آغاز فعالیت سامانه توانیران برای استفاده حداکثری از توان داخل

پرشین خودرو: رئیس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت عنوان کرد: تاکنون 9 میز ساخت داخل برگزار شده و در این جریان بهبود کیفیت تولیدات داخلی از مهمترین اهداف ما در برگزاری این میزها در وزارت صمت است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سید محمد مهدی هادوی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: میزهای ساخت داخل یک حالت سمبلیک است و بیشتر برای اطلاع رسانی و موج امید در کشور برگزار می شود اگر چه در کنار آن ها قراردادها و تفاهم نامه های بسیاری در حوزه ساخت داخل منعقد می شود.

وی با اشاره به تاثیر داخلی سازی در کاهش قیمت تولیدات داخلی و قطعات، تصریح کرد: در بحث داخلی‌سازی قطعات در صنعت خودرو لزوما این اتفاق منجر به کاهش قیمت نخواهد شد. چرا که وزارت صمت در برگزاری میزهای ساخت داخل صرفا به دنبال کاهش قیمت نیست بلکه هدف اصلی رونق تولید و اشتغال در کشور است.

وی گفت: در جریان داخلی سازی قطعات علاوه بر موضوع تیراژ تولید، بخشی از مواد اولیه ای از خارج از کشور وارد می شود که با توجه به تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال بانکی هزینه بیشتری را در جریان داخلی سازی شاهد هستیم به همین جهت داخلی سازی تاثیرچندانی در قیمت ها ندارد اما به دنبال آن هستیم که مردم با داخلی‌سازی حس کنند که مشکلات کارگری و بیکاری کمتر شده و پس از آن به دنبال کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

 

هادوی



رئیس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال 8 میز ساخت داخل دیگر را برگزار خواهیم کرد، افزود: تاکنون 9 میز تخصصی ساخت داخل با کاهش ارزبری 1.2 میلیارد یورویی به دنبال تفاهم نامه و قراردادها برگزار شده است.

هادوی همچنین از تدوین آیین نامه عمق ساخت داخل و تصویب آن در هیات دولت در آینده نزدیک خبر داد و در ادامه به آغاز فعالیت سامانه توانیران پرداخت و گفت: سامانه توانیران پشتوانه موضوع قانون استفاده حداکثر از توان تولیدی کشور است و از امروز فعال می شود.

وی اظهار کرد: تمامی دستگاههای مشمول قانون حداکثر استفاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران و حتی کالاهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

 



به گفته وی اطلاعات صحیح و واقعی ورودی شرکتهای توانمند در سامانه توانیران به نحوه تصمیم گیری در حصوص ممنوعیت واردات کالا یا خدمات دارای مشابه خارجی کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع عمق ساخت داخل و رتبه بندی تولیدکنندگان نیز در سامانه توانیران در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: اگر شرکتی علی رغم اطلاع رسانی ها به قانون حداکثر استفاده از توان داخل بی اعتنا باشد می توانیم آن را به مراجع قانونی معرفی کنیم اما شرکتهای داخلی همگی دوستدار تولید داخلی و خواستار رفع نیازهای خود از توان داخلی هستند و حامی این موضوع هستند.

این مقام مسئول در وزارت صمت تصربح کرد: هدف اصلی این سامانه ، ارتباط گیری شرکتهای توانمند داخلی و متقاضیان این توانمندی ها ست ضمن اینکه مدیریت واردات و هدایت منابع به سمت نیازهای کشور از اهداف سامانه توانیران است.

هادوی در پایان با اشاره به ویرایش قانون حداکثر استفاده از توان داخل و ابلاغ آن توسط رئیس جمهوری در خردادماه امسال عنوان کرد: شرکتهای خصوصی که از تضامین و تسهیلات دولتی و منابع اعتبارات صنودق توسعه ملی استفاده می کنند نیز مشمول این قانون می شوند.

کد خبر 119854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha