کد خبر 119753
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
برندسازی در نظام توزیع سوخت جان تازه گرفت

پرشین خودرو: مسئله برندسازی در نظام توزیع سوخت بنزین و CNG دوباره جان گرفته و وزارت نفت به دنبال این است که در مدت زمان حدود یک سال و نیم باقی مانده از عمر دولت، این مسئله را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

به گزارش پرشین خودرو، در هفته اخیر، یک انتصاب جالب در مجموعه وزارت نفت رقم خورد. امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با صدور حکمی، حمید قاسمی ده چشمه را به عنوان مجری طرح شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب کرد.


صدور این حکم از چند وجه قابل تأمل است. یکی آنکه موضوع شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع یا همان برندینگ، چند سال پیش در مجموعه دولت مطرح شد و پس از انتقاداتی که نسبت به این طرح مطرح شده بود، به نظر می‌رسید با وجود طی مراحل ثبت برند از سوی شرکت‌های مختلف بخش خصوصی و خصولتی، اجرای آن به حالت تعلیق درآمده است. اولین نکته در صدور این حکم، این است که مسئله برندسازی در نظام توزیع سوخت بنزین و CNG دوباره جان گرفته و وزارت نفت به دنبال این است که در مدت زمان حدود یک سال و نیم باقی مانده از عمر دولت، این مسئله را با جدیت بیشتری پیگیری کند.


در بند نخست مسئولیت‌های مجری این طرح آمده: "ایجاد ساختار مدیریت طرح با استفاده از پرسنل توانمند"؛ این بند به صورت واضح نشان می دهد که قرار است یک مدیریت طرح جدید در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد شود.

تشکیل یک مدیریت طرح جدید در مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به معنای صدور احکام جدید و شاید حتی تخصیص یک ساختمان جدید به این امر باشد و این مسئله برخلاف هدف اصلی کوچک‌سازی بخش دولتی با واگذاری هر چه بیشتر تصدی گری دولت در امر توزیع سوخت است که در تعریف بحث برندینگ و برندسازی در نظام توزیع سوخت، از ابتدا بیان شده بود.

در یکی دیگر از بندهای این حکم انتصاب آمده: "ایجاد بستر لازم در راستای ارتقای سطح ایمنی، استاندارد و آموزش و بهره گیری از تجهیزات و سیستم های روزآمد در جایگاه های تحت پوشش"؛ این بند از این حکم نشان می دهد که بحث هوشمندسازی جایگاههای CNG که در خصوص آن، مصوبه اسفند ماه سال 97 هیئت وزیران ابلاغ شده بود و در طی یک‌سال گذشته در بخش اجرا توفیقی نیافته بود، حالا قرار است در بخش مدیریت طرح برند پیگیری شود. این موضوع از این جهت قابل تأمل است که مدیریت طرح CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال کار بر روی موضوع هوشمندسازی جایگاه‌های CNG است و اگر مدیریت طرح برند بخواهد در این زمینه ورود کند، موازی کاری اتفاق خواهد افتاد.
 

سوخت



این ابهام، زمانی پیچیده‌تر می شود که به این نکته توجه کنیم که اخیرا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراخوانی صادر کرده و در آن، در روند هوشمندسازی جایگاه‌های CNG، ظرفیت شرکت‌های برند در حوزه CNG که مجوز برند را چند سال است اخذ نموده اند و قرار بود از ظرفیت آنها برای هوشمندسازی جایگاه‌های CNG استفاده شود، نادیده گرفته شده است.

این فراخوان، به منظور حضور بانک‌ها و شرکت‌های PSP برای اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه‌های CNG منتشر شده، در حالی که موضوع هوشمندسازی جایگاه های CNG دارای دو بخش اصلی "پرداخت الکترونیک" و "ارتقای سطح ایمنی جایگاه‌ها" بوده که بانک‌ها و شرکت‌های PSP در بخش پرداخت الکترونیک می توانند نقش آفرینی کنند، اما ارتقای سطح ایمنی جایگاه‌ها با حضور بانک‌ها و شرکت‌های PSP محقق نمی شود؛ از اینرو می توان فراخوان اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را با محوریت حضور بانک‌ها و شرکت‌های PSP به منظور هوشمندسازی جایگاه‌های CNG، یک فراخوان ناکارآمد، ناقص و نیازمند اصلاح دانست.

منبع: تسنیم

کد خبر 119753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha