مردودی ۳۰درصد خودروهای سنگین مازندران در معاینه فنی

پرشین خودرو: تازه‌ترین گزارش اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از خودروهای سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی استان در سال جاری در مرحله نخست مردود شدند که این میزان دو برابر سال گذشته است.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس مقررات موجود تمامی ناوگان سنگین با عمر زیر ۱۰ سال بایستی هر ۶ ماه یک بار و با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک بار نسبت به دریافت برگه معاینه فنی خودرو اقدام نمایند. همچنین تنها ناوگان سنگین با عمر زیر یک سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند.

به طور کلی بر اساس فرم های موجود هر خودروی سنگین باید حدود ۷۰ تست سلامت را پست سر بگذارد تا بتواند معاینه فنی دریافت کند.


معاینه فنی خودروهای سنگین دارای دو بخش کنترل عیوب ظاهری شامل قسمت هایی مانند وضعیت دود خروجی، شیشه ها، برف پاک کن، شیشه شور، کمربنـد ایمنی، بوق، تغییر شکل بدنه، وضعیت صدای اگزوز، وضعیت لاستیک ها، وضعیت چراغ ها از بلور گرفته تا چراغ پـلاک و وضعیت متعلقات اضافی و تجهیزات ایمنی است که به صورت چشمی توسط کارشناس فنـی مرکـز انجـام مـی شود و بخش دیگر آن هم مربوط به آزمون های مکانیزه است که با استفاده از تجهیزات و ادوات ویژه آزمون صورت می گیرد که از سنجش آلایندگی خروجی از اگزوز خودرو تا آزمون ترمـز جلـو و عقـب و بازدید از قسمت های تحتانی مانند شیلنگ های ترمز و لوله های سوخت رسانی را شامل می شود.


مسئولان راهداری مازندران علت افزایش مردودی خودروهای سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی در مرحله نخست را تشدید نظارت ها و دقت بیشتر این مراکز در سال جاری عنوان می کنند.

آنها می گویند که با هدف کاهش سوانح رانندگی و آلودگی در مازندران و برای جلوگیری از تکرار مشکلات ناشی از آلودگی هوا نظارت بیشتری بر مراکز معاینه نفی اعمال می کنند و در این میان خودروهای سنگین که بیشترین آلودگی را به دلیل دیزلی بودنشان و استفاده از سوخت نفت و گاز دارند، بیش از سایر خودروها در زیر ذره بین نظارت ها از جمله معاینه قرار دارند و این برنامه نیز باید برای این خودروها حداقل بین دو تا چهار بار در سال تکرار شود تا کیفیت سنجی درستی نسبت به وضعیتشان صورت گیرد.


به اعتقاد این مسئولان، روزآمد بودن معاینه فنی خودروها که روزانه ۵۰۰ هزار ریال است، باعث شده تا رانندگان خودروها به خودروهای سنگین که بیشتر در معرض دید پلیس برای بیش از سایر خودروها برای این کار اقدام کنند.

 

معاینه فنی


۱۳ درصد تردد جاده های مازندران در تملک خودروهای سنگین


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در این باره گفت : هم اکنون به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۳ درصد از تردد در سطح جاده های این استان مازندران را خودروهای سنگین در اختیار دارند و طبق قانون نیز دریافت معاینه فنی برای این خودروها الزامی است.


عباسعلی نجفی افزود : برای خودروهای عمومی از جمله اتوبوس نیز دریافت معاینه فنی طبق ضوابط انجام می شود و این کار نیز در راستای جلوگیری از آلودگی و کاهش سوانح رانندگی انجام می شود و نظارت نیز به صورت آنلاین بر این خودروها صورت می گیرد.


وی ادامه داد: در این استان حدود ۱۴ هزار خودروهای سنگین (کامیون) تردد دارند که باید در فرصت زمانی پیش بینی نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

 


معاینه فنی حدود ۵۰ هزار دستگاه خودروی سنگین

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران هم گفت: تمام مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برای تست مستمر کامیون ها از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نظارت می شوند.


ناهید شهرامی نیا افزود : در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۴۹ هزار خودروی سنگین در استان مازندران برای معاینه فنی مراجعه کردند که پیش بینی می شود برخی از این خودروها که عمر بیش از ۱۰ سال داشتند حدود سه بار در این مدت مراجعه کرده باشند.


به گفته وی میزان مراجعه کامیون ها برای معاینه فنی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد بیشتر شد.


سرپرست اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت : در سال جاری ۳۰ درصد از خودروهای سنگین که برای پنج مرکز معاینه فنی در سطح استان مراجعه کردند، به دلیل نداشتن یکی از شرایط رد شدند.


شهرامی نیا اظهارداشت : رد خودروهای سنگین در مراکز معاینه فنی سطح استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد بیشتر شد که نشانگر اثر بخشی تشدید نظارت به خصوص آنلاین شدن معاینه های فنی در این مراکز است.


به گفته وی علاوه سامانه مراکز معاینه فنی استان نیز از سوی اداره ایمنی و ترافیک راهداری پایش می شود و در صورت تخلف با متخلفان برخورد می شود که بسته شدن این مراکز یکی از این جرایم سخت گیرانه است.


وی صدور معاینه فنی را مربوط به مسایل فنی و ایمنی در خودروهای سنگین دانشت که شامل کیفیت آج لاستیک ها، وضعیت چرخ، شیشه ها و آینه، چراغ کمربند ایمنی، اعتبار شارژ کپسول اطفاء حریق، جعبه کمک های اولیه، وضعیت باک، درب ، سیستم ترمز خودرو، وضعیت اگزوز و میزان آلایندگی، وضعیت جلوبندی و فرمان، کیلومتر شمار و سایر موارد فنی است.


شهرامی نیا به رانندگان خودروهای سنگین توصیه کرد تا پیش از پایان اعتبارنامه معاینه فنی خودروهای خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا از جریمه نقدی روزانه ۵۰۰ هزار ریال معاف شوند.


براساس نرخنامه سال ۹۸ تعرفه صدور معاینه فنی برای خودروهای سنگین ۵۷۰ هزارریال است.


در ۹ ماهه سال جاری حدود ۴۰۰ میلیون تردد در سطح جاده های مازندران انجام شد که بیش از ۱۱ درصد از این تردد ها مربوط به خودروهای سنگین بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 119511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha