خط تولید باتری موتورهای برقی راه اندازی می شود

پرشین خودرو : امروز بازار تقاضا به مهمترین چالش صنعت موتورسیکلت تبدیل شده است با این حال برخی از تولیدکنندگان در عرصه موتورسازی در تلاشند با حضور پررنگ در نمایشگاه ها و معرفی توانمندی ها و ایجاد تنوع در سبد تولیدات به روز ، ضمن جلب رضایت مصرف کنندگان و توسعه سهم بازار، در کاهش مصرف سوخت و بار ترافیکی در کلان شهرها نقشی را ایفا نمایند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نخستین نمایشگاه سایکل شو 2020 در شرایطی در روزهای پایانی دی ماه برگزار شد که ماههاست حال و روز صنعت موتورسیکلت از خودروسازی نیز وخیم تر است، در حالی که کمتر رخدادها و مشکلات این صنعت رسانه ای می شود.

این نمایشگاه اگر چه می توانست مجالی برای ارائه آخرین دستاوردهای صنعت موتورسیکلت باشد اما به دلیل نبود اطلاع رسانی مناسب توسط برگزار کنندگان و در سکوت خبری برگزار و پس از 4 روز نیز به کار خود پایان داد.

نمایشگاه امسال اگر چه اولین رویداد و نمایشگاه بین المللی صنعت موتورسیکلت، دوچرخه و وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی بود اما با نگاهی به آمار برگزاری نمایشگاهها در این صنعت نشان می دهد که در 6 سال گذشته 4 دوره نمایشگاه در حوزه صنعت موتورسیکلت و دوچرخه، قطعات و لوازم یدکی تحت عنوان ایران رایدکس نیز برگزار شده است و نمایشگاه امسال پس از وقفه ای یک ساله در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بوده است.

این رویداد بزرگ اما کمرنگ در حالی رقم خورد که این روزها شاهد تنوع انواع موتور‌های بنزینی و برقی آنچنانی در بازار موتور سیکلت هستیم که مشاهده قیمت‌های آنها، انسان را میخکوب می‌کند با این حال امروز یکی از مهمترین چالش ها در این صنعت بازار تولیدکنندگان موتورسیکلت است.

براساس آمار در چند سال گذشته، تولید موتورسیکلت در کشور رقمی معادل 600 تا 700 هزار دستگاه در سال بوده اما این عدد در سال 97 به 166 هزار دستگاه رسیده است؛ افت تولیدی که با ادامه آن در سال جاری پیش بینی می شود در بهترین شرایط آمار تولید در این صنعت را به 110 تا 120 دستگاه برساند.

اما در این میان حضور گسترده برخی از تولیدکنندگان به بازار موتورهای برقی و محصولات سه چرخ و چهار چرخ برای توسعه سهم بازار و کمک به کاهش مصرف سوخت ، آلایندگی هوا و بار ترافیکی کلان شهرها قابل توجه است.

 

کویر موتور


در بین این تولیدکنندگان شرکت کویرموتور تنها شرکتی است که با تولید بیش از 20 مدل موتورسیکلت برقی و سهم 45 درصدی از بازار ، بیشترین سهم از بازار موتورهای برقی را در اختیار دارد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مجید رضایی، مدیرارشد شرکت یکتاز سیکلت‌ کویر رفتیم تا ضمن معرفی آخرین توانمندی ها و تولیدات این شرکت در خصوص مهمترین چالش ها و مشکلات صنعت موتورسیکلت گفت و گویی داشته باشیم.

وی در ابتدا با اشاره به تعاملات گسترده کویر موتور با شرکتها و برندهای برتر در صنعت موتور سیکلت اعلام کرد : در حال حاضر کویر موتور با سه قاره و بیش از 10 کشور مختلف جهان در حال همکاری است اما در شرایط کنونی شریک اصلی کویر موتور کشور چین است.

تولید بیش از 45 محصول مختلف در شرکت کویر موتور / عرضه موتورهای سه چرخ و چهار چرخ برای اولین بار در کشور

به گفته رضایی در حال حاضر نزدیک 45 محصول مختلف در شرکت کویر موتور تولید می شود که حدود 15 مدل از این محصولات برقی و 30 مدل آنها بنزینی است که با وجود هر کدام از زیر شاخه های این مدل ها ، بیش از 100 مدل موتورسیکلت در شرکت کویر موتور تولید می شود.

وی با توجه به حضور پرقدرت این شرکت در نخستین نمابشگاه سایکل شو 2020 و عرضه گسترده محصولات با پیشرانه برقی گفت : معرفی توانمندی ها و ارائه محصولات جدید مهمترین هدف شرکت کنندگان در این گونه نمایشگاه ها است و شرکت کویر موتور نیز با رونمایی از 10 محصول جدید و نمایش گسترده ای از محصولات متنوع برقی و عرضه محصولات سه چرخ و چهار چرخ در این نمایشگاه حضور یافت ؛ محصولاتی که در صورت فرهنگ سازی می توانند جایگزین مناسبی برای خودروهای تک و دوسرنشین بوده و نقش موثری در کاهش ترافیک، ارزبری، مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین معضلات جای پارک خودرو در کلان شهرها داشته باشند.

وی غالب موتورهای برقی تولیدی توسط شرکت کویر موتور را موتورهایی با باتری های لید اسید و سربی اسیدی مطرح کرده و می گوید : البته در میان موتورهای عرضه شده، موتورهای برقی با باتری های لیتیومی نیز وجود دارد.

تولید بیش از 20 مدل موتورسیکلت برقی در کویر موتور

عضو هیات مدیره شرکت کویر موتور همچنین با توجه به تولید نزدیک به 20 مدل موتورسیکلت برقی در این شرکت ، قدرت موتور عمده موتورهای برقی تولیدی را بین 1500 تا 2000 وات اعلام کرد و افزود : بر اساس بررسی های صورت گرفته این گونه موتورهای برقی برای شهری مانند تهران با شیب و ناهمواری ها بسیار مناسب است اما چنانچه قدرت موتور کمتر از این میزان باشد به نظر می رسد توان و قدرت لازم را برای تردد در کلان شهری مثل تهران را نخواهد داشت .

 



رضایی همچنین با اشاره به اینکه تامین باتری ، اصلی ترین دغدغه در تولید و عرضه موتورسیکلت های برقی است ، از راه اندازی خط تولید باتری موتورسیکلت های برقی در شرکت کویر موتور طی هفته های آتی خبر داد .

وی با توجه به مشکلات شارژ باتری موتورسیکلت های برقی در کشور مبداء و تاثیر آنها در کاهش عملکرد و مدت زمان استفاده این باتری ، گفت : با راه اندازی اولین خط تولید باتری موتورهای برقی در اسفند ماه امسال در اصفهان ،ضمن کاهش 50 درصد ارزبری در کشور ، عملکرد و کارایی این باتری ها 100 درصد افزایش خواهد یافت.

وی تامین تکنولوژی و دانش فنی تولید این باتری را توسط یکی از بهترین کارخانجات تولیدی باتری در چین اعلام کرد و افزود : در سالهای اخیر همکاری خوبی با چینی ها در تامین باتری داشته ایم به طوری که در نتیجه همکاری صورت گرفته بخشی از قطعات باتری از این کمپانی وارد و بخشی نیز در داخل تولید خواهد شد.

با تولید باتری، عمق داخلی سازی موتورهای برقی به بیش از 60 درصد می رسد

مدیرارشد شرکت یکتاز سیکلت‌ کویر در ادامه از افزایش 25 درصد سهم بازار کویر موتور در تولید موتورسیکلت های برقی خبر داد و گفت : در سال 97 شرکت کویر موتور در حوزه موتورسیکلت های برقی 20 درصد کل سهم بازار داخل را در اختیار داشت اما از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه این سهم با افزایش 25 درصدی به 45 درصد از کل سهم بازار در تامین موتورهای برقی رسیده است.

رضایی همچنین به میزان داخلی سازی موتورسیکلت های برقی در این شرکت پرداخت و گفت : 2 دسته محصولات در این شرکت تولید می شود محصولات کم تیراژ که تولید سالانه آن بین 10 تا 500 دستگاه است که در این مدل ها عمق داخلی سازی حدود 20 تا 25 درصد است اما در محصولاتی که تیراژ 3000 دستگاهی و یا بالاتر در سال است، عمق داخلی سازی بین 30 تا 55 درصد است.

به گفته وی با تولید باتری موتورسیکلت برقی در داخل ، عمق داخلی سازی موتورهای برقی به بیش از 60 درصد افزایش خواهد یافت این در حالی است که بین 35 تا 40 درصد یک موتور برقی را باتری آن تشکیل می دهد.

وی همچنین به تاثیر تحریم ها و مشکلات اقتصادی در افت تولید و افزایش سهم واردات در این صنعت گفت : تیراژ پایین تولید و عدم توجیه اقتصادی باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان از سرمایه گذاری در تولید منصرف شده و اقدام به واردات موتورسیکلت نمایند به عنوان مثال برای محصولاتی که در سال 1000 تا 3000 دستگاه تولید می شود قطعا داخلی سازی اقتصادی نخواهد بود و هزینه تولید را100 درصد افزایش خواهد داد این در حالی است که در سالهای گذشته در برخی از محصولات چینی پرتیراژ تا 60 درصد داخلی سازی نیز صورت گرفته است .

این تولیدکننده در صنعت موتورسیکلت تاکید می کند : با این حال موتورسازان در تلاشند در قطعات مشابه با محصولات دیگر و همچنین در بخشی از حوزه خدمات پس از فروش ، قطعات پر مصرفی مانند باتری ، لاستیک ، تیوپ عقب و جلو و زنجیر را داخلی سازی نمایند.

چالش تقاضا مهمترین دغدغه موتورسازان /ایجاد کارخانه تولید قطعات یدکی موتورسیکلت در کشور

رضایی همچنین مهمترین چالش صنعت موتورسیکلت را علاوه بر مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش ، بازار تقاضا در این صنعت مطرح کرد و اظهار کرد : افت تقاضا و از سویی پیش بینی بازار موتورسیکلت های برقی موجب سرمایه گذاری کویر موتور در تولید باتری گردید و در ادامه پروژه تولید الکتروموتور موتورهای برقی را در دستور کار قرار داد که با توجه امکان استفاده در انواع موتورهای برقی ، تولید این قطعه اقتصادی خواهد بود.

وی در ادامه با توجه به چشم انداز کویر موتور در توسعه و افزایش سهم داخلی سازی، از راه اندازی کارخانه ای جهت تامین و تولید قطعات یدکی موتورسیکلت در آینده نزدیک خبر داد.

وی با توجه به چالش تامین و واردات قطعات در مقایسه با واردات محصول افزود : در چهار سال اخیر شرکت کویر موتور مقام اول خدمات پس از فروش را در این صنعت کسب کرده است.

وی در پایان با اشاره به سیاست عرضه مستقیم کالا ، از افزایش چند برابری تعداد نمایندگی فروش و تعمیرات این شرکت درسال آینده خبر داد و گفت : هم اکنون حدود 120 نماینده توزیع و 34 واحد فروش متعلق به کویر موتور در کشور وجود دارد اما بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تا سال آینده این آمار افزایش چند برابری خواهد داشت ضمن اینکه 90 واحد تعمیراتی نیز در سراسر کشور ایجاد خواهد شد اگر چه حدود 30 درصد مراکز فروش دارای قابلیت ارائه خدمات نیز هستند.

کد خبر 120035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha