جذب ۱۵۸هزار میلیارد سرمایه در حوزه دریا و بندر

پرشین خودرو: رئیس سازمان بنادر: ۹ قرارداد سرمایه گذاری در بندر‌ها با بخش خصوصی امضا شده و امروز نیز ۴ قرارداد دیگر امضا می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، محمد راستاد در مراسم روز ملی حمل و نقل گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که برای زمین گیر شدن صنعت حمل و نقل دریایی انجام شد، میزان واردات از طریق بنادر ۱۵.۸ و صادرات غیر نفتی ۲.۲ درصد رشد داشت.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۳.۵ میلیون تن کالا به بنادر کشور وارد و ۳۸.۶ میلیون تن کالای غیرنفتی نیز از طریق بنادر صادر شده است.


معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در قالب ۹ قرارداد با بخش خصوصی امضا شده است و امروز نیز ۴ قرارداد دیگر به امضا می‌رسد.

محمد راستاد

 

وی با اشاره به الزامی شدن استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: خوشبختانه با همکاری وزارت نفت، این امر انجام شده و نگرانی ناوگان دریایی ایران برای ادامه کار بدون مشکل و امکان ورود به بنادر دیگر کشور‌ها برطرف شده است.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین کاهش زمان توقف کشتی‌ها در بنادر و رسیدن به نرم متوسط جهانی را هدف این سازمان دانست و افزود: این زمان برای کشتی‌های کانتینربر، ۷ دهم روز و برای کشتی‌های فله بر ۹۴ صدم روز و برای کالا‌های خشک کمی بیشتر از ۲ روز است و باید تلاش کنیم به این زمان تخلیه و بارگیری برای رقابت پذیر و اقتصادی کردن بنادر ایران برسیم.


راستاد همچنین با اشاره به استفاده از کالا‌های ساخت داخل در تجهیزات بندری و دریایی گفت: امسال ۶۱ میلیارد تومان صرفه جویی بواسطه استفاده از تجهیزات ساخت داخل در صنعت دریایی اتفاق افتاد و این روند ادامه دارد.


وی همچنین از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرد در زمینه گردشگری دریایی سرمایه گذاری کنند و افزود: به سرمایه گذاران این بخش و همچنین سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری در بخش ساخت کشتی‌های جدید و افزایش ظرفیت جابه جایی کانتینری هستند، مشوق‌هایی از جمله تسهیلات کم بهره از محل وجوه اداره شده پرداخت می‌شود.


وی اضافه کرد: با انعقاد قرارداد‌های محرمانه با خطوط کشتیرانی جهان آماده ایم تردد کشتی‌های آن‌ها به بنادر ایران را کم هزینه‌تر کنیم.



حسن زاده، معاون سازمان بنادر و دریانوردی
جذب ۱۵۸هزار میلیاردی سرمایه در حوزه دریا و بندر


معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یک سال اخیر، بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در قالب ۳۳۰ قرارداد در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری جذب شد که در مقایسه با سال‌های گذشته ۵۳ درصد افزایش داشت.


آقای محمدعلی حسن زاده در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل که با حضور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان فراکسیون‌های دریایی مجلس شورای اسلامی، استانداران استان‌های ساحلی و فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت در حال برگزاری است افزود: امسال بحث تقویت نظارت و انجام ممیزی‌های ادواری در حوزه سرمایه گذاری در بنادر دنبال می‌شود.


وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی حاکمیت امور دریایی کشور، مرجع حاکمیت امور بندری و مرجع حاکمیتی کشتیرانی بازرگانی کشور است.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لزوم ارتقای ایمنی و نظارت بر این امر نیز گفت: امسال چند کنوانسیون و مقررات به بنادر ابلاغ شد و نظارت‌های ادواری برای اطمینان از حسن اجرای این مقررات خواهیم داشت.


حسن زاده افزود: با توجه به وقوع حادثه‌ای در یکی از بنادر جنوبی و جان باختن یکی از کارکنان، موضوع ایمنی با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و دستورالعمل ایمنی حمل و نقل، به صورت جدی مورد تأکید واقع شد.


معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: فرآیند جایگزینی و فسخ تعداد محدودی از قرارداد‌ها نیز در دستور کار ماست.


وی تصریح کرد: دستورالعمل صدور مجوز فعالیت در بنادر و بنادر منطقه ویژه اقتصادی بازنگری شده است و مجوز این شرکت‌ها با تاریخ اعتبار ۵ ساله خواهد بود.


معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: جهت گیری سازمان بنادر و دریانوردی در یک سال گذشته، اتخاذ رویکرد لجستیکی در توزیع کالا و جابجایی کالا بین بنادر بود.


وی ادامه داد: چند شناور نیز به روش کاپوتاژ، کالا را از بندر امام خمینی به بندر چابهار منتقل کردند.


حسن‌زاده گفت: شناسایی اپراتور‌ها و سرمایه گذاران از طریق فراخوان در بنادر صورت می‌گیرد.


معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درخصوص سرمایه گذاری‌های جدید در بنادر کشور در یک سال گذشته افزود: بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در قالب ۳۳۰ قرارداد سرمایه گذاری در این حوزه منعقد شده است.


وی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با سرمایه گذاری سال‌های قبل، ۵۳ درصد رشد داشته است که منجر به انعقاد قرارداد‌های لجستیکی و فعالیت‌های توسعه بندری در زمینه احداث کارخانجات صنعتی، ترمینال مواد معدنی و مراکز لجستیکی، انبار مکانیزه غلات و سیستم انتقال، مدیریت و سرمایه‌گذاری و بهره برداری از بنادر کوچک، احداث مخازن و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی، محوطه ترانزیتی و صادراتی کالا و کانتینر و سایر ادوات فنی شد.

کد خبر 118998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha