تغییر جریان قیمت با افزایش عرضه خودروسازان / رشد تقاضای کاذب گرانی خودرو را رقم زد

پرشین خودرو: هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو برای تبدیل دارایی نقدی خود به کالا، کفه تقاضا را در بازار به نسبت عرضه سنگین تر کرده است و این اتفاق و شوک تورمی قیمت بنزین دو عامل موثر در وضع کنونی قیمت در بازار خودرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که خودروسازان مرتب اخبار و گزارش هایی مبنی بر افزایش تولید و عرضه محصولات به بازار را منتشر می کنند چرا همچنان اتفاق خاصی در بازار قیمت خودرو به وجود نیامده و هر روز شاهد قیمت های متفاوت برای انواع محصولات در بازار هستیم؟ این موضوع سوالی که در هفته های اخیر ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است.

طرح این سوال و از سویی گزارش های آماری تولید خودروسازان اگر چه خبر از افزایش تولید دارد اما کماکان بسیاری از خریداران با وجود تکمیل وجه خودروهای ثبت نامی همچنان موفق به تحویل خودروهای خود نشدند این در شرایطی که مدت زیادی تا پایان سال باقی نمانده و نگرانی عمده مردم و خریداران بازار خودرو ابن است که در ماه های پایانی سال 98 امکان دریافت خودروهای ثبت نامی را داشته و اوضاع بازار در روزهای پایانی سال و آغاز سال 99 چگونه خواهد بود؟

اگر چه فعالان بازار خودرو معتقدند فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار با افزایش عرضه برطرف خواهد شد اما برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس بخشی از شرایط کنونی قیمت خودرو را ناشی از تبعات رشد قیمت بنزین و از سویی هجوم سرمایه ها و رشد تقاضا در بازار می دانند.

به گفته برخی کارشناسان با وجود رشد تولید خودروسازان در هفته های اخیر وضعیت بازار نشان می‌دهد همچنان خودروسازان در عرضه خودرو قطره چکانی عمل می‌کنند.

با این حال این یکی از عوامل موثر بر قیمت خودرو در بازار وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز است. چنانچه در ماههای اخیر کاهش عرضه و اوج‌گیری تقاضا در بازار موجب شد که خودرو از صف کالاهای مصرفی خارج و در صف کالاهای سرمایه ای قرار گیرد و با ورود خودرو به جمع کالاهای سرمایه این کالا برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان جذاب و موجب هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو شود.

هجوم دارندگان سرمایه کفه تقاضا را نسبت به عرضه خودروسازان سنگین تر کرد

در همین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو برای تبدیل دارایی نقدی خود به کالا، کفه تقاضا را در بازار به نسبت عرضه سنگین تر کرده است و همین امر یکی از عوامل موثر در وضع کنونی قیمت ها در بازار خودرو است.

 

خودرو



ولی ملکی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای و افزایش نقدینگی در جامعه موجب ایجاد بازار دلالی و سیر صعودی قیمت خودرو در ماههای اخیر شده است.

وی معتقد است که اگر چه خودروسازان در یک ماه گذشته رشد تولید خوبی را داشته اما همچنان این آمار در مقایسه با سال 96 و 97 رقمی قابل قبولی نیست از این رو طبیعی است که چنین اتفاقی را در بازار خودرو شاهد باشیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: با وجود اینکه بررسی بازار حاکی از رکود تقاضا در بازار است اما سیر تقاضا از سوی دلالان و صاحبان سرمایه به خصوص در ماههای پایانی سال پاسخ گوی جریان عرضه خودروسازان نیست و برای تغییر جریان قیمت در بازار باید تولید وعرضه خودروسازان افزایش یابد.

ملکی با اشاره به قانون تجارت به موضوع تعادل در بازار عرضه و تقاضا پرداخت و اظهار کرد: بر اساس قانون تجارت جریان قیمت کالاها در بازار بستگی به روند عرضه و تقاضا دارد و بدون شک با عرضه بیشتر قیمت خودرو در بازار کاهشی خواهد شد.

وی در عین حال افزایش قیمت بنزین را بخشی از علت رشد قیمت کالاها در بازار دانست و گفت: افزایش قیمت بنزین موجی در قیمت اغلب کالا ایجاد کرد و به طوری قیمت خودرو و بسیاری از کالاهای مصرفی و سرمایه ای در این مدت رشد قیمت قابل توجهی داشتند.

وی در پایان بخشی از نوسانات قیمتی در بازار را ناشی از رشد تقاضا در آستانه سال جدید عنوان کرد و خاطر نشان کرد: موج تقاضا در ماههای پایانی سال موضوع جدیدی نیست و صرفا با افزایش عرضه خودروسازان فروکش و منجر به مدیریت قیمت خواهد شد.

کد خبر 119876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha