خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران ۲ میلیارد دلار است

پرشین خودرو: سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، گفت: وقتی بحث تأمین بودجه مترو تهران فرا می‌رسد، مجلس، رقم خنده‌دار ۵۶ میلیارد تومان را تعیین می‌کند!

به گزارش پرشین خودرو، سید آرش حسینی میلانی با اشاره به روز ملی هوای پاک اظهار کرد: در راستای آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی افکار عمومی در مقطعی از سال که با پدیده وارونگی هوا و کاهش شدید توان طبیعی و اکولوژیک روبه‌رو هستیم که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، نامگذاری روز هوای پاک انجام شد.

وی با اشاره اقدامات انجام شده برای مبارزه با آلودگی هوا یادآور شد: در نیمه دهه 70 و 80، آلاینده مونوکسیدکربن بالا و بنزین مصرفی دارای سرب زیادی بود اما با اقدامات مؤثری که انجام شد، میزان این آلاینده‌ها کاهش یافت و به میزان مجاز رسید همچنین So2 نیز کاهش یافته است که همه اینها ناشی از بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و عزم مدیریت شهری در اجرایی کردن معاینه فنی خودروها به صورت جدی بوده است.


عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به وجود ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون تصریح کرد: با وجود اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شده که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح کاهش و بالاخص فاز دوم آن اشاره کرد، مهمترین شاخص آلودگی هوا وجود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که در سال 89، 43.5 میکروگرم بود؛ این شاخص در سال 96، 10 واحد کاهش یافت اما فاصله معنادار 300 درصدی تا حد استاندارد همچنان وجود دارد.


وی ادامه داد: این شاخص نیز باید بهبود یابد چرا که نتیجه‌گیری کاهش آلودگی هوا بر اساس تعداد روزهای سالم و ناسالم درست است و بانک جهانی هم برای نتیجه‌گیری درخصوص آلودگی به این شاخص یعنی ذرات معلق کمتر از 2.5 درصد استناد می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران با ضروری دانستن افزایش ظرفیت تاب‌آوری شهر خاطرنشان کرد: توان طبیعی شهر تهران برای تهویه هوا یا همان توان اکولوژیک از اوایل آبان تا اواخر بهمن ماه به میزان یک‌سوم کاهش می‌یابد بنابراین ضروری است برای افزایش توان اکولوژیک اقدام شود اما رشد جمعیت شهر تهران طی دهه‌های گذشته و افزایش بارگذاری‌‌ها در دهه اواخر 80 و اوایل دهه 90 در غرب تهران به ویژه در منطقه 22 - که مسیر ورودی باد برای تهویه هوا بود – و موارد دیگر، منابع آلاینده شهر را تحت تأثیر قرار داد و به آن تنوع بخشید.

 

آلودگی هوا



سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: هم‌اکنون در شرایطی هستیم که در برخی شاخص‌ها به وضعیت خوبی دست‌ پیدا کرده‌ایم و برخی آلاینده‌ها تا حدودی مهار شده‌اند اما ممکن است آلاینده‌های نوظهوری پدیدار شوند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران تنها مختص منابع آلاینده درون شهری نیست، اظهار کرد: امسال شاهد بودیم که شاخص آلاینده‌های شهرستان‌های اطراف تهران نیز بالا بود و این نشان می‌دهد اقدامات برای کنترل منابع آلایندگی نباید صرفا در تهران متمرکز شود و قانون هوای پاک که میثاق‌نامه ما برای حل مسئله آلودگی هوا است، باید در سطح استان تهران مد‌نظر مسئولان قرار گیرد.

حسینی میلانی با اشاره به نقش صنایع در آلودگی هوای شهر تهران بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده در تهیه لیست سیاهه انتشار، مشخص شده سهم صنایع در منطقه شهری تهران بیش از محاسبات قبلی است؛ آنها نقش مهمی در تولید ازن دارند؛ صنایع در خارج از شهر تهران واقع هستند اما تولید آلایندگی توسط آنها بر کیفیت هوای شهر تهران اثر می‌گذارد که رسیدگی به آنها خارج حیطه وظایف و اختیارات مدیریت شهری است و حتی نمی‌توانیم بودجه‌ای برای آنها تصویب کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی و مترو مطالبات انباشته‌ شده‌ای برای شهر تهران وجود دارد، یادآور شد: هر برنامه‌ای که قرار است برای کاهش آلودگی هوا اجرایی شود، حمل و نقل عمومی ستون فقرات آن است و محور اصلی به شمار می‌آید اما در این حوزه مطالبات انباشته‌ شده و کمبودهایی وجود دارد البته شرایط کشور نیز به گونه‌ای بوده که توان تأمین منابع مالی در دولت و کلانشهرها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همواره تصور دولت‌ها این بوده است که شهرداری‌ها دارای منابع درآمدی هستند و باید خودشان هزینه‌های مورد نیازشان را تأمین کنند که تصور چندان درستی نیست، تصریح کرد: همه جهت‌گیری‌ها و سیاست‌ها از سوی دولت تعیین نمی‌شود و در مجلس شورای اسلامی که نقش مهمی در تصویب بودجه و تعیین اعتبارات دارد، شهرستان‌ها از نظر سیاستگذاری و تأثیر در تخصیص بودجه بر کلانشهرها غلبه دارند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود را از طریق لایحه بودجه ارائه می‌کند اما اولویت‌ها در مجلس تغییر می‌یابد بنابراین در تعیین اولویت‌ها و تخصیص اعتبارات باید سراغ مجلس رفت و پرسید چرا کمیسیون محیط زیست وجود ندارد؟ چرا فراکسیون محیط زیست نمی‌تواند این موارد که اولویت کشور است، در اولویت قرار دهد؟

وی با بیان اینکه سالانه 5 هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بانک جهانی میزان خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران را حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار تخمین زده است!چطور خودروسازها می‌توانند در مقاطع مختلف یارانه‌های قابل توجه از مجلس و دولت بگیرند یا گزارشات تحقیق و تفحص از آنها چندان پیگیری نمی‌شود اما وقتی بحث تأمین بودجه مترو تهران فرا می‌رسد، رقم خنده‌دار 56 میلیارد تومان را تعیین می‌کنند.

این عضو شورای شهر درباره راهکارهای خروج از این وضعیت گفت: در درجه نخست، نظام تصمیم‌گیری سیاسی کشور که بخشی از آن در مجلس است، باید موضوعات محیط زیستی را مطالبه کند چراکه این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است؛ باید بدانیم در وضعیت آلودگی هوا‌ی شهرها چه میزان خسارت بهداشتی وارد شده است؟ آیا این موضوع نباید در تصمیم‌گیری‌های بودجه تأثیر بگذارد؟

حسینی میلانی با بیان اینکه بخشی از سیاست بودجه‌ای مجلس تحت تأثیر ملاحظات منطقه‌ای و ناشی از ساختار مجلس است بنابراین مطالبات ملی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دلیل اصلی اینکه پرداختن به موضوعی مانند کاهش آلودگی هوا و تخصیص اعتبارات لازم برای راهکارهای آن مانند حمل و نقل عمومی در اولویت قرار ندارد این است که ساختار مجلس حزبی نیست اگر اینطور بود احزاب در قبال برنامه‌های مشخص متعهد می‌شدند.

وی ادامه داد: ساختار منطقه‌ای و شهرستانی حاکم در مجلس باعث می‌شود نمایندگان برای شهر خودشان تلاش بیشتری کنند و از این‌رو اولویت‌های مبتنی بر منافع ملی را کمتر پوشش می‌دهند چرا که نتیجه این اقدامات در کوتاه‌مدت ملموس نیست.

منبع: تسنیم

کد خبر 119825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha