دانش‌‌فنی سولفور زدایی سوخت کشتی‌ بومی‌سازی می‌شود

پرشین خودرو: رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان از بومی سازی دانش فنی تولید سوخت کم سولفور برای مصرف در کشتی‌ها و نفتکش‌ها خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، آقای جلیل سبحانی با اعلام این خبر افزود: در قالب یک طرح ابتکاری، مشکل کشتی‌های ایرانی برای دریافت سوخت استاندارد برطرف شده تا گامی در جهت رفع خطر بزرگی که اقتصاد ایران را تهدید می‌کرد، برداشته شود.


وی با بیان اینکه بر اساس استاندارد‌های جدیدی که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرده است، از ابتدای سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی ماه) میزان سولفور نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود نباید بیشتر از نیم درصد باشد گفت: این استاندارد که سال گذشته ابلاغ شد و زمان اجرای آن سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، یک خطر بزرگ برای کشور بود.

 

سوخت کشتی


سبحانی با اشاره به اینکه بخش کوچکی از نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور، دارای گوگرد نیم درصد است که همین موضوع بن‌بست بزرگی را برای کشور ایجاد کرده بود افزود: این مسئله، ما را ناچار می‌کرد تا نفت کوره را با گازوئیل مخلوط کنیم تا از میزان گوگرد آن کم کنیم، یا از ال ان جی به‌جای نفت کوره استفاده کنیم که اولا کشتی‌های ایرانی توانایی پیاده‌سازی آن را نداشتند و از نظر اقتصادی نیز هزینه‌های زیادی به صنعت کشتیرانی ما تحمیل می‌کرد.


وی با اشاره به اینکه ایران بیش از ۱۸۰ کشتی در اختیار دارد که وظیفه تجارت آبی کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات بر عهده دارند و در صورتی‌که ایران نمی‌توانست استاندارد جدید را رعایت کند، طبق آنچه اعلام شده بود، کشتی‌ها اجازه پهلوگیری در بنادر و تردد در آب‌های آزاد را نداشتند گفت: این شرایط موجب شد تا متخصصان داخلی در همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت، با تلاش بسیار موفق به بومی سازی دانش سولفورزدایی از نفت کوره شوند.


رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان اکسیر فرآیند نوین آسیا افزود: الان به جرات می‌توانیم اعلام کنیم سولفورزدایی از نفت کوره به روش ODS در داخل کشور بومی سازی شده و هم اکنون در مسیر تولید انبوه قرار دارد.


سبحانی درپایان تصریح کرد: با روش بکار گرفته شده در ایران، نه تنها می‌توان نیاز کشتی‌های ایرانی را به سوخت کم گوگرد برطرف کرد، بلکه می‌توان گام بزرگ‌تری در صادرات نفت‌کوره کم سولفور، آن هم با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های دیگر، برداشت.

منبع: خبرگذاری صداو سیما 

کد خبر 119884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha