قطعه سازان همچنان در انتظار ابلاغ بسته مشوق خودروسازان

پرشین خودرو: خودروسازان باید بسته مشوق داخلی سازی را تدوین و اعلام کنند تا زمانی که این بسته ابلاغ نشود اتفاق عملی در داخلی سازی رخ نمی دهد و میز دوم و سوم برای داخلی سازی قطعات به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، گام بزرگی برای کاهش ارزبری و وابستگی به خارج و همچنین تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانجات بوده اما به گفته قطعه سازان تا زمانی که بسته های مشوق داخلی سازی از سوی خودروسازان تدوین و ابلاغ نشود و پول جاری قطعه سازان پرداخت نشود، جذابیت لازم برای تعمیق داخلی سازی قطعات به وجود نیامده و اتفاق عملی در داخلی سازی صورت نخواهد گرفت.

هر چند به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در میزهای اول تعمیق ساخت داخل قطعه سازان با منابع خودشان و در قالب قراردادهایی جریان داخلی سازی را آغاز کردند اما معتقد است در صورتی که بسته مشوق داخلی سازی ابلاغ نشود ، میز دوم و سوم به ثمر نهایی نخواهد رسید.

موضوع داخلی سازی و تاکید قطعه سازان بر ارائه بسته تشویقی در حالی همچنان جزء شروط برای ادامه این جریان است که بیش از یک سال است که زنجیره خودروسازی کشور با چالش مالی بزرگی روبه‌رو است و به رغم طرح های تسهیلاتی دولت، در سال جاری نه تنها هیچ تسهیلات مصوبی به این صنعت پرداخت نشده بلکه هر روز نقدینگی در این صنعت به دلیل عدم پرداخت مطالبات معوق و عدم اصلاح قیمت از سوی خودروسازان نگران کننده تر می شود.

در همین زمینه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اوضاع نگران کننده نقدینگی در واحدهای قطعه سازی، اجرای عملی میزهای داخلی سازی را گرو ابلاغ بسته تشویقی از سوی خودروسازان دانست.

آرش محبی نژاد اظهار داشت: تا زمانی که بسته های مشوق داخلی سازی از سوی خودروسازان برای قطعه سازان اجرایی نشود جذابیت لازم برای تعمیق داخلی سازی قطعات ایجاد نخواهد شد.

 

محبی نژاد



وی در ادامه با توجه به لزوم اصلاح قیمت قطعه سازان از تعهد خودروسازان جهت اصلاح قیمت قطعه سازان ظرف یک ماه آینده خبر داد.


طرح فروش اوراق کمکی به مشکل مالی قطعه سازان می کند؟

وی همچنین با اشاره برخی راهکارهای مورد توافق برای تامین مالی خودروسازان، به طرح فروش اوراق توسط خودروسازان جهت رفع این مشکل پرداخت و اظهار داشت: بخشی از این راهکارها تامین مالی از طریق فروش اوراق است بر این اساس بانک مرکزی موافقت کرده در قالب طرح فروش اوراق اعتباری برای کمک به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا اختصاص یابد.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن کشور تاکید کرد: اگر چه طرح اوراق می تواند کمک مالی به خودروسازان باشد اما این طرح به جهت حجم تخصیص اعتبار، همانند تزریق پول به شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی تاثیر گذار نخواهد بود.

محبی نژاد خاطر نشان کرد: اینکه تصور شود با هر شیوه ای می توان مشکل مالی این صنعت را حل کرد، اشتباه است چرا که امروز تنها تزریق پول مشکل خودروسازان و قطعه سازان را حل می کند.

 

قطعه سازی



وی با اشاره به جزئیات طرح فروش اوراق توسط خودروسازان به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بر اساس این طرح خودروسازان می توانند اقدام به فروش اوراق مشارکت در تولید نمایند و با جذب این منابع، رقم حاصل را به مصرف فرایند تولید داخلی شرکتها برسانند اما اینکه چه میزان از نقدینگی حاصل از فروش این اوراق به قطعه سازان برسد، مشخص نیست.


صرفا تزریق فوری پول نقد صنعت خودروسازی را نجات می دهد / اجرای طرح فروش اوراق در ابهام مشارکت و استقبال مردم

وی اظهار کرد: در این طرح قرار است حدود 700 تا 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به هر یک از دو شرکت خودروساز به فروش برسد اما این عدد ارقامی نیست که مشکل خودروساز و قطعه سازان را حل کند ضمن اینکه اجرای موفق آن بستگی به میزان استقبال و مشارکت مردم در این طرح دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن افزود: اگر چه طرح فروش اوراق مشارکت راهکار خوبی برای تامین مالی است اما امروز تزریق فوری پول نقد است که صنعت خودروسازی را نجات می دهد.


باید رشد تولید خودروسازان حفظ شود

محبی نژاد در ادامه با توجه به رشد خوب تولید خودروسازان در هفته های اخیر بر لزوم حفظ شرایط موجود تولید در شرکتهای خودروساز تاکید کرد و گفت: افزایش تولید خودروسازان به قیمت های زیادی حاصل شده است و نباید گذاشت از دست برود و باید به هر نحو شده جریان رشد تولید حفظ شود.

وی در پایان به تاثیر پیش فروش های خودروسازان در تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان اشاره و عنوان کرد: خودروسازان ارقام حاصل از پیش فروش را صرف تکمیل و تجاری سازی خودروهای در کف کردند به طوری که در سال جاری از 180 هزار خودرو در کف این رقم به حدود صفر رسیده است ؛ از این رو وجوه دریافتی از محل پیش فروش ها ، رقمی نیست که کمکی به پرداخت مطالبات قطعه سازان کند.

کد خبر 119415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha