کد خبر 119903
۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
نمودار تولید ماهانه خودروسازان صعودی شد

پرشین خودرو: شرکت‌های خودروساز در شرایطی از رکورد افزایش تولید در دی‌ماه سال‌جاری خبر می‌دهند که بازار همچنان تشنه عرضه خودرو است. آن طور که از خطوط تولید خودروسازان خبر می‌رسد در دی‌ماه سال جاری به نسبت سال گذشته تولید افزایش مناسبی را تجربه کرده با این حال تغییری در میزان عرضه به بازار توسط خودروسازان ایجاد نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، حرکت خودروسازان در جاده عرضه در حالی بدون تغییر است که رضا رحمانی وزیر صمت هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرد که به مدیران خودروساز تکلیف کرده با توجه به نزدیکی شب عید برای تامین بازار برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند. در همین حال فعالان بازار خودرو تاکید دارند که عرضه خودرو به بازار همچنان قطره‌چکانی انجام می‌شود که همین امر فاصله زیادی میان قیمت کارخانه و بازار به وجود آورده است.آنها عنوان می‌کنند که طی هفته جاری بازار از ثبات نسبی برخوردار بوده است با این حال قیمت برخی از محصولات در بازار روند افزایشی را تجربه کرده است.

فعالان بازار با اشاره به نحوه عرضه خودرو از سوی خودروسازان تاکید دارند که ورودی بازار خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز همچنان مسدود است. آنها عنوان می‌کنند آنچه این روزها تحت عنوان خودروی نو در بازار وجود دارد مربوط به خودروهایی است که پیش‌تر در طرح‌های فروش خودروسازان از سوی متقاضیان پیش‌خرید شده و اکنون توسط ثبت‌نام‌کنندگان در بازار به فروش می‌رسد.

 

خودرو


دست‌اندرکاران بازار ادامه می‌دهند با توجه به اینکه عرضه خودرو در این بخش نیز قطره‌چکانی انجام می‌شود، بنابراین آنهایی که این روزها خودرو در اختیار دارند به نوعی قیمت‌گذاری را در بازار انجام داده و دست بالا را در این بخش دارند.با توجه به اظهارات فعالان بازار در مورد عرضه قطره‌چکانی برخی دیگر نیز تاکید دارند معاملات در بازار قفل شده و کسی حاضر به خرید خودرو نیست و فروشندگان نیز تمایل دارند خودروی خود را آخر سال با توجه به افزایش تقاضا به فروش برسانند.

با این شرایط اما سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران می‌گوید که در حال حاضر عرضه خودرو به‌صورت مستقیم توسط خودروسازان انجام نمی‌شود و شرکت‌های خودروساز تمرکز خود را روی تحویل محصولات معوق قرار داده‌اند. این فعال صنفی با اشاره به بلاتکلیفی مشتریان محصولات پیش‌خرید شده می‌گوید چنانچه تحویل خودروهای معوق نیز از یک برنامه با ثبات و مداوم برخوردار باشد شاهد ثبات قیمتی در بازار خواهیم بود.

این مقام صنفی ادامه می‌دهد متاسفانه خودروسازان در تحویل خودروهای معوق هم برنامه‌ریزی مشخصی ندارند، همین بی‌برنامگی باعث می‌شود که روند ورود خودرو به بازار از ناحیه محصولات پیش‌خرید شده نیز با اختلال همراه باشد. وی ایجاد وضعیت نوسانی در بازار خودرو را به دلیل اختلال در عرضه شرکت‌های خودروساز می‌داند و می‌گوید قیمت در حال حاضر توسط فروشندگانی در بازار تعیین می‌شود که خودرو در اختیار دارند.

موتمنی در ارتباط با تاثیر طرح‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید محصولات جدید که از سوی خودروسازان طی هفته جاری ارائه شده است می‌گوید این قبیل طرح‌ها نمی‌تواند در وضعیت بازار در لحظه تاثیرگذار باشد، در حال حاضر بازار تشنه است و محصولاتی که در این طرح‌ها عرضه می‌شوند نمی‌توانند کمکی به رفع عطش بازار بکنند.این مقام صنفی معتقد است کسانی در طرح‌های پیش‌فروش و همچنین مشارکت در تولید حضور پیدا می‌کنند که نیاز لحظه‌ای به خودرو ندارند.

وی ادامه می‌دهد که مشتریان این قبیل خودروها تنها به منظور حفظ ارزش دارایی خود در این قبیل طرح‌های خودروسازان شرکت می‌کنند. آنها حضور در این طرح‌ها را راهی می‌دانند تا با تبدیل دارایی ریالی خود به خودرو علاوه بر حفظ ارزش آن، از سود احتمالی از این رهگذر استفاده کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 119903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha