کد خبر 120039
۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
بین CNG و بنزین اختلاف قیمت معنادار ایجاد شود

پرشین خودرو: معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: موفقیت سیاست مربوط به توسعه CNG‌ پیش‌نیازهایی دارد. در این راستا باید اصلاح قیمتی صورت بگیرد و بین CNG و بنزین اختلاف معنادار قیمت ایجاد شود.

به گزارش پرشین خودرو، برنامه «مناظره» رادیو جوان، یکشنبه این هفته با موضوع طرح دولت برای دوگانه‌سوز کردن خودروها برگزار شد. میهمانان این برنامه حمید قاسمی ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و جواد نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن بودند. مشروح این برنامه به شرح زیر است:

حمید قاسمی ‌ده‌چشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در ابتدای این برنامه درباره طرح دولت گفت: طرح تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن خودروها و به طور کلی برنامه‌ریزی دولت برای توسعه CNG به صورت ناگهانی انجام نشده است. اما برای اجرای موفق این طرح زیرساخت نیاز داشت و تنها عاملی که باعث جذابیت این طرح می­‌شود، اختلاف قیمت معنادار بین حامل­‌های CNG و بنزین است.


قاسمی توضیح داد: یعنی شما تا وقتی که بین 600 تومان و 1000 تومان فاصله‌­ی 400 تومانی دارید و 20 لیتر بنزین می‌خواهی صرفه‌­جویی کنی، 8000 تومان صرفه‌جویی می‌شود که این مبلغ در اقتصاد یک خانوار هیچ تأثیری ندارد. ولی وقتی که مابه‌­التفاوت این عدد با 3000 تومان سنجیده می­‌شود هیجان مردم برای شیفت از بنزین به سوی CNG بیشتر می‌شود.


وی ادامه داد: پس موفقیت سیاست‌های مربوط به توسعه CNG پیش‌نیازهایی دارد و اولاً باید اصلاح قیمتی صورت بگیرد و بین CNG و بنزین اختلاف قیمت معنادار ایجاد شود. این اقدام را از همان سال 84 وزارت نفت در دستور کار قرار داد و جایگاه­‌ها را توسعه داده شد و تمام برنامه‌­ای که بر عهده­‌ی وزارت نفت بود؛ برای توسعه­‌ی زیرساخت گازی 2500 جایگاه انجام شد. البته ما الان از برنامه اصلی جلوتر هم حرکت کردیم و به جای 2500 جایگاه تا نیمه‌­­های شهریور سال آینده 2650 جایگاه CNG داریم.

قاسمی‌ده‌چشمه افزود: دلیل اینکه مردم در طول چند سال اخیر از گاز CNG ‌به عنوان سوخت خودروها اقبال نکردند این بوده است که ما­به‌التفاوت قیمت در حدی نبوده است که در آدم­‌ها انگیزشی ایجاد کند که بروند از CNG استفاده کنند. حالا در این اصلاح قیمت‌­ها در ماجرای بنزین این اتفاق افتاده است و مردم برای جایگزین کردن الان مشوق لازم را دارند. ما کشوری هستیم که منبع انرژی داریم در نتیجه می­‌توانیم روی منبع انرژی گاز امیدوار باشیم که سالیان سال روی قیمت پایین بتوانیم آن را استفاده کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: درباره اینکه چرا در چند سال اخیر بر روی توسعه CNG‌ سرمایه‌گذاری نکردیم شما توجه داشته باشید که درگاه‌­های تبدیل در طول این سال‌ها همواره باز بوده است. یعنی کسی نبوده است جلوی مردم را بگیرد که آنها دوگانه‌سوز نکنند و عملیات تبدیل انجام نشود. اما به دلایلی این حمایت‌های مالی با تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان الآن انجام شده است.

 

سی ان جی


* باید هسته‌­های هزینه­‌بر انرژی را به سمت مصرف CNG هدایت کنیم

وی اظهار داشت: در واقع دولت بررسی کرده که فشار حامل­‌های انرژی مثل بنزین بر دوش مردم آمده است و از طرفی مردم هم رغبت نشان می‌­دهند که ماشین خود را دوگانه‌سوز کنند و پول کمتری بابت سوخت خودرو بدهند، پس دولت تصمیم گرفته که فرآیند دوگانه‌سوزی به صورت رایگان برای مردم انجام شود تا هیچ فشار قیمتی به مردم وارد نشود.

قاسمی‌ده‌چشمه تاکید کرد: حمل و نقل عمومی هدف اصلی ما است که حمل و نقل عمومی شامل وانت، بار و مسافر است. یعنی وانت­‌ها، تاکسی‌­هایی که مال حمل مسافر شهری هستند، به اضافه‌­ی ون‌­ها که دوباره زیرمجموعه­‌ی حمل و نقل عمومی هستند و مسافربرهای شخصی می‌­آیند در دسته‌ای که ما هزینه­‌های دوگانه‌سوز کردن آنها را پرداخت می‌کنیم. هدف ما این است که هسته­‌های هزینه­‌بر انرژی را به سمت مصرف CNG هدایت کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: مثلاً یک وانت در روز فرض کنید 20 لیتر بنزین می­‌سوزاند. ما این 20 لیتر سوخت را از بنزین به CNG هدایت کنیم، هم به نفع راننده است و هم به نفع اقتصاد جامعه. حالا اگر بخواهیم به جای وانت، این هزینه را با اولویت خودروهای شخصی تخصیص دهیم، باید 10 خودرو را تبدیل کنیم که معادل یک وانت شیفت سوخت صورت بگیرد. پس ما اول روی وانت­‌ها برنامه‌­ریزی می­‌کنیم به اضافه­‌ی خودروهای مسافربر­شخصی و آژانس­‌ها و این‌ها فشار تورمی قیمت‌­ حامل­‌های انرژی را می­‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دوگانه‌سوز کردن اتوبوس­‌ها ما اصلاً مشکلی نداریم. هیئت دولت مصوبه­‌ای داشته که 18 هزار اتوبوس چه با ما و چه با سازمان بهینه‌­سازی قرارداد ببندد، از ظرفیت 142 هزار دلار تخفیف وزارت نفت برخوردار شود. یعنی مهندس زنگنه هیچ محدودیتی در خصوص اتوبوس­‌ها نگذاشتند. یعنی بخش­نامه­‌ی آن را هم صادر کردند که به هر میزان اتوبوس وارد کشور شود می­‌توان آن را دوگانه‌سوز کرد. ولی اینکه خودروسازها به سمت دوگانه‌سوز کردن خوردورها حرکت کنند، ما آنها را هدایت کردیم، از آنها درخواست کردیم. یک سال هم هست که با آنها تفاهم­نامه‌­هایی را امضا کردیم.



* سیاست‌های قیمتی دولت صنعت CNG را نابود کرد

در ادامه جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن درباره اقدامات دولت در حوزه صنعت CNG‌ گفت: سیاست‌های قیمتی دولت در چند سال اخیر صنعت CNG را نابود کرد و سرمایه‌­گذاران این صنعت را ورشکست کرد. یعنی دولت با تک نرخی کردن قیمت بنزین و از خاصیت انداختن کارت سوخت و از طرفی افزایش قیمت CNG و ثابت نگه داشتن قیمت بنزین عملا صنعت CNG را نابود کرد.

وی همچنین افزود: البته من با افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان‌ماه امسال هم مخالف هستم چون شیوه و زمان اجرا غلط بود اما به هر حال این تغییر سیاست دولت بود که فاصله­‌ی قیمت CNG با بنزین را کم کرد. ما حدود سال 90 که 22 میلیون متر مکعب CNG می‌­فروختیم، این سیاست‌های غلط باعث شد که امسال تا قبل از 24 آبان‌ماه این مقدار به 19 میلیون متر مکعب برسد؛ در حالی که در همین فاصله مصرف بنزین 50 درصد رشد کرد.

نوفرستی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز برنامه‌ی خاصی پیگیری نشده است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم اعلام کرد و حتی رئیس اتحادیه‌­ی اتوبوسرانی هم گفت که دولت 8 سال است که متعهد بوده سالی 2000 اتوبوس تحویل بدهد ولی حتی یک اتوبوس هم تحویل نداده است. بعد م‌ی­گوییم چرا مردم سراغ حمل و نقل عمومی نمی‌روند؟!

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ادامه داد: اما نکته­‌ی مهم این است که هدف از طرح تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن خودروها چیست؟ این طرح یک هدف عالی دارد که‌ در راستای منافع ملی است. اینکه اگر این طرح اجرا بشود تقریبا 1.5 میلیون خودروی عمومی مثل تاکسی، وانت و مابقی خودروها که مصرف آنها هم بالا است، دو­گانه‌­سوز بشوند خیلی خوب است. با این کار برآورد شده است که حدوداً مصرف 10 میلیون لیتر بنزین به CNG سوئیچ بکند. لذا اصل این هدف بسیار عالی است. من نه تنها آن را نقد نمی‌­کنم بلکه سال­‌ها از آن نیز حمایت کردم.



* دولت قانونی تدوین کند که نسبت قیمت CNG‌ و بنزین در حدود 1 به 3 باقی‌ بماند

وی افزود: اما نکته­ این است که کل صنعت سی ان جی نیاز به این بودجه‌­ی 6500 میلیارد تومان ندارد. یعنی می‌توان اقدامات دیگری نیز انجام داد و بدون تخصیص این بودجه به اهداف‌مان رسید. الان دغدغه اصلی فعالان بازار CNG‌ چیست؟ یک مصوبه‌­ای می‌­خواهند که می‌­تواند همان هدفی که گفتم را محقق کند اما بدون اینکه هیچ ریالی بخواهیم هزینه کنیم. یعنی منِ مالک خودرو، منِ سرمایه‌­گذار، من که می­‌خواهم بروم جایگاه ایجاد کنم، منی که می­‌خواهم بروم تولید مخزن راه بیندازم، تولید کیت راه بیندازم، اگر خیالم راحت باشد که فاصله­‌ی قیمتی CNG با بنزین که امروز نسبت به قیمت سهمیه‌ای تقریباً 1 به 3 است؛ این فاصله کم نشود.

نوفرستی اظهار داشت: نکته اول درباره این طرح این است که این طرح تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان اول قرار بود یکساله اجرا بشود که اصلاً گفتند محال است. 3 ساله هم امکان ندارد اجرا شود چون ظرفیت تولید مخزن ما مشخص است. نکته­‌ی دوم اینکه وقتی ما تقاضایی را به وفور ایجاد کردیم و ظرفیت تولید کیت ما کم است، به ضرر مردم عمل کردیم زیرا باعث شدیم که هزینه­‌ی دو­گانه‌­سوز کردن یک خودرو که تا قبل از 24 آبان حدود 2 میلیون تومان بود؛ الآن شده 5 الی 6 میلیون تومان.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در پایان خاطرنشان کرد: لذا من پیشنهاد می‌کنم به جای تخصیص این بودجه، دولت بیاید و قانونی تدوین کند که نسبت قیمت CNG‌ و بنزین در حدود 1 به 3 یا 1 به 4 باقی‌ بماند. این سیاست به صورت خودکار مردم و تولیدکنندگان این صنعت را به سمت استفاده از CNG سوق می‌دهد. ضمن اینکه در جزئیات اجرای همین تخصیص منابع نیز ملاحظاتی رعایت نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 120039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha