بهار تولید در سایت‌های شهرستان 2 خوردوساز بزرگ

پرشین خودرو: سایت‌های شهرستانی دو خودروساز بزرگ کشور به تبعیت از سایت‌های مرکزی آنها در جاده رشد ماهانه تولید حرکت کرده‌اند. در پایان فصل پاییز، بهار تولید در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا آغاز شد. همین مساله سبب شده تا وضعیت سایت‌های شهرستانی نیز روی غلتک بیفتد و شاهد صعودی شدن نمودار تولید در خطوط سایت‌های شهرستانی باشیم.

به گزارش پرشین خودرو، بررسی وضعیت تولید ماهانه سایت‌های شهرستان ایران خودرو و سایپا به خوبی نشان دهنده این موضوع است. سایت‌های شهرستانی در شرایطی که آبان ۹۸ به نسبت مهر امسال افت تولید ۳/ ۷ درصدی را به نام خود ثبت کردند، در آذر به نسبت آبان سال جاری رشد تولید ۳/ ۶۱ درصدی را از خود به جای گذاشتند.


در شرایطی شاهد رشد تولید ماهانه در سایت‌های شهرستان ایران خودرو و سایپا هستیم که همچنان آمار تجمعی آنها در پایان نهمین ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته است.مقایسه میان آمار تولید دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذر ۹۸ به نسبت بازه زمانی مشابه، نشان‌دهنده افت ۸/ ۱۲ درصدی تولید خودرو در خطوط تولید شهرستانی‌ها است. ایران خودرو و سایپا در مجموع ۷ سایت در نقاط مختلف کشور احداث کرده‌اند. سهم آبی‌های جاده مخصوص ۶ سایت است و نارنجی‌های جاده مخصوص تنها با یک سایت در فهرست سایت‌های شهرستانی دو خودروساز بزرگ کشور حضور دارند.

 

خودروسازی



تا پایان آذر امسال در مجموع ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ دستگاه از انواع محصولات ایران خودرو در سایت‌های شهرستانی این خودروساز نهایی شده است. این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ایران خودرویی‌ها توانسته بودند ۱۷۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه از انواع محصولات را در سایت‌های خود در شهرستان‌ها تکمیل کنند. بنابراین ایران خودرویی‌ها تا پایان آذر ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته افت تولید ۳/ ۲۰ درصدی را در کارنامه خود تا پایان فصل پاییز ۹۸ ثبت کرده‌اند.اما سایپایی‌ها در سایت کاشان خود توانسته‌اند طی ۹ ماهی که از سال جاری می‌گذرد در مجموع ۷۵ هزار و ۹۲ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کنند.این سایت خودروساز تا پایان آذر ۹۷ توانسته بود ۷۱ هزار و ۲۹۰ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند.

بنابراین سایپایی‌ها رشد تولید ۳/ ۵ درصدی را در مدت زمان ذکر شده به نام خود ثبت کرده‌اند. در ادامه سراغ تک تک سایت‌های شهرستانی ایران خودرو وسایپا می‌رویم و وضعیت هر یک از آنها را در بازه زمانی یاد شده بررسی می‌کنیم.ابتدا از سایت‌های شهرستانی ایران خودرو شروع می‌کنیم.آمار تولید ایران‌خودرویی‌ها در سایت خراسان این خودروساز، گویای افت ۴/ ۱۸درصدی تا پایان آذر سال‌جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته است. آبی‌پوشان خراسان در سال‌جاری ۵۸ هزار و ۳۱۷ دستگاه پژو ۴۰۵ انژکتوری، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز و هایما را در خطوط تولید خود نهایی کردند. در حالی که در سال گذشته تا پایان نهمین ماه، آنها توانسته بودند ۷۱هزار و ۵۱۶ دستگاه از انواع محصولات نام برده شده را تولید کنند.سایت این خودروساز در تبریز نیز در مدت زمان ذکر شده با افت تولید همراه بوده است.

ایران‌خودرویی‌ها در سایت تبریز توانسته بودند تا پایان آذر سال گذشته، ۴۲ هزار و ۵۰۸ دستگاه سمند و سمند دوگانه‌سوز تولید کنند. این در شرایطی است که نمودار تولید این خودروساز تا پایان آذر ۹۸ با تولید ۳۰ هزار و ۱۳ دستگاه نشان‌دهنده افت ۳/ ۲۹ درصدی است. سایت شمالی ایران‌خودرو نیز تا پایان آذر ۹۷ توانسته بود، ۲۱ هزار و ۲۴۷ دستگاه پژوپارس‌معمولی تولید کند. اما این سایت با افت ۲/ ۱۶ درصدی در سال‌جاری تنها توانسته، ۱۷ هزار و ۷۹۳ دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کند. ایران‌خودروی فارس به‌عنوان جنوبی‌ترین سایت این شرکت خودروساز، طی ۹ ماه سال ۹۷ توانسته بود، ۱۱ هزار و ۳۵۳ دستگاه پژوپارس‌معمولی تولید کند. بررسی آمار تولید این سایت ایران‌خودرو در استان فارس نیز گویای افت ۲/ ۷ درصدی در بازه ذکر شده سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. این سایت امسال توانسته ۱۰هزار و ۵۲۵ دستگاه پژوپارس معمولی را تا پایان آذر در خطوط تولید خود تکمیل کند.

آمار سایت غربی ایران‌خودرو یعنی سایت کرمانشاه نیز که به تولید پژوپارس‌معمولی مشغول است، حکایت از افت تولید ۵/ ۴ درصدی دارد. این سایت توانسته بود در پایان نهمین ماه در سال ۹۷، در مجموع ۱۴ هزار و ۹۰۳ دستگاه پژو‌پارس‌ معمولی تولید کند. اما این تعداد با میزان افت ذکرشده در سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۲۳۰ دستگاه رسیده است. اتومبیل‌سازی فردا که مدیریتش را بخش خصوصی بر عهده دارد، افت ۵/ ۴۳ درصدی را در بازه زمانی ذکر شده به نام خود ثبت کرده است.این سایت که در استان سمنان قرار دارد، تا پایان آخرین ماه از فصل پاییز ۹۷ توانسته بود، ۹ هزار و ۷۰۹ دستگاه پژو‌پارس معمولی و پژوپارس دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند. اما این عدد در بازه زمانی ذکر شده در سال ۹۸ به ۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه رسیده است. آمار سایت کاشان سایپا را نیز پیش‌تر بررسی کردیم. این سایت خودروساز در حال حاضر تولید و مونتاژ پراید، چانگان، تیبا و تیبا دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود در دستور کار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 119500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha