تولید خودرو با موتور یورو ۵ نقشی در کاهش آلایندگی ندارد

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ‌کشور گفت: در شرایطی که بنزین یورو ۵ در کشور وجود ندارد و بنزین یورو ۴ در همه نقاط کشور توزیع نمی‌شود، تولید خودروهای با موتور یورو ۵ نقش خاصی در کاهش آلایندگی هوا نخواهد داشت.

به گزارش پرشین خودرو، سوم دی امسال خط تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو ٥ با حضور مدیر عامل این گروه صنعتی، برخی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و «مسعود پزشکیان» نائب رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

«فرشاد مقیمی» مدیر عامل ایران خودرو در این مراسم از تولید پنج هزار خودرو با موتورو یورو ٥ تا پایان سال خبر داد.


در این زمینه، «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور بیان‌ داشت: بنزین یورو ۵ در کشور وجود ندارد و از طرفی توزیع بنزین یورو ۴ در همه نقاط کشور انجام نمی‌شود؛ در چنین شرایطی استفاده از بنزین یورو ۴ در موتورهای یورو ۵ به کاهش راندمان می‌انجامد و به معنای دور ریختن سرمایه است و موجب افزایش مراجعه صاحبان این خودروها به تعمیرگاه‌ها می‌شود.

 

ایران خودرو

 

پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین باکیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی. پی. ام مطابق استاندارد یورو ۴، اکنون گازوییل یورو ۴ در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود.

این در حالی است که خودروسازان و قطعه‌سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو ۵ شده اند.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: در ناوگان حدود ۱۷ میلیونی خودروهای سواری کشور، نزدیک به دو میلیون دستگاه خودروهای از رده خارج، همچنین ۱۰ میلیون دستگاه خودروی با استاندارد پایین‌تر از یورو ۲ وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌این خودروها همراه با موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها عمده منابع متحرک آلایندگی کلان‌شهرها هستند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرککه و قطعه سازان کشور اظهارداشت: در چنین شرایطی بهتر بود طرح جایگزینی خودروها و موتورهای فرسوده با خودروهای با استاندارد یورو ۴ ، همچنین جایگزینی خودروهای تجاری و وانت های فرسوده پیگیری می‌شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآوری‌کرد:‌ سالیانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که حتی اگر ۳۰ درصد آنها با موتورهای یورو ۵ عرضه شود، از آنجایی که توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ در کشور انجام نمی‌شود با هدف ضربتی کاهش الودگی هوا همخوانی ندارد.

وی گفت: ‌یک دستگاه پیکان کاربراتوری فرسوده ۷۰ برابر یک خودروی یورو ۴ آلودگی ایجاد می‌کند، در صورتی که جایگزینی یک خودروهای یورو ۴ با یورو ۵ تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش آلودگی به همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه صاحب خودروی پیکان قدرت خرید خودروی یورو ۵ را ندارد.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: یک موتورسیکلت فاقد استاندارد روز نیز هفت برابر یک خودروی با استاندارد یورو ۲ آلودگی ایجاد کرده و آلایندگی اتوبوس ها و کامیون ها ده‌ها برابر یک خودروی یورو ۴ است؛ بنابراین اجرای چنین طرح‌هایی در خودروسازان در شرایط کنونی، رفتن راه اشتباه است.

این مقام صنفی درخصوص بُعد فنی تولید این موتورها، خاطرنشان‌کرد: مطابق مشخصاتی که خودروسازان در اختیار قرار می‌دهند، توان تولید موتورهای یورو ۵ از سوی قطعه‌سازان در کشور وجود دارد.

وی اظهارداشت: انجام چنین طرحی کار پیچیده‌ای نیست، بخشی از قطعات مورد نیاز در داخل وجود دارد، بخشی دیگر باید از خارج تامین شود، همچنین در سیستم موتور و قوای محرکه، نرم‌افزار و ECU باید تغییراتی ایجاد شود.

منبع: ایرنا 

کد خبر 119506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha