شیوه‌نامه اجرایی برای دوگانه‌سوز کردن وجود ندارد

پرشین خودرو: معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرایطی از متقاضیان دو‌گانه‌سوز کردن خودروهای عمومی دعوت کرده برای ثبت‌نام به سایت اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین مراجعه کنند که هنوز ساز و کار و شیوه‌نامه‌های اجرایی برای این منظور نهایی نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، شورای اقتصاد اواسط آذرماه سال جاری مجوز گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی باری و مسافری که فعالیت حمل و نقل انجام می‌دهند را به وزارت نفت داد. اما نکته مهم این مجوز تسهیلات رایگانی است که به این منظور در نظر گرفته شده است.

شورای اقتصاد اعلام کرده که از محل صرفه‌جویی حاصله و صادرات، این خودروها به‌صورت رایگان گازسوز خواهند شد. به این ترتیب صاحبان وانت‌بارها، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی می‌توانند با دریافت کمک بلاعوض برای گازسوز کردن خودروی خود اقدام کنند.

اما همان‌طور که اشاره شد با اینکه وزارت نفت متقاضیان را به ثبت‌نام در سایتی که به این منظور تهیه شده سوق داده اما هنوز شیوه‌نامه یا ساز و کاری برای آن در نظرنگرفته است. بر این اساس موضوع سن خودرو برای دو‌گانه‌سوز کردن به نوعی جدی‌ترین چالش در این زمینه محسوب می‌شود.

 

دوگانه سوز

 

در حال حاضر مراجعان تنها می‌توانند به سایت معرفی شده مراجعه و ثبت‌نام کنند، اما مشخص نیست که آیا ساز و کاری که برای این منظور تعریف می‌شود،این امکان را فراهم خواهد کرد که متقاضیان از تسهیلات ایجاد شده استفاده کنند یا خیر. در همین راستا نام بردن از ون‌های فعال در بخش حمل و نقل در مصوبه شورای اقتصاد بر ابهامات این مساله افزوده است.

چندی پیش مرتضی تضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفته بود در حال حاضر ۱۳ هزار ون در کشور تردد می‌کنند که صددرصد این ناوگان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد. بنابراین در شرایطی که در مصوبه شورای اقتصاد به دولت اجازه داده شده تا خودروهای فعال در بخش جا‌به‌جایی بار و مسافر را به‌صورت رایگان دو‌گانه‌سوز کند، شاهد هستیم که تمامی ون‌های موجود در کشور طبق گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور فرسوده هستند.

حال مشخص نیست که شیوه‌نامه دو‌گانه‌سوز کردن رایگان خودروهای عمومی طبق مصوبه شورای اقتصاد اجازه دو‌گانه‌سوز کردن خودروهای فرسوده را خواهد داد یا خیر. با توجه به چالش یاد شده به نظر می‌رسد بهتر بود ابتدا شیوه‌نامه‌های اجرایی برای مصوبه شورای اقتصاد تهیه شود و بعد از آن از صاحبان خودروهای مشمول برای ثبت‌نام دعوت به عمل آید.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 119790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha