با موافقت وزارت صنعت، قیمت خودرو تا 10 میلیون کاهش می یابد

پرشین خودرو: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو و انجام اقدامات کارشناسی آن در انجمن قطعه سازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مازیار بیگلو در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: رایزنی ها برای موافقت مدیران عامل دو خودروساز و وزیر صنعت در حال انجام است و در صورت موافقت آنها با پیشنهاد مطرح ، قیمت مواد اولیه با قیمت تمام شده به خودروسازان و قطعه سازانی که اهلیت آنها ثابت شده است به فروش خواهد رسید.

پیشنهاد محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی با ریال

وی تصریح کرد: هدف از این پیشنهاد محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی با واحد ریال برای قطعه سازان است در حالی که هم اکنون نرخ مواد اولیه داخلی با قیمت دلار محاسبه و دریافت می شود.

بیگلو گفت: بر آورد اولیه در نتیجه کار کارشناسی در انجمن حاکی از آن است که با این اقدام ضمن خروج خودرو از حاشیه بازار ، قیمت کارخانه ای هر خودرو حداقل 10 میلیون تومان کاهش خواهد داشت.

 

بیگلو



وی افزود: اینکه مواد اولیه با نرخ دلار به سازندگان و تولیدکنندگان داخلی به فروش می رسد، بزرگترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد کرده است و نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد.

وی بیان داشت: در یک ماه اخیر به فولاد مبارکه اجازه 15 درصد افزایش قیمت داده شده، ضمن اینکه رشد ۱۰ درصدی قیمت آلومینیوم و همچنین مس و محصولا پتروشیمی نیز رخ داده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت تمام شده مواد اولیه در کشورمان بسیار پایین تر از قیمت های جهانی است  تصریح کرد: چنانچه قرار باشد قیمت مواد اولیه ما نیز جهانی باشد، اما از نظر نرخ سود بانکی در صدر کشورها باشیم و فشارهای بیمه ای و مالیاتی بر تولیدکنندگان باشد، دیگر فضایی برای رقابت باقی نخواهد ماند.

بیگلو افزود: هدف اصلی ما در پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه، جلب رضایت مردم و همچنین رقابت پذیر کردن قطعه سازان برای صادرات محصولاتشان است چنانچه با این جریان برنامه صادرات 6 میلیارد دلاری در افق 1404 نیز محقق خواهد شد.

قیمت مواد اولیه 40 درصد بالاتر از قیمت تمام شده به قطعه سازان عرضه می شود

وی همچنین با اشاره به اینکه پایه قیمت گذاری مواد اولیه در بورس بر مبنای نرخ های جهانی است، تاکید کرد: این مساله باعث شده که قیمت مواد اولیه 30 تا 40 درصد بالاتر از قیمت تمام شده به دست قطعه سازان برسد.

بیگلو در ادامه با اشاره به دلایل تاثیر این پیشنهاد در قیمت خودرو، 80 درصد قیمت یک خودرو را قطعات عرضه شده در زنجیره تامین اعلام کرد و اظهار داشت: از این رقم 70 درصد آن مواد اولیه خاص و در نهایت حدود 60 درصد قیمت خودرو نیز با مواد اولیه مرتبط خواهد بود.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در پایان با اشاره به تاثیر تحریم ها بر صنعت خودرو ایران تاکید کرد: با این شرایط و تحریم های چنانچه بزرگترین خودروسازان که امروز با کشورمان مقایسه می شوند با تحریم مواجه می شدند، قادر به تولید فرغون هم نبودند، در حالی که ما در این شرایط سخت و دشوار خودروهایی جدید و با آپشن و امکانات مناسب تولید می کنیم.

کد خبر 119971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha