکستان، همایش تجاری دو کشور در تاشکند شروع به کار کرد.
بیش از ۱۰۰ هیئت تجاری ایرانی برای حضور در سیزدهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و ازبکستان به این کشور سفر کرده اند.
دیدار های دو جانیه در راستای بررسی فرصت های همکاری مشترک تجاری بین تجار ایرانی و ازبک در چارچوب این همایش برگزار شد.
در این اجلاس برای گسترش همکاری های تجاری دو طرف، امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ازبکستان در دستور کار مقامات دو کشور واقع شد.

دیدار وزیر صمت ایران با وزیر سرمایه گذاری و تجارت ازبکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان گفت که در صورت فعال سازی ظرفیتهای تجاری و اقتصادی کریدور شمال به جنوب و اتصال مبادلات تجاری کشورهای شمال ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا، فرصت‌های جدیدی برای توسعه همکاری های تجاری میان این کشورها فراهم می‌شود.
رضا رحمانی افزود که ایران آمادگی کاملی دارد تا مسیر ترانزیتی اعم از راه آهن، جاده ای و بنادر را جهت انتقال کالاهای این کشورها به ویژه کشور ازبکستان را بدون هیچ گونه محدودیتی فرآهم کند و ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه همکاری ها وجود دارد و ما امیدواریم سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان نقطه عطفی برای توسعه همکاری های دو طرف واقع شود.
وی با اشاره به حضور و همراهی تعدادی از مدیران اجرایی و موثر حوزه اقتصادی کشورمان در این سفر، اضافه کرد که برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز ایران آماده همکاری با کشور ازبکستان هستیم و برای افزایش همکاری‌های اقتصادی کشور ازبکستان مسیر همواری وجود دارد و با تسهیل شرایط، ظرفیت های توسعه همکاری دو طرف را می‌توانیم هر چه سریعتر فعال کنیم.
وزیر صمت گفت: با توجه به جمع‌بندی های انجام شده برای افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان از سوی هیات های تجاری حاضر در این سفر، در صورت امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور، شرایط برای افزایش همکاری‌ها بیش از پیش فراهم می‌شود و درصدد هستیم خط پروازی مستقیم بین ایران و ازبکستان به صورت دائمی دایر شود و همچنین در خصوص تبادلات مالی راهکارهای موجود از جمله استفاده از ارز ملی دو کشور را به کار ببندیم.


بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه اختصاصی ایران در ازبکستان


همزمان با برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و ازبکستان، نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند در حال برگزاری است.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری ایران و ازبکستان از نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند بازدید کرد.
در این نمایشگاه ۳۷ شرکت ایرانی بخشی از توانمندی های صنعتی و تولیدی ایران را برای معرفی و بازدید تجار، صنعتگران و بازرگانان ازبک عرضه نموده اند.
وزیر صمت در همایش تجاری ایران و ازبکستان : ازبکستان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در آسیای میانه است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و ازبکستان در تاشکند گفت که امیدوارم برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک دو کشور فرصتی برای توسعه و تقویت همکاری های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری و مقدمه ای برای توسعه و تعمیق روابط بلند مدت دو کشور شود.

رضا رحمانی افزود که روابط صمیمانه و نزدیک دو کشور، اشتراکات دینی و تاریخی، منطقه ای و مراودات هیات های بلند پایه اقتصادی و سیاسی میان دو طرف، موجب شده است ازبکستان به عنوان یکی از مهمترین شرکای ما در آسیای میانه قلمداد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به میزبانی اخیر کشور ازبکستان از اجلاس نخست وزیران شانگهای، گفت: در دیدار مشترک با نخست وزیر ازبکستان بر توسعه همکاری ها تاکید ویژه شد و امروز شاهد برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان هستیم و برگزاری این همایش و نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند به عنوان یکی از زیرساخت های همکاری دو کشور هستند که قطعاً شرایط افزایش همکاری ها و توسعه روابط ایران و ازبکستان را که مورد توجه مقامات عالی دو کشور است را به طور کامل فراهم خواهد آورد.
رحمانی خاطر نشان کرد: امیدوارم دولت ازبکستان در چارچوب سیاستهای جدید خود برای توسعه زیرساخت های عمرانی خود به ویژه در حوزه ساختمان سازی از توان شرکت ایرانی بهره برداری لازم را نماید و موقعیت هاب و ویژه ایران و ازبکستان و فرصت های همکاری که با کشورهای همسایه داریم و این ظرفیت کم نظیری است که در اختیار فعالین اقتصادی کشور قرار دارد.
وی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد که بین کشورهای ایران ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسیده است، گفت: با فعالسازی ظرفیت های کریدور شمال و جنوب و اتصال کشورهای شمال ایران و حاشیه دریای خزر به کشورهای جنوب خلیج فارس، دریای عمان، شمال آفریقا، هند و سایر نقاط دنیا؛ فرصت های بسیار بزرگ تجاری برای هر یک از این کشورها فراهم می‌شود.
وزیر صمت تاکید کرد: وظیفه دولت ها تسهیل امور و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه کارهای بخش خصوصی است و در عمل همکاری های تجاری پایدار و دراز مدت بین فعالان اقتصادی خصوصی دو کشور شکل خواهد گرفت.
رحمانی با اشاره به وجود قانون جذب و حمایت از سرمایه گذار خارجی در کشورمان افزود: در چارچوب این قانون، اصل و فرع سرمایه گذاری تضمین و در مقابل همه ریسک های غیر تجاری تضمینات لازم ارائه می شود و سایر حمایت هایی که در این راستا تدوین و به اجرا گذاشته می شود و طرف ازبک نیز برای حمایت از سرمایه گذاری تاکید دارد و البته نیازمند ایجاد تسهیلات در برخی بخش ها از جمله ترانزیت کالا، ایجاد خط پروازی مستقیم، بیمه و سایر مواردی که جزو ضروریات فعالیت‌های اقتصادی است.


دیدار رحمانی با معاون نخست‌وزیر ازبکستان/ تاکید بر اراده جدی ایران بر گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: با توجه به اراده مقامات دو کشور برای تقویت و تعمیق روابط، نه تنها موانع باید برطرف شود بلکه باید در جهت توسعه مناسبات و روابط بیش از پیش برنامه ریزی و اقدام کنیم.
رضا رحمانی در دیدار با الیار غنی اف افزود که کشور ازبکستان دارای جایگاه بسیار ویژه ای در حوزه سیاست خارجی ایران است و این مهم توصیه مقامات عالی کشور ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین کشورهای دوست و برادر با اشتراکات دینی، تاریخی و جغرافیایی است.


امضای یادداشت تفاهم میان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون نخست وزیر ازبکستان
یادداشت تفاهم این اجلاس، امروز به امضای رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و الیار غنی اف، معاون نخست وزیر ازبکستان رسید.
این یادداشت تفاهم در چند بخش شامل حوزه های صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری خارجی، موارد گمرکی، نیرو، نفت، گاز و انرژی بوده است و همچنین همکاری های گردشگری، توسعه فناوری و علمی، فرهنگی و بهداشتی مورد نظر این یادداشت تفاهم قرار گرفته است.
ارتقا سطح همکاری ها در حوزه های حمل و نقل و ترانزیت کالا و همکاری در زمینه های کشاورزی و آب و همچنین در حوزه اسناد و امور حقوقی در یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و ازبکستان لحاظ شده اند و از مهمترین توافقات انجام شده در این اجلاس، تهیه نقشه راه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و مبادله آن در سریع ترین زمان ممکن است.


تاکیدات وزیر صمت در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در جلسه سیزدهمین کمیسیون همکاری های مشترک ایران و ازبکستان بر آمادگی ایران برای مشارکت در طرح کریدور 5 جانبه قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان و همچنین اصلاح تعرفه ها و موانع گمرکی با ازبکستان در چارچوب موافقتنامه تجارت ترجیحی تاکید کرد.
رحمانی گفت که حضور ۵۰ شرکت ایرانی در این اجلاس، برگزاری همایش تجاری دو طرف و همچنین برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند، نشان‌دهنده اهمیت این اجلاس در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور است.


آمادگی ایران برای مشارکت در طرح کریدور 5 جانبه قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان
وی با اعلام اینکه ایران آمادگی خود را نسبت به افزایش مبادلات ترانزیتی، ایجاد سهولت و تسریع در احداث خط ریلی ایران، افغانستان و ازبکستان اعلام می کند، گفت که همچنین ایران موافق اجرای طرح کریدور 5 جانبه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان است و حتما آن را پیگیری خواهد کرد.


محوریت بخش خصوصی در توسعه و تعمیق روابط تجاری با سایر کشورها
همچنین وزیر صنعت معدن و تجارت در جمع تجار ایرانی در تاشکند گفت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ازبکستان و معرفی بخش توانمندی های صنعتی کشور، فرصت خوبی برای آغاز همکاری‌های تجاری بین تجار ایرانی و طرف ازبکستانی است.

کد خبر 118872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha