شرایط تخصیص سهمیه و گازسوز کردن ون های فرسوده/ 95درصد تاکسی های فعال کشور دوگانه سوز است

پرشین خودرو: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور اعلام کرد: در حال حاضر حدود 95 درصد تاکسی های فعال در کشور دوگانه سوز است و پنج درصد باقی مانده نیز خودروهای جدید و یا تاکسی های قدیمی است که به دلیل فرسودگی بالا امکان دوگانه سوز کردن آن وجود ندارد.

مرتضی ضامنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: تاکسی هایی که درصد فرسودگی آنها بالاست قاعدتا در فرایند نوسازی قرار می گیرند و برای خودروهای که امکان دوگانه سوز کردن آنها ممکن نیست و خودروهای جدید هستند در فرابند تخصیص سهمیه سوخت به صورتی که کفایت فعالیت آنها را نماید قرار دارند.

16 هزار تاکسی امکان گاز سوز شدن ندارد

وی با اشاره به اینکه حدود 95 درصد تاکسی های فعال در کشور دوگانه سوز هستند، تصریح کرد: هم اکنون حدود 318 هزار دستگاه تاکسی در کشور وجود دارد که حدود 5 درصد از آنها یعنی رقمی در حدود 16 هزار تاکسی امکان دوگانه سوز شدن ندارند و در بخش تخصیص سهمیه بنزین قرار گرفتند و بخشی نیز تاکسی های فرسوده ای است که باید نوسازی شوند.

ضامنی گفت: بخشی از تاکسی ها که سیستم گاز آن دچار مشکل بوده و مخزن گاز آنها باید تعویض شود، فهرست آنها تهیه و برای تعویض مخزن در دستور کار قرار گرفتند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همچنین در خصوص روند گاز سوز کردن ون ها در کشور عنوان کرد: ون های هایی که امکان گاز سوز شدن داشته باشند حتما این فرایند گاز سوز انجام خواهد شد و آنهایی که این امکان وجود نداشته باشند فرایند تخصیص سهمیه سوخت بنزینی را طی خواهند کرد.

 

تاکسی



ضامنی با توجه به آمار 13 هزار ون فرسوده در کشور و شرایط دوگانه سوز کردن آنها اظهار کرد: از 13 هزار ون فرسوده در کشور تعدادی دوگان سوز هستند و یک تعدادی نیز امکان دوگانه سوز شدن ندارند بنابراین سهمیه بنزین 600 لیتر در ماه برای این ون های تخصیص یافته است تا فرایند فعالیت آنها با مشکل مواجه نشود.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی از محل اعتبارات ماده 12 در گرو تولید خودروسازان است

وی همچنین در خصوص فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی از محل اعتبارات ماده 12 قانون رفع موانع تولید گفت: با اجرای پایلوت طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، 100 دستگاه تحویل متقاضیان گردید و امیدواریم در سال آینده خودروسازان الباقی خودروهای مورد نظر و مشمول ماده 12 را تولید و تحویل دهند تا بتوانیم با استفاده از اعتبارات این بخش تاکسی های جدید را جایگزین نماییم.

این مقام مسئول در اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همچنین با اشاره به آمادگی ایران خودرو برای تامین ون پایه گاز سوز، خاطر نشان کرد: نمونه تولیدی ون پایه سوز ایران خودرو کماکان در حال گذراندن مراحل تست و دریافت استانداردهاست و تاکنون به مرحله اجرا و تولید انبوه نرسیده است.

ضامنی در پایان خاطرنشان کرد: همچنان منتظر هستیم تا ایران خودرو در خصوص تولید ون پایه گاز سوز اعلام نظر کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با افزایش قیمت بنزین و به منظور کاهش مصرف سوخت در کشور تولید خودروهای پایه گاز سوز به خصوص در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار شرکتهای خودروساز قرار گرفت بر همین اساس شورای اقتصاد نیز مصوب کرد از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین، به وانت‌بارها، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی برای گازسوز کردن کمک بلاعوض ارائه کند.

براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد دولت با پرداخت 6500 میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودروهای عمومی بنزینی شامل یک میلیون و 400 هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی را دوگانه‌سوز می‌کند البته در این جریان خودروهای عمومی جدید و فرسوده ای که امکان گاز سوز شدن نداشته باشند قرار است در بخش تخصیص سهمیه بنزین قرار گیرند.

کد خبر 119794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha