خرید خودرو در شرایط فعلی، منطقی است؟

پرشین خودرو: افزایش قیمت و نوسان بازار خودرو ایران علاوه بر بحران‌ اقتصادی و تحریم تحت تاثیر بحث های روانی و تنش های مردم است.

به گزارش پرشین خودرو، این روزها با توجه به شرایط کلی اقتصادی و اجتماعی کشور، بازار خودرو با بحران های شدیدی روبرو است، دائما مردم این سوال را می پرسند که آیا خودرو گران می شود و یا ارزان؟ خیلی ها هنوز هم نتوانسته اند شوک قیمتی اخیر را درک کنند و به کاهش قیمت ها امید دارند و عده ای دیگر فکر می کنند چیزی که گران شد دیگر ارزان نمی شود.


اما واقعیت این است که قیمت خودرو در بازار و شرایط فعلی ایران به پارامترهای گوناگون ربط دارد، بحث های روانی و اقتصادی مهمترین تاثیر را دارند. با آغاز تحریم های ایالات متحده و به تبع آن جنگ اقتصادی و سیاسی، شرایط روانی ناپایداری در کشور ایجاد گردید ضمن اینکه هر روز پیش بینی ها و سیگنال های جهانی و داخلی بر روی بازار مصرف کشور و ذهن مصرف کنندگان تاثیر زیادی می گذارد، از سوی دیگر واقعیات اقتصادی تحت تاثیر تحریم ها و مشکلات داخلی باعث شد تا قیمت ها در کنار عوامل روانی جهش بی سابقه ای را تجربه کند.


از سویی دیگر دلالان و سرمایه های سرگردان به یکباره به بازار خودرو حمله ور شدند و بازهم عاملی دیگر برای افزایش لجام گسیخته قیمت پدید آمد تا بازار خودروی کشور با یک شوک بی سابقه روبرو شود.

 

خرید خودرو


سوالی که در ابتدا به ذهن خیلی ها خطور کرد این بود که با این قیمت ها چه کسی توان خرید خودرو دارد ؟ و یا اینکه بازار به کدام سمت می رود ؟ با این حال این بازار پرهرج و مرج در عمل به سمت و سوهای گوناگون رفت و بی ثباتی آن برای عده کمی پر منفعت و عده زیادی پر ضرر بود.


با این حال با سیگنال ها و وضع قوانین بازار گاهی به سمت رکود مطلق و گاهی رونق نسبی حرکت کرد تا بتواند خود را از مرگ نجات دهد.

مشکلات نیز با گذشت زمان افزایش پیدا می کند، افزایش فشارهای جهانی، سرازیر شدن پول های سرگردان به بازار و افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل و جهش یکباره ارز نیمایی ( ارز دولتی که برای مبادلات به کار می رود ) نشان از این دارد که بازار خودرو به سمت کاهش قیمت حرکت نخواهد کرد.


اما آنچه دوباره تصمیم گیری را برای خریداران سخت می کند شرایط فعلی سیاسی است که با توجه به اتفاقات اخیر و افزایش تنش بی سابقه میان ایران و آمریکا و شرایط گنگ و نا معلوم سیاسی است که بسیاری را از خرید منصرف می نماید.

بازار از هم اکنون سیگنال هایی را مبنی بر افزایش قیمت ها ارسال می کند و خودروسازان مدام اعلام می کنند با افزایش هزینه ها به دلیل افزایش قیمت دلار و هزینه های داخلی و بیرونی در فشار بی سابقه ای قرار دارند و تنها راه بقاء آنها افزایش قیمتها است.

شاید در آینده نه چندان دور مردم به سمت بازار هجوم بیاورند، آنهم برای خودروهایی که موجود هستند و تحویل کوتاه مدت دارند و دارای تسهیلات ویژه فروش هستند که این اتفاق نیز می تواند در کنار سایر علل منجر به افزایش قیمت خودرو در کشور شود.

یادداشت از مهندس بابک صدرایی


 

کد خبر 119858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha