مجری راه‌آهن رشت-آستارا برای بار پنجم تغییر کرد

پرشین خودرو: دستگاه مجری احداث خط آهن رشت-آستارا برای پنجمین بار و با تصویب هیئت دولت، میان شرکت راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جابه جا شد.

به گزارش پرشین خودرو، هیئت وزیران در جلسه ۲۷ آذر ماه امسال با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تغییر دستگاه مجری طرح احداث راه آهن رشت-آستارا از شرکت راه آهن به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت کرد.

گفتنی است مصوبه مذکور در تاریخ ۳۰ آذر ماه از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

در مصوبه مذکور، در خصوص انتقال بودجه این پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه آهن اظهار نظری نشده است.


گفتنی است این چهارمین بار است که پروژه زیرساخت ریلی رشت-آستارا میان این دو دستگاه جابه جا می‌شود. همچنین جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای احداث این خط آهن فاینانس کرده است که هنوز از انتقال این مبلغ به دستگاه مجری احداث راه آهن رشت-آستارا خبری نیست. در حال حاضر خط آهن آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) ساخته شده است؛ همچنین راه آهن قزوین-رشت نیز بهار امسال با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید؛ با ساخت راه آهن حد فاصل رشت تا آستارا، کریدور شمال جنوب میان ایران، آذربایجان، روسیه و فنلاند تکمیل شده و بندرعباس با خط آهن به هلسینکی متصل خواهد شد. دسترسی جمهوری آذربایجان به بندر شهید رجایی یکی از اولویت‌های توسعه‌ای برای این کشور محسوب می‌شود.

پیش از این نیز در زمان وزارت عباس آخوندی، ساخت این پروژه ابتدا در دولت یازدهم به شرکت راه آهن واگذار شد اما در خرداد ۹۷ (اوایل دولت دوازدهم) و در ماه‌های پایانی حضور آخوندی در این وزارت خانه، ساخت این پروژه به شرکت ساخت رفت؛ ولی با توجه به اینکه انتقال این پروژه به شرکت ساخت، در هیئت دولت به تصویب نرسید، در شرکت راه آهن ماند؛ بار دیگر در زمان ورود اسلامی به وزارت راه و شهرسازی، ساخت این راه آهن همراه با چند پروژه دیگر دراواخر پاییز ۹۷ به شرکت ساخت منتقل شد اما به دلیل آنکه پروژه ریلی رشت -آستارا را آذربایجانی‌ها با شرکت راه آهن ایران به توافق رسیده بودند، بار دیگر در اواخر زمستان ۹۷ به شرکت راه آهن برگشت داده شد؛ در حال حاضر برای پنجمین بار است که اجرای پروژه مذکور به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل واگذار شده است.

خاطرنشان می‌شود، وزیر راه و شهرسازی همزمان رئیس کمیسیون امور زیربنایی دولت بوده و مصوبات مذکور ابتدا در این کمیسیون تصویب و سپس به صحن هیئت وزیران برای تصویب منتقل شده اند.

منبع: مهر

کد خبر 119152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha