تقابل واردات‌چی‌ها و تولید‌کنندگان دلیل تولید خودروی بی‌کیفیت

پرشین خودرو: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از قدرت گرفتن جریان واردات‌چی گفت: اگر می‌بینید ما هنوز نتوانسته‌ایم یک خودروی باکیفیت تولید کنیم دلیلش تقابلی است که جریان واردات‌چی با تولیدکنندگان کشور دارد.

به گزارش پرشین خودرو، تهرانچی امروز در همایش و نمایشگاه شتاب دهنده‌های آزاد درباره نگاه دانشگاه آزاد به حوزه فناوری اظهار داد: اگر آموزش عالی به کمک توسعه کشور نیاید هیچ وقت جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد؛ حدود 80 سال است که دانشگاه وارد کشور شده اما هنوز جایگاه مناسبی ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: اسناد مختلفی در کشور برای دانشگاه‌ها نوشته شده اما هنوز نمی‌دانیم به درستی چگونه دانشگاه را به خدمت کشور دربیاوریم و با جایگاه دانشگاه چالش داریم. اگر بخواهیم موضوع را بیشتر بشناسیم باید به 80 سال قبل بازگردیم.


وی افزود: وقتی دانشگاه وارد کشور شد یک موجود ناقص‌الخلقه بود که رضاخان تنها برای اینکه ژست یک شهر متمدن را به تهران ببخشد دانشگاه را در تهران تأسیس کرد. پس وقتی ماهیت پیدایش دانشگاه در شهر تنها به یک ژست محدود شده نباید انتظار داشته باشیم بعد از 80 سال جایگاه خود را پیدا کند.

 

تولید خودرو


تهرانچی با اشاره به ارتباط دانشگاه اقتصاد تصریح کرد: اقتصاد ما از ابتدا بر نفت پایه‌ریزی شد و با همین نگاه وارداتچی‌ها در کشور فعالیت می‌کردند اما بعد از اینکه جنگ آغاز شد با پدیده تحریم‌ها مواجه شدیم. در آن زمان بود که لزوم تولید، بیشتر به چشم خورد و صنعت به دانشگاه نزدیک شد تا در نهایت جریان تولید ملی شکل بگیرد.

وی افزود: پس از اتمام جنگ هم دوباره وارداتچی‌ها وارد میدان شدند و به تقابل با جریان تولید ملی پرداختند این جریان همواره یک جریان مزاحم در کشور فعالیت کرده‌است.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: چون جریان وارداتچی یک جریان ثروتمند بود در حوزه دولت هم نفوذ کرد و برای همین است که اقوام برخی وزرا به سمت واردات پیش رفته‌اند. جریان خودرو هم ثمره جنگ بین تولیدکنندگان و وارداتچی‌هاست.

وی افزود: چرا نمی‌توانیم یک خودرو باکیفیت بسازیم؟ برای پاسخ باید به همین تقابل برگردیم. وارداتچی‌ها همواره به دنبال قطع رابطه دانشگاه با اقتصاد بودند و برای مقابله با آنها باید این رابطه را برقرار کنیم و بر منابع انسانی با استعداد تکیه کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد توضیح داد: باید دانشگاه نخبگانی را از دانشگاه‌های اجتماعی جدا کرد دانشگاه‌های نخبگانی به دنبال مرزهای دانش هستند اما دانشگاه‌های آزاد به عنوان یک دانشگاه اجتماعی باید به توسعه فراگیر کشور بیندیشد. ما باید ارتباطمان را با مردم حفظ کنیم و امکان پیشرفت و اشتغال به فرزندانشان بدهیم چرا که مردم دیگر به دنبال مدرک نیستند.

منبع: تسنیم

کد خبر 119885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha