طرح تمدید مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی روی میز هیات دولت

پرشین خودرو: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از ارائه مصوبه تمدید ترخیص خودروهای وارداتی و بررسی آن در هیات دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در گیر و دار مسائل و اختلاف نظر مسئولان در خصوص ترخیص بیش از 5 هزار خودرو وارداتی مانده در گمرکات، این روزها موضوع رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده در جریان بررسی لایحه بودجه 99 نیز از موارد مطرح در بازار خودرو است.

اگر چه دولت در لایحه بودجه سال 99 هیچ درآمدی را از محل واردات خودرو اختصاص نداده است اما خبرها حاکی از طرح و بررسی این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس و تایید مصوبه ای دارد که موضوع واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی ها را در دستور کار قرار می دهد.

با توجه به این موضوع پیش می شود در صورت تصویب تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 در صحن علنی مجلس، سال آینده واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و آشین آلات معدنی با منشاء ارز خارجی آزاد شود.
در شرایطی که هنوز مجمع تشخیص مصلحت در خصوص موضوع واردات و تعرفه خودروهای هیبریدی اعلام نکرده است طرح تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق در خصوص واردات خودرو هیبریدی و کسب درآمد دولت از این محل موجب برخی ابهامات در خصوص ساز و کار این جریان و ایجاد محل درآمدی دولت شده است، مطلبی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نه تنها مساله پیچیده ای نیست بلکه ایجاد درامد از محل واردات خودرو تا زمان اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت با هیچ منعی روبرو نیست و بلکه پوشش دهنده هزینه های دولت نیز خواهد بود.


کسب درآمد واقعی دولت از محل واردات خودرو

مهدی دادفر در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: مسائل مربوط به ایجاد در آمد از محل واردات خودرو در شرایطی مطرح می شود که دولت بر اساس لایحه بودجه سال آینده بنا دارد از طریق فروش اوراق قرضه 90 هزار میلیارد تومان تامین مالی نماید که به طور قطع با فروش اوراق قرضه امکان کسب چنین درآمدی برای دولت وجود نخواهد داشت، در حالی که کسب درآمد واقعی از محل واردات خودرو شرایط بهتری را برای دولت به همراه خواهد داشت.

وی با توجه به مخالف شورای نگهبان با موادی از طرح ساماندهی صنعت خودرو در خصوص تعرفه خودروهای هیبریدی و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت، گفت: چنانچه این موضوع مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت قرار گیرد خدمت بسیار بزرگی به حفظ منابع سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا خواهد بود.


هدف از واردات حمایت از مصرف کنندگان داخلی است

وی هدف از واردات و حذف تعرفه خودروهای هیبریدی را امکان استفاده خودروهای با کیفیت و با قیمت کمتر در کشور دانست و تاکید کرد: خودروهای هیبریدی در مبدا از ارزش بیشتری نسبت به نوع بنزینی برخوردارند به طوری که اگر یک خودروی بنزینی 30 هزار دلار است نوع هیبریدی آن 38 تا 40 هزار دلار است و در مبدا یک اختلاف قیمتی وجود دارد بنابراین چنانچه موضوع تعرفه نیز به این نوع خودروها اضافه شده و سختگیرانه برخورد شود عملا خودرو هیبرید نیز برابر خودروهای گران قیمت وارداتی خواهد شد در حالی که هدف این است که خودروهای با کیفیت و با قیمت کمتر به دست مردم برسد.

 

گمرک



این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان تصریح کرد: تا زمانی که مجمع تشخیص مصلحت اعلام نظر نکرده است کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه می تواند نظرات خود را در خصوص واردات خودرو اعلام کند و منبع درآمدی را تعریف نماید اگر چه موضوع تعرفه قانون دیگری است و باید دید که در نهایت چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ می شود.

به گفته دادفر واردات موضوعی است که فعلا در حال طرح و بررسی است و پس از آن میزان تعرفه آن مستلزم قانون دیگری خواهد بود.


مصوبه تمدید ترخیص خودروهای وارداتی روی میز هیات دولت/ ترخیص 5 هزار خودرو وارداتی چشم انتظار تصمیم گیری سریع دولت

وی در ادامه با توجه به ادامه منع ترخیص بیش از 5 هزار خودرو باقی در گمرکات از ارائه مصوبه تمدید ترخیص خودروهای وارداتی به دفتر معاون اول رئیس جمهوری خبر داد.

وی با اشاره به به زودی این مصوبه در هیات دولت مطرح می شود، تصریح کرد: دولت اعلام کرده که این مصوبه به سرعت بررسی و نظر دولت به زودی اعلام خواهد شد اما تاکنون جوابی ارائه نشده است ازاین رو امیدواریم این موضوع جزء اولویت های دولت قرار گرفته و با پی گیری های صورت گرفته هر چه سریعتر مشکل ترخیص 5 هزار و 108 خودرو مانده در گمرکات حل شود.


با مالیات بر خودروهای لوکس بازار این خودروها پر رونق تر می شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین به موضوع مالیات خودروهای لوکس اشاره و اظهار داشت: در برخی از کشورهای دنیا مالیات بر کالای لوکس وجود دارد اما نکته مهم این است که خودروهای مورد نظر دولت لوکس محسوب نمی شوند متاسفانه امروز در ایران خودروهای لوکس عنوان می شوند که معمولی ترین خودروها در جهان هستند و در نتیجه فرایندی واردات آنها و هزینه های ناشی از نرخ دلار تبدیل به خودروهای میلیاردی شده اند.

دادفر در ادامه طرح مالیات بر سرمایه را تصمیم درستی دانست و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: موضوع مالیات بر سرمایه و کالاهای لوکس حرکت خوبی است زیرا فردی که دارایی بیشتری دارد باید مالیات بالاتری را نیز بپردازد.
وی در پایان در خصوص تاثیر این موضوع بر بازار خودرو خاطر نشان کرد: موضوع مالیات بر خودروهای لوکس تاثیری در قیمت این خودروها نخواهد گذاشت امابه نظر می رسد بازار این خودروها را پر رونق تر نیز خواهد کرد.

کد خبر 119616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha