طوفان خودروهای برقی، پایان کار خودروسازان قدیمی

پرشین خودرو: از همین حالا نمی توان مرثیه مرگ موتورهای درون سوز را سرود اما همین حالا وقت گفتن حقیقت است كه خودروسازی دوران گذار خود را سپری می كند. هر خودروسازی كه غفلت كند، به قیمت آینده خودش تمام خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، ارزش سهام تسلا در مدت زمانی بسیار كوتاه به قدری بالا رفت كه برای اولین بار ارزش سهام یك خودروساز در آمریكا از عدد 100 میلیارد دلار عبور كرد طوری كه حالا ارزش آن از مجموع فورد و جنرال موتورز و حتی كل گروه خودروسازی فولكس واگن با آن همه برندهای خیره كننده اش بالاتر است و با اختلاف كمی از تویوتا مقام دوم را دارد.

در چنین شرایطی، دایملر صاحب مرسدس بنز، نمونه های اولیه خودروهایی را به رخ می كشد كه هرگز تایرهای آن رنگ خیابان را نمی بینند. دلیل واضح آن هم این است كه توسعه و گسترش فناوری تولید باتری های خودرو اصلا كار آسانی نیست.


روزگاری مرسدس بنز كُری می خواند كه EQC برقی، تسلاكُش است اما درسی كه مرسدس بنز از این ماجرا گرفت، از راه بسیار سخت آن گرفت. تسلا اگر چه عمر كوتاهی دارد اما تمام همین عمر كوتاه را صرف تحقیق و توسعه باتری های خودرو كرده است و نكته مهمتر این كه با كهنه كارانی مثل پاناسونیك سرمایه گذاری مشترك انجام داده است. هدف مرسدس بنز این بود كه در سال 2019 فروش EQC برقی آن به 25,000 دستگاه برسد. اما فقط 7000 دستگاه تولید كرد و افتضاح تر این كه فقط 55 دستگاه فروخت.

 

خودروهای برقی



واقعیت این است كه تولید خودروی برقی به آن سادگی كه مردم تصور می كنند نیست. حالا بعد از این همه تأخیر در ارائه خودروهای برقی توسط بزرگان این صنعت، وقت گفتن حقیقت رسیده است. فولكس واگن هم فهمیده است كه باید از یك خودروساز به یك كمپانی فناوری تبدیل شود والا قافیه را به تسلا می بازد. حتی اگر لازم باشد چند گاو شیرده خود را در این راه قربانی كند و تمركز خود را روی محصولاتی بگذارد كه آینده دارند. هربرت دایس Herbert Diess مدیر عامل فولكس در این باره به صراحت گفته است: «باید در مورد خودروهای الكتریكی به خود بجنبیم والا به سرنوشت نوكیا دچار می شویم».

اگر فولكس واگن چند صد هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال 2020 تولید نكند و نفروشد، قوانین اتحادیه اروپا را زیر پا گذاشته و چند میلیون دلار جریمه می شود و به دلیل دیزل گیت، همین بلا دركانادا هم سرش خواهد آمد.

به قول مدیر عامل فولكس، طوفان تازه شروع شده و زمان خودروهای متعارف و كلاسیك به سر آمده است.

در آمریكا هم جنرال موتورز با تحولی با نام و برند وایمو رو به رو است كه از زیرشاخه های گوگل است. جنرال موتورز هم نمونه اولیه خودران خود به نام آریجین را عرضه كرده تا از گوگل و وایمو كه خودروساز نیستند اما یك كمپانی فناوری به حساب می آیند عقب نماند. جنرال موتورز می گوید این تاكسی های مخصوص «اشتراك سواری» می تواند 5 هزاردلار در سال در هزینه های افراد صرفه جویی به وجود آورند. جنرال موتورز این ریسك را به اتفاق هوندای آمریكا به جان خریده و چند میلیارد دلار از سرمایه های خود را به این ماجرا اختصاص داده است.

همین دو مورد نشان می دهدكه چه طور خودروسازان قدیمی برای بقا به چه فكرهایی افتاده اند.

منبع: سایپا

کد خبر 119982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha