کد خبر 119198
۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
 آلایندگی خودروهای یورو 4 کمتر از یورو 5

پرشین خودرو: محیط زیست بر افزایش ارتقای کیفیت خودروها به استاندارد یورو 5 تاکید کرده است، اما برخی کارشناسان، افزایش استانداردیورو 5 را در کاهش آلودگی رد کرده و معتقدند دست گذاشتن بر روی این مسأله عوام فریبی است.

به گزارش پرشین خودرو، حدود 10 روز پیش بود که محیط زیست در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت ایران خودرو خواستار توقف پیش‌فروش خودروهای با استاندارد یورو 4 برای سال 99 شد.

در نسخه فعلی قانون هوای پاک عنوان شده که از ابتدای سال 1400 خودروهای بنزینی و دیزلی باید دارای استاندارد یورو 5 باشند، اما آیین‌نامه ذیل این قانون ابتدای سال 1401 را مبنا قرار داده است.


سید محمد میرزایی قمی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در این نامه پیش فروش خوردوهای یورو 4 را قانون‌شکنی خواند و اظهار داشت: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.


به گفته مسؤولان سازمان محیط زیست این اقدام خلاف مواد قانون هوای پاک است و این اقدام غیرقانونی باعث می‌شود که سال آینده مردم برای شماره‌گذاری خودروهای خارج از استانداردشان با مشکل مواجه شوند.


علی‌رغم ابعاد قانونی این اقدام شرکت‌های خودروساز، ابعاد محیط زیستی این ارتقای استانداردها هم حائز اهمیت است.

 

آلودگی هوا



*35 درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت‌های بنزینی است

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در این‌باره تاکید داشت که بر اساس مطالعات منشا‌یابی آلودگی شهر تهران 35 درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت‌های بنزینی است، اما آلایندگی ذرات معلق سال به سال رو به بهبود است،آنچه در میان آلاینده‌ها در حال افزایش است، مربوط به آلاینده ازن است که در واقع عامل اصلی بروز آن هیدروکربن ناشی از خودروهای بنزینی هستند.

بنابراین به مرور زمان آلایندگی از سمت خودروهای دیزلی به سمت خودروهای بنزینی در حال حرکت است و می‌توان نتیجه گرفت بحث خودروهای بنزینی هر سال جدی‌تر خواهد شد.



* ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا

اشجعی با اشاره به اینکه تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو 4 به یورو 5 باعث ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است، گفت: تصور کنید اگر به جای یک میلیون خودروی یورو 4 امسال خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 5 وارد بازار می‌شوند. چه مقدار وضعیت هوا نسبت به قبل بهتر بود؟



* آلایندگی خودروهای یورو 4 کمتر از یورو 5

اما محمد علوی‌تبار کارشناس آلودگی هوا، این ادعا را از سوی سازمان محیط زیست رد کرد و گفت: ارتقای تولید خوردوها با استاندار یورو 4 تقریباً هیچ اثری در کاهش آلودگی هوا ندارد، چون این استانداردها بیشتر مبتنی بر ارتقای کیفیت ‌خودروهاست نه آلایندگی آنها.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور، آلایندگی خودروهای یورو 4 کمتر از یورو 5 بیشتر است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به لزوم اولویت‌بندی در این زمینه گفت: با نگاه به قوانین کشورهای اروپایی متوجه خواهید شد که وقتی خودروساز نمی‌تواند در یک بازه مشخص بر روی مساله آلایندگی نسبت به ارتقا استاندارد عمل کند، یک راه دوم به عنوان جایگزین در نظر گرفته می‌شود، مثلاً اجرای طرح‌هایی مثل LEZ در این کشورها رایج است که براساس آن خودروها یا باید استاندار یورو5 داشته باشند و یا یورو4 +.

وی ادامه داد: حتی گاهی بر روی کاتالیست یا فیلتردود‌ه‌ها مانور می‌دهند که نقش یورو 5 رو بازی کند و به این ترتیب خودروساز هم ‌می‌تواند خط تولید خود را حفظ کند و هم پارامترهای آلایندگی را بگذراند.




*دست گذاشتن محیط زیست بر روی مساله ارتقای کیفیت خودروها عوام فریبی است

این کارشناس دست گذاشتن محیط زیست بر روی مساله ارتقای کیفیت خودروها را یک عوام فریبی عنوان کرد و گفت: دست گذاشتن بر روی چنین مسائل سطحی و عوام فریبانه‌ای نوعی سرپوش گذاشتن بر روی انجام وظائف است.

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت سازمان محیط زیست اما دست گذاشتن بر افزایش کیفیت خودورها را مثبت عنوان کرد و گفت: هرگونه ارتقای کیفیت در کاهش آلودگی هوا تاثیر‌گذار است.

منبع: فارس

کد خبر 119198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha