عدم رعایت استانداردهای بتن در آزادراه تهران-شمال

پرشین خودرو: رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) با بیان این که روریه های بتنی مورد استفاده وزارت راه و شهرسازی در پروژه های راهسازی مناسب باراندازها و پارکینگ است، گفت: استانداردهای بتن در آزادراه تهران-شمال رعایت نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، مصطفی احمدوند در نشست خبری بیست و دومین همایش سالانه انجمن علمی بین المللی بتن (ACI) با یادآوری این که در سدسازی مشکل نداریم چون حرفه ای هستیم و با خارجی ها کار کرده ایم، اظهار کرد: بتن های تولیدی ایران بسیار حرفه ای و صنعتی است، در صنعت سدسازی قبل از خرید سیمان، آنرا آزمایش می کنند اما در ساخت و سازها این گونه نیست.

وی با بیان این که بتن (ساروج) ایرانی است، افزود: 80 درصد بتن های استفاه شده در ایران افقی (کف) است و ستون و تیر نیست و به همین دلیل باید کارگر این کار را انجام دهد.


وی تصریح کرد: بیست سال قبل برای تهیه و تدوین استاندارها، چک لیست های کنترل کیفیت فرآیند تولید و حمل و تحویل بتن آماده به کارگاه های ساختمانی شهری و در نهایت تدوین استاندارد ملی و اجباری 6044 (بتن آماده-ویژگی ها) در خصوص فرآیند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآوره های بتنی در سال 95 تدوین شد و به عنوان استاندارد اجباری در صنعت بتن و ساخت و ساز بتنی لازم الاجراست.


وی ادامه داد: استاندارد مذکور به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم هنوز متولی متولی نظارت و بارزرسی بر فرآیند سیستم تولید واحدهای تولیدی، مشخص نیست که از سوی تولیدکنندگان و سازندگان به رستی رعایت می شود یا خیر و در حال حاضر به جز تعدادی انگشت شمار که ممکن است به دلیل نیاز خریدار و قیمت مناسب بسیاری منجر به کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور می شود.

 

مصطفی احمدوند



رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) با یادآوری با تاکید بر این که کارخانه تولید بتن باید تولید استاندارد داشته باشد، تصریح کرد: در کارخانه ها، تولید بتن سلیقه ای است و استاندارد تولید نمی شود.

احمدوند با اشاره به این که 80 درصد بتن تولید شده کشور در ساختمان ها نیست و در پروژه های عمرانی مصرف می شود، گفت: حضور بازرسان سازمان ملی استاندار و بازرسان مقیم در واحدهای تولیدی بتن آماده جهت نظارت بر فرآیند تولید به صورت ادواری و مستمر بسیار ضرورت دارد. این بازرسان باید همواره فرآیند تولید بتن را منطبق بر استاندارد ملی اجباری شماره 6044 مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به ارسال گزارش های خود در این خصوص به سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.

وی با بیان این که عمر مفید آسفالت 5 سال و رویه های بتنی حداقل 30 سال است، اظهار کرد: هزینه های رویه های بتنی در ایران ارزان تر از رویه های آسفالت است و حدود 45 درصد ارزان تر بوده و مصرف بنزین خودروها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به این که برای وزارت راه در خصوص مزیت های رویه های بتنی کلاس های آموزشی گذاشته ایم، افزود: 15 سال برای این وزارتخانه کلاس های متعددی را برگزار کرده ایم، بتنی غلطکی که وزارت راه و شهرسازی استفاده می کند برای باراندازها و پارکینگ مناسب است نه رویه های بتنی جاده ها.

وی با تاکید بر این که استانداردهای بتنی در آزادراه تهران-شمال رعایت نشده است به خلاء وجود تکنسین صلاحیت دار و آموزش دیده در حوزه ساخت و ساز کشور اشاره کرد و گفت: در 20 سال اخیر با حضور در پروژه های مختلف و همدل با جامعه رشته عمران کشور در کنار پیمانکاران ساختمانی، مهندسان مشاوران و بسیاری از رهبران جامعه و دلتمردان کشور فقدان تکنسین های آموزش دیده و با صلاحیت در حوزه ساخت و ساز کشور کاملا مشهود بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) ادامه داد: این در حالی است که ارتقای کیفی ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و انفجارها تنها در گرو به کارگیری اجباری تکنسین های صلاحیت دارد آموزش دیده پایبند به ارزش های اخلاقی وفادار به اخلاق حرفه ای و احترام به شعور اجتماعی، قوانین، مقرارت و استاندارد های ملی اجباری در پروژه های شهری و روستایی میسر است.

احمدوند گفت: بیست و دومین همایش سالانه انجمن علمی بین المللی بتن (ACI)-شاخه ایران و کنفرانس ملی سالانه بتن و زلزله مرکز تحقیقات بتن چهارم و پنجم دیماه امسال در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور- دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 119087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha