تداوم وضع فعلی در صنعت قطعه سازی حماقت است / ضرورت سرعت در تزریق اعتبارات مصوب به صنعت قطعه سازی کشور

پرشین خودرو: ادامه وضع فعلی در صنعت قطعه سازی حماقت است و در صورتی که اعتبارات مصوب شورای پول و اعتبار به میزان مورد توافق و با سرعت تخصیص نیاید یک توقف جدی در صنعت قطعه سازی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص اعتبار تخصیصی به خودروسازان رسانه ای می شود که تاکنون جزئیاتی از شیوه پرداخت این تسهیلات اعلام نشده است این موضوع در حالی است که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان همگن ادامه وضعیت فعلی در صنعت قطعه سازی حماقت است.


خودروسازان کشور در حالی این روزها همچنان با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که این روند طی بیش از یک سال گذشته زنجیره خودروسازی کشور را نیز با چالش مالی بزرگی روبه‌رو نموده است. ریشه اصلی این ماجرا که در تحریم ها و مشکلات داخلی اقتصادی نهفته است دراین مدت موجب افزایش هزینه‌های تولید و بروز مشکلات مالی در صنایع خودرو و قطعه سازی شد.


این شرایط در حالی است که بدهی شرکت‌های خودروساز به قطعه‌سازان روز به روز بیشتر می‌شود، اما خودروسازان به دلیل در اختیار نداشتن نقدینگی کافی امکان پرداخت بدهی خود به شرکت‌های قطعه‌ساز را ندارند. البته به منظور تقویت بنیه مالی خودروسازان طی سال گذشته دولت مصوب کرد که مبلغ 11 هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار بگیرد که بخش ریالی این مصوبه به مبلغ 4 هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت بخشی از بدهی شرکت‌های خودروساز در واپسین روزهای سال گذشته در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت اما پرداخت بخش ارزی این مصوبه از ابتدای امسال محل کشمکش میان بانک مرکزی و فعالان زنجیره خودروسازی شد و در نهایت با منقضی شدن زمان پرداخت عملا تسهیلات ارزی به این صنعت اختصاص نیافت.

در این مدت راهکارها و جلسات بسیاری در خصوص مسیرهای تقویت بنیه مالی خودروسازان برگزار شده است اما با وجود اجرای برخی راهکارها همچون فروش اموال مازاد و پیش فروش شرکت ها، همچنان مشکلات جدی در زنجیره خودروسازی وجود دارد.

البته طی یکی دو هفته گذشته باز هم جلساتی میان بانک مرکزی و نمایندگان زنجیره خودروسازی تشکیل و توافقاتی حاصل شده است که در آخرین این جلسه ها که با حضوز وزیر صمت، معاون وزیر اقتصاد، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و برخی مدیران عامل بانک‌ها و قطعه‌سازان در کمیسیون صنایع مجلس بوده، طرح تامین اعتباری 10 هزار میلیارد تومانی به دو خودروسازان کشور تصویب شده که البته در خصوص جزئیات این جلسات اطلاعات دقیقی ارائه نشد، این در حالی است که گفته می شود به دنبال طرح مجلس و دولت، شورای پول و اعتبار برای رفع مشکل نقدینگی در صنعت خودرو برای تخصیص حد اعتباری در این بخش چراغ سبز نشان داده است و مصوبه ای را در هفته اخیر داشته است.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در گفت‌وگو با " پایگاه خبری پرشین خودرو " تاکید کرده که تاکنون جزئیاتی از مصوبه شورای پول و اعتبار و شروط پرداخت این تسهیلات به زنجیره خودروسازی منتشر و ابلاغ نشده است.

هر گونه اعتبار تخصیصی باید به قطعه سازان پرداخت شود

در همین زمینه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور ضمن تاکید بر اینکه نحوه تنظیم و ابلاغ مصوبات شورای پول و اعتبار در تخصیص اعتبار به خودروسازان بسیار مهم است، به خبرنگار پرشین خودرو گفت : مصوبه شورای پول واعتبار تا زمانی که ابلاغ نشود نمی توان در خصوص آن اظهار نظر کرد اما بر اساس آخرین خبرها این اعتبار زیر 10 هزار میلیارد تومان و با شروط بسیار و به صورت دو مرحله ای است.

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در تخصیص تسهیلات به خودروسازان گفت: علی رغم موارد اختلافی در پرداخت این تسهیلات، اما بر اساس جمع بندی صورت گرفته هر گونه اعتبار تخصیصی باید به قطعه سازان پرداخت شود.

 

قطعه سازان خودرو



وی با اشاره به اینکه اوضاع نقدینگی در واحدهای قطعه سازی به شدت نگران کننده است تصریح کرد: در صورتی که تخصیص این اعتبار به خودروسازان با قفه و تاخیر صورت گیرد طی یکی دو ماه آینده شاهد ورشکستگی و بیکاری گسترده در صنعت قطعه سازی خواهیم بود.

به گفته وی چنانچه اعتبارات مصوب شورای پول و اعتبار به میزان مورد توافق و با سرعت تخصیص نیاید یک توقف جدی در صنعت قطعه سازی رخ خواهد داد.

رکود تولید خودروسازان با جان فشانی و همت جمعی قطعه سازان زده شد

دبیر انجمن قطعه سازان همگن خاطر نشان کرد: ماههاست با وعده تخصیص تسهیلات چند هزار میلیارد تومانی قطعه سازان را مجبور به تولید می کنند چنانچه امروز با همت قطعه سازان تولید ایران خودرو از مرز 2300 دستگاه گذشت و این شرکت در آخرین روز پاییز بالاترین رقم تولید 15 ماه اخیر را ثبت کرد و سایپا نیز با بالاترین تیراژ، رکورد تولید 2000 دستگاه در روز را زد.

محبی نژاد افزود: رکود تولید خودروسازان در روزهای اخیر با جان فشانی و همت جمعی قطعه سازان صورت گرفته، در شرایطی که هیچ پولی به این صنعت تزریق نشده است و امروز قطعه سازان فقط و فقط با امید در حال تولید هستند.

قطعه سازان بدون هیچ امیدی محکوم به تامین نیاز خودروسازانند

وی گفت: در شرایطی که خودروسازان منابع خاصی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان ندارند، قطعه سازان نیز محکومند بدون دریافت ریالی، قطعات دو خودروساز ورشکسته را تامین کنند در حالی است که عملا اقدامی برای تزریق امید و ایجاد انگیزه در صنعت قطعه سازی صورت نمی گیرد و همچنان قیمت ها اصلاح نشده است.

وی تداوم وضع فعلی را در صنعت قطعه سازی حماقت دانست و تصریح کرد: چنانچه در این شرایط گشایشی شود و قطعه سازان مطالبات معوقشان را به قیمت 8 ماه قبل از خودروساز دریافت کنند می توان به چرخش تولید در بنگاههای قطعه سازی امید داشت.

وی همچنین با اشاره به تعبیر این مطلب که خودروساز و قطعه ساز مسافران یک کشتی هستند، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: به رغم این تعبیر در جریان کنونی تولید، قطعه سازان خن نشینان ( پارو زنان } این کشتی هستند در حالی که دیگری عرشه نشین است.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن در ادامه با وجود مشکلات جدی قطعه سازان، روند تولید در صنعت خودروسازیرا نوید بخش دانست و گفت: اخبار نوید بخشی که در این روزها در صنعت خودروسازی اعلام می شود افزایش تیراژ تولید است که علی رغم تحریم ها صورت گرفته و موجب شد که خودروهای در کف شرکتهای خودروسازی جمع شوند و این به همت قطعه سازان و البته مدیریت نوین خودروسازی کشور صورت گرفته است.

هشدار قطعه سازان نسبت به افت تولید خودروسازان در ماههای پایانی سال

محبی نژاد افزود: البته استمرار مسیری که در پیش گرفته شده از ایحاد یک رکورد به مراتب مهم تر است و این استمرار در واقع حفظ امید و انگیزه در قطعه سازان است که متاسفانه جانشان را به لب رسانده و دیگر زمان تزریق نقدینگی و پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت هاست تا امیدشان حفظ شود.

وی در پایان بر ضرورت سرعت و تزریق پول نقد به صنعت قطعه سازی تاکید کرد و اظهار داشت: تسریع در تزریق پول است که می تواند صنعت قطعه سازی را نجات دهد اما چنانچه این پرداخت به آخر سال برسد پاسخ گوی مشکلات فعلی قطعه سازان نخواهد بود و با عدم تزریق نقدینگی به طور حتم حتما در ماههای پایانی سال شاهد افت تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.

کد خبر 119243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha