کد خبر 119916
۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
شاتل خودران ام.جی رونمایی شد

پرشین خودرو: یکی از شركت های تابعه جنرال موتورز، اولین شاتل جدید بدون نیاز به راننده خود با نام « آریجین » را رونمایی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، خودروی تمام برقی رونمایی شده، هیچ نوع كنترل دستی یا پدال یا فرمان ندارد. در حقیقت این رونمایی با شش ماه تأخیر اتفاق افتاده، چون قرار بود جنرال موتورز برنامه ریزی كرده بود كه در سال 2019 اولین خودران عمومی خود را در سانفرانسیسكو عرضه كند.

آریجین Origin كه در زبان انگلیسی به ریشه و اصل هر چیز اطلاق می شود، هیچ وسیله ی كنترلی مثل فرمان و پدال ندارد و دان امان (Dan Ammann) مدیر عامل كروز می گوید این وسیله نقلیه خودران و به طور كامل برقی است. این وسیله نقلیه یا شاتل، عمومی است و مردم می توانند در طی مسیر با دیگران شریك شوند. این محصول یك خودرو است.

كایل وگت (Kyle Vogt) بنیانگذار شركت كروز جنرال موتورز كه رئیس هیئت مدیره و مدیر تكنولوژی این شركت است هنگام رونمایی، طراحی و فناوری آن را معرفی كرد. صندلی های این شاتل بسیار جادارتر از صندلی های هواپیما است و جای پای آن هم راحت تر است. سنسورهای آن شبیه چشم های جغد طراحی شده اند و مثل چشم می چرخند.

در طراحی این خودران، جابه جایی انسان مد نظر بوده بنابراین از ایده خودرو به تدریج فاصله می گیرد، مدیران ارشد این خودران ساز دلیل تأخیر 6 ماهه در رونمایی را «تأكید در ایمنی» عنوان كرده اند.

در اصل حركت خودرو بدون راننده برای این در ذهن طراحان شكل گرفت كه از خطای انسانی كاسته شود و از میزان تصادف ها و برخوردها كاسته شود، اما حالا كه خودروسازان دست به كار شده اند، معلوم شده است كه این كار آن طور كه تصور می شد آسان نیست. هرچه بیشتر می گذرد، پیچیدگی های كار بیشتر خودش را نشان می دهد و تردیدها به قابلیت های این خودران ها بیشتر می شود. این شك و تردید از اولین تصادف اوبر خودران در ماه مارس 2018 در آریزونای آمریكا شروع شد.

 

شاتل خودران


طراحی آریجین با كمك شركت هوندا موتور ژاپن در اكتبر 2018 شروع شد و هوندای آمریكا 2.75 میلیارد دلار در طراحی این خودران سرمایه گذاری كرد. به این ترتیب در حال حاضر این خودروساز ژاپنی 5.7 درصد از سهم كروز جنرال موتورز را به دست آورده است. حالا كه كار خوب پیشرفته هوندا یك 750 میلیون دلار و یك 2 میلیارد دیگر برای توسعه و استقرار این محصول طی 12 سال آینده سرمایه گذاری خواهد كرد.

معمولا در هر كاری هر كسی برای اولین بار وارد می شود یا تولید انبوه آن اول بار به دست مردم می رسد، دست پیش خواهد داشت و مردم آن فناوری را با همان نام و نشان در ذهن ها می سپارند. از این رو جنرال موتورز هم در این پروژه بلندپروازی از خود نشان داده است. جنرال موتورز روی این پروژه خود حساب زیادی باز كرده و در همان سال 2017 كه طرح اولیه آن را تحت عنوان خدمات تاكسی روباتیك تجاری اعلام كرده بود، اعتقاد داشت كه سود حاصل از این محصول، از هسته مركزی كسب و كار جنرال موتورز در دهه 2020 هم سودآورتر خواهد شد. چاك استیونس، مدیر عملیاتی ارشد جنرال موتورز در آن زمان پیش بینی كرده بود كه تا سال 2025 این نوع خدمات 20 تا 30 درصد حاشیه سود ایجاد می كنند.

كروز جنرال موتورز تنها شركتی نیست كه به این موضوع فكر كرده و از همان ابتدا دو رقیب قدر قدرت، یعنی تسلا و وایمو [بخش خودران گوگل یا به عبارت دقیق تر آلفابت كه صاحب گوگل است] همین هدف بلندپروازانه را دنبال كرده اند.

ایالت كالیفرنیا در بخش خودران ها نسبت به سایر ایالت های آمریكا پیشگام است اما در صورتی به خودران اجازه عبور و مرور در اماكن عمومی را می دهد كه حتما یك انسان به عنوان حافظ ایمنی در این خودران ها حضور داشته باشد. در حال حاضر رقبای كروز مثل وایمو، پونی آی، اتوایكس، زوكس موفق شده اند اجازه تست خودران بدون راننده را از ایالت كالیفرنیا دریافت كنند اما كروز هنوز چنین اجازه ای را ندارد.

در حال حاضر موفق ترین شركت در بخش خودران ها وایمو [متعلق به گوگل] است كه از دسامبر 2018 موفق به راه اندازی ناوگان اشتراك سواری در شهر فینكس شده است.

در اكتبر 2019 الون ماسك مدیر عامل تسلا هم به سهامداران خود وعده یك خودران كاملا كاربردی را داده بود اما هنوز خبر آن تا به حال روزآمد نشده اما هنوز هم دیر نشده است و تا پایان ژانویه 2020 انتظار می رود كه اخباری در این زمینه منتشر كند.

شركت های دیگر هم بیكار ننشسته اند و دست روی دست نگذاشته اند. فورد سال 2021 اولین خودران تجاری خود را معرفی می كند. هیوندایی با كمك یكی از تأمین كنندگان خود به نام آپتیوAptiv یك سرمایه گذاری مشترك 4 میلیارد دلاری برای عرضه خودران در سال 2022 انجام داده اند.

كروز هم با كمك هوندا، سافت بانك و چند سرمایه گذار دیگر 7.25 میلیارد دلار سرمایه گردآوری كردند و در ماه مه سال 2019 ارزش این كمپانی به 19 میلیارد دلار رسید.

کد خبر 119916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha