کد خبر 119006
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
مصرف ۲۳.۵درصد بنزین کشور در کلان‌شهری تهران

پرشین خودرو: معاون وزیر راه گفت: ۲۳.۵ درصد از بنزین کشور در تهران و البرز مصرف می شود، در حالی‌که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.

به گزارش پرشین خودرو، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت: مناطق کلانشهری که شهرهای جدید را نیز شامل می‌شود، مناطقی جدید همبسته از نظر فعالیت و کار تلقی می‌شوند و بنابراین حجم بالایی از رفت و آمد در این مناطق اتفاق می‌افتد. موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که می‌تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیط‌زیست، ترافیک و مصرف انرژی به‌جای بگذارد.

وی افزود: اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد، آسیب‌های فراوانی در پی دارد؛ بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاست‌های حمل و نقل عمومی و اولویت‌ بخشیدن به آن است که در کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است.

وی با بیان این‌که روزانه ۲۰۰ هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد می‌شود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد، عنوان کرد: این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام می‌شود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری می‌کنند و زمانی‌که پایداری هوا بر منطقه حاکم می‌شود، آلودگی زیادی محیط را در بر می‌گیرد.

 

طاهرخانی



۲۳.۵ درصد از بنزین کشور در تهران و البرز مصرف می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمارهای وزارت نفت، گفت: ۲۳.۵ درصد بنزین کشور در منطقه کلان‌شهری تهران مصرف می‌شود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالی‌که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.

وی افزود: در کنار سیاست‌های قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر می‌کند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است.

طاهرخانی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به آخرین تحولات مربوط به خطوط ریلی شهرهای جدید پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد.



قطار هشتگرد به زودی افتتاح می شود

وی، پیشروترین قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی، خط متروی شهر جدید بهارستان-اصفهان به‌طول ۱۵ کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابجایی ۱۴۰ هزار مسافر در افق طرح برای آن پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این خط تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد به‌طول ۴۶ کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابه‌جایی ۲۲۹ هزار مسافر به‌طور روزانه برای آن پیش‌بینی می‌شود.

 


مترو فولادشهر-اصفهان تا ۱۴۰۲ افتتاح می شود

طاهرخانی، خط متروی فولادشهر-اصفهان به‌طول ۲۵ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۸ هزار مسافر به‌صورت روزانه را دیگر خط متروی در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود: پیش‌بینی می شود این خط تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. مسیر مجلسی-بهارستان نیز به طول ۵۹ کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس به‌طول ۲۶ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۶ هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینه‌بر است، پیش‌بینی کرده‌ایم که در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.



متروی پرند چرا به بهره برداری نمی رسد؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای احداث مترو شعر جدید پرند گفت: این خط مترو یکی از از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود ۱۷ کیلومتر است در مرحله روسازی است. دستگاه‌های اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسوولیتی ندارد. جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش می‌رود؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کرده‌ایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم متروی پرند را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: این خط به دلیل محدودیت بودجه‌ای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم؛ به این منظور به شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم که شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر متروی از از فرودگاه تا پرند باشد.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی که اولویت و استراتژی نخست ما است از توسعه راه‌های دسترسی کنونی شهرهای جدید نیز غافل نبوده‌ایم و آزادراه تبریز-سهند از جمله اقدامات شرکت عمران در توسعه راه‌های دسترسی شهرهای جدید به شمار می‌رود. این آزادراه جزو پروژه‌های اولویت‌دار شرکت عمران شهرهای جدید است که با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و هم‌اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی برود. همچنین در خصوص دسترسی‌های شهر جدید صدرا، تبدیل شدن جاده دوکوهک به شیراز به بزرگراه در حال انجام است و یک دسترسی جدید نیز به آزادراه اصفهان-شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: مهر

کد خبر 119006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha