آخرین آمارها از فروش روغن های تقلبی در بازار / مردم برای خرید به نمایندگی های مجاز فروش لاستیک مراجعه کنند

پرشین خودرو: با مدیریت واردات و پیگیری و نظارت بر واحدهای صنفی، فروش روغن های تقلبی و برخی التهابات قیمتی در بازار لاستیک فروکش کرده است و پیش بینی می شود در صورت ادامه توزیع مناسب کالا به بازار تا پایان سال، شاهد آرامش و تعادل قیمت در بازار لاستیک و روغن باشیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار لاستیک از سال گذشته دچار چالش و افزایش قیمت بیش از 50 درصدی شد چنانچه در تیر ماه امسال رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرد که برخی از تجار برای ایجاد تشنج، کمبودهای بازار را بسیار بالاتر از کمبود واقعی بازار اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که بررسی بازار لاستیک طی ماههای اخیر نشان می دهد که با وجود کاهش تعرفه واردات و اختصاص ارز 4200 تومانی به این صنعت قیمت‌ها همچنان کاهش نیافته و به نظر می رسد عده‌ای کالا را در انبارها احتکار کرده اند.
 

در همین میان بررسی میدانی بازار لاستیک در یکی دو ماه گذشته حاکی از آن است که کاهش عرضه لاستیک از سوی کارخانجات و توزیع نامناسب کالا عاملی شده تا در این مدت شاهد افزایش قیمت انواع تایرهای سواری در سطح بازار باشیم چنانچه این روند پس از افزایش قیمت بنزین و رشد قیمت برخی کالاها در بازار، موجب واکنش وزیر صنعت نسبت به جریان صعودی قیمت ها و هشدار به برخی تولیدکنندگان شد، بر این اساس وزیر صمت اعلام کرد که هر گونه خودداری از عرضه لاستیک به بازار را تخلف بوده و با متخلفات خواهد شد.



اما با گذشت حدود یک ماه از تلاطمات افزایش قیمت بنزین در بازار، ارزیابی بازار فروش لاستیک و اظهارات فعالان بازار نشان می دهد که جریان صعودی در بازار لاستیک متوقف و التهابات در این بازار تا حدودی فروکش کرده است به طوری که رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر نیز معتقد است که در حال حاضر هیچ التهابی در بازار تایر و روغن وجود ندارد و اوضاع بازار لاستیک به جز در دو نوع لاستیک پرایدی و وانتی، متعادل و آرام است.

داود سعادتی‌نژاد در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: در در حال حاضر هیچ التهابی در بازار تایر و روغن وجود ندارد و لاستیک و روغن به میزان کافی در حال تولید و عرضه به بازار است بنابراین هم اکنون مشکل چندانی در تامین نیاز و قیمت ها در بازار لاستیک نداریم ؛ هرچند تا پیش از افزایش قیمت بنزین و نوسانات بازار ارز ، بازار این کالا با برخی تلاطمات همراه بود که با تدابیر صورت گرفته در توزیع مناسب تا حدودی زیادی فروکش کرده است.

عدم تاثیر قیمت بنزین و نوسانات ارزی بر تولید و عرضه لاستیک و روغن در بازار

وی همچنین با توجه به برخی گزارشات در خصوص اوضاع بازار روغن و تحولات قیمتی در این بخش گفت : با تولید و عرضه مناسب کارخانجات تولیدی در حال حاضر هیچ کمبود و یا افزایش قیمتی در بازار روغن موتور وجود ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن ، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران با اشاره به واکنش بازار بسیاری از کالاهای مصرفی به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت بنزین طی یک ماه گذشته ، خاطر نشان کرد : به رغم رشد قیمتی که در بسیاری از بازارها صورت گرفت، افزایش قیمت بنزین و تلاطمات بازار ارز تاثیری بر جریان تولید و عرضه لاستیک و روغن نداشته است.

به گفته سعادتی نژاد در حال حاضر عمده تولیدکنندگان با مواد اولیه موجود در انبارها در حال تولید لاستیک و روغن هستند بنابراین این اتفاقات نمی تواند تاثیری بر روند تولید و قیمت لاستیک و روغن در بازار گذاشته باشد.

 

تعویض روغن



وی با اشاره به واکنش وزیر صنعت در هفته های اخیر در برخورد با برخی از تولیدکنندگان لاستیک، تصریح کرد: با وجود هشدارهای وزیر صنعت در مورد تامین نیاز بازار ، بررسی میدانی در این صنف نشان می دهد که بازار آرام است و هم اکنون هیچ کمبود و رشد قیمتی در بازار لاستیک و روغن رخ نداده است.

جریان مناسب توزیع و فروش لاستیک در بازار

وی با توجه به تاثیر فروش حواله ای تایر بر جریان بازار این کالا افزود : در ماههای اخیر اغلب متقاضیان به خصوص در بازار لاستیک های سنگین بواسطه حواله دریافتی و پیمایش در حال تامین نیازشان از بازار هستند به همین منظور مشکلات در تامین نیاز بازار برطرف و جریان خوبی بر بازار توزیع و فروش لاستیک حاکم است.

این مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در ادامه با اشاره به تاثیر کاهش عرضه لاستیک برخی خودروهای پرتیراژ بر اختلاف قیمت آنها در بازار تاکید کرد : توزیع نامناسب این تایرها از سوی تولیدکنندگان و از سویی برخی خبرها مبنی بر خروج این محصولات از خط تولید خودروسازان بر کمبود و رشد قیمت برخی تایرها از جمله تایر پراید در بازار دامن زد.

اختلاف قیمت لاستیک پراید در بازار رو به کاهش است / عرضه روغن های داخلی با برند خارجی

سعادتی نژاد اضافه کرد : خوشبختانه در یک ماه گذشته با افزایش تولید لاستیک پراید در کارخانجات تا حدودی التهاب و رشد قیمت در بازار این مدل لاستیک فروکش کرده اما همچنان اختلاف قیمت در بازار لاستیک پراید بیش از 100 هزار تومان است که به تدریج این اختلاف قیمت در حال کاهش است.

به‌گفته وی در حال حاضر یک جفت لاستیک دولتی پراید 347هزار تومان است اما در بازار این مدل لاستیک 430 تا 450 هزار تومان است.

وی همچنین در خصوص عرضه روغن های تقلبی در بازار به خبرنگار پرشین خودرو گفت : با کاهش واردات ، عرضه روغن های تقلبی در بازار کاهش یافته است با این حال برخی روغن های داخلی با نام برند خارجی در بازار عرضه می شوند که البته این اقدام عرضه روغن تقلبی محسوب نمی شود چرا که با مواد اولیه با کیفیت داخلی تولید می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک ، روغن تاکید کرد : خوشبختانه با پی گیری و نظارت اتحادیه بر واحدهای صنفی هم اکنون فروش روغن های تقلبی نیز در بازار کاهش یافته است .

پیش بینی تثبیت قیمت لاستیک و روغن تا پایان سال

سعادتی نژاد همچنین در خصوص روند تغییرات قیمتی در بازار لاستیک و روغن تا پایان سال گفت : ابتدای امسال قیمت تایر و روغن به ترتیب حدود 30 و 70 درصد افزایش یافت اما پس از آن هیچ افزایش رسمی در قمیت تایر و روغن اعمال نشده و پیش بینی می شود تا پایان سال نیز قیمت ها در بازار این کالاها تثبیت شود.

وی در پایان به متقاضیان لاستیک و روغن توصیه کرد برای تامین نیاز به بازار آزاد مراجعه نکنند و صرفا از نمایندگی های فروش لاستیک و روغن و با قیمت های مصوب خریداری کنند تا از مسائل موجود در بازار کاسته شود.

کد خبر 119135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha