رشد 10 درصدی تولید تایر سواری در 8 ماهه اول امسال/ ظرفیت تولید تایر پرایدی 30 درصد افزایش یافت

پرشین خودرو: بر اساس آخرین آمارها تولید تایر سواری در 8 ماهه نخست امسال افزایش 10 درصدی داشته است در حالی که تایرسازان به منظور پاسخگویی به بازار و تعدیل قیمت ها در بازار حدود 30 درصد افزایش ظرفیت تولید تایر پرایدی را نیز محقق کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی دو سه ماه اخیر تقاضا برای خرید لاستیک سواری به ویژه تایرهای پرایدی در بازار افزایش یافته که ظرف چند ماه گذشته آمارها حاکی از رشد تولید تایرهای سواری در داخل دارد.


بر اساس آخرین آمارها ظرف 8 ماه گذشته تولید تایرسازان در بخش سواری رشد 10 درصدی داشته و همزمان ظرفیت کارخانجات تولیدی در بخش تایرهای پرایدی نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است این در حالی است که همچنان در بازار برخی انواع تایر به خصوص تایرهای پرایدی شاهد اختلاف قیمت هستیم موضوعی که به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ناشی از ورود پول های سرگردان به بازار تایر است.


به گفته تنها علت تداوم فاصله قیمت کارخانه و بازار برخی از انواع تایر ورود دلالان و واسطه ها به بازار تایر است که چنین فضایی را در بازار ایجاد و موجب رشد قیمت برخی انواع تایرهای سواری همچون پرایدی شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در توضیح وضع موجود در بازار تایر به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بدون شک تولیدکنندگان داخلی امکان تامین نیاز کشور در بخش تایرسواری را دارند اما متاسفانه مسائلی در بخش توزیع وجود دارد که موجب کمبود در برخی از انواع تایر در بازار و اختلاف قیمت در تعدادی از انواع تایر می شود.

مصطفی تنها در همین راستا از رشد 10 درصدی تایر سواری در 8 ماهه اول امسال خبر داد و عنوان کرد: به منظور رفع مشکل بازار ظرف ماههای اخیر 5 کارخانه تولید تایر در کشور نزدیک به 30 درصد افزایش ظرفیت تولید تایر پرایدی را محقق کردند.

اظهارات این مقام مسئول در انجمن تایر در حالی حکایت از افزایش ظرفیت تولید تایر پرایدی دارد که بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد همچنان اختلاف قیمت تایر پرایدی رقم قابل توجهی است.

وی همچنین به کاهش واردات تایر سواری در 8 ماهه گذشته اشاره و اظهار کرد: کاهش واردات تایر سواری تاثیری در تامین نیاز بازار نخواهد گذاشت چرا که تولیدکنندگان داخلی امکان تامین نیاز کشور در بخش تایرسواری را دارند چنانچه با وجود مشکلات ،آمارها حاکی از رشد تولید و حضور پرقدرت کارخانجات برای تامین نیاز بازار داخل است.

ترفند سوداگران با هدف برهم زدن بازار تایر های سواری

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه به ترفند سوداگران برای برهم زدن بازار تایر های سواری پرداخت و یاد آور شد: سال گذشته با بواسطه برخی پی گیری ها در خصوص بازار تایرهای سنگین و دریافت برخی امتیازاتی به حوزه تجارت و واردات تایر های سنگین، بازار تایرهای سنگین اشباع شد و امروز سودجویان به بازار تایرهای سواری روی آوردند تا با ایجاد برخی موانع در توزیع و کسب برخی امتیازات واردات در این بخش را افزایش دهند.

تنها ورود پول های سرگردان در اقتصاد کشور را مقصر اغلب اتفاقات در بازار تقاضا و قیمت در کالاهای داخلی عنوان کرد و افزود: این پول ها بواسطه دلالان گاه وارد بازار خودرو می شود و گاهی به دیگر بازارها رسوخ می کنند و عملا موجب تلاطم قیمتی و عرضه در بیشتر بازارها می شوند.

 

تایر سواری



وی در ادامه به تاثیر فروش آنلاین بر کاهش قیمت برخی انواع تایر در بازار اشاره و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: چنانچه فروش آنلاین برخی تایرها مثل تایر پرایدی توسط برخی کارخانجات تولیدی تایر صورت نمی گرفت به طور قطع قیمت ها بیش از این در بازار افزایش می یافت.

فروش آنلاین با هدف مهار بازار فروش تایر در کشور

سخنگوی انجمن تایر همچنین به درخواست برخی سودجویان در خصوص کاهش تعرفه تایر سواری پرداخت و خاطر نشان کرد: فعلا تیر سوجویان برای کاهش تعرفه تایر به سنگ خورده، اما به نظر می رسد بخشی از بازی هایی که در بازار تایر صورت می گیرد در همین ارتباط است.

تنها فروش آنلاین برخی کارخانجات را با هدف مهار بازار قیمت و فروش تایر اعلام کرد و افزود: این اقدام شرکت ها متاسفانه مورد انتقاد برخی از اعضای صنف فروشندگان تایر شده است و عنوان کردند این مساله خلاف قانون است و تایرسازان حق ندارند که به صورت فروش انلاین تایر به بازار عرضه کنند.

تامین ارز و مواد اولیه بزرگترین مشکل تولیدکنندگان تایر

وی در ادامه تاکید کرد: برای ایجاد تعادل در بازار تایر باید دستگاه های مسئول بر شبکه توزیع و فروش کنترل و نظارت داشته باشند که به نظر می رسد تلاش دستگاه های متولی در این زمینه بر این است که با نظارت مانع افزایش سودجویی در بازار تایر شوند.

وی در پایان با اشاره به تدوام مشکلات در تامین ارز و مواد اولیه تایرسازان، خاطر نشان کرد: کماکان تامین ارز و مواد اولیه بزرگترین مشکل تولیدکنندگان تایر است به طوری که امروز مدیران عامل کارخانجات تولید تایر بیش از آنکه مدیریت نمایند به مدیر تدارکات در کارخانجات تبدیل شدند و به طور مستمر در حال پی گیری جریان تامین ارز و نحوه ارسال به فروشندگان برای خرید مواد اولیه و تزریق به خطوط تولید هستند.

 

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 119344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha