سرمایه گذاری بخش خصوصی در میزهای ساخت داخل صنعت خودرو

پرشین خودرو: توسعه تولید و تعمیق ساخت اگر چه یکی از محوری ترین برنامه های وزارت صنعت در سال 98 بوده است اما تاکنون با گذشت بیش از 11 ماه از سال و برگزاری 3 میز داخلی سازی در صنعت خودرو همچنان موضوع تامین مالی و سرمایه گذاری در این بخش از مهمترین دغدغه صنعتگران در اجرای میزهای داخلی سازی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با نامگذاری سال 98 به نام سال رونق تولید، سیاست اجرای نهضت ساخت داخل از سوی وزارت صمت با هدف حمایت از کالا و تولید ایرانی آغاز شد و وزارت صمت 7 برنامه راهبردی را در دستور کار قرار داد که توسعه تولید و تعمیق ساخت داخلی، محوری ترین آنها بود.

وزارت صمت جهت تحقق برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل از اوایل امسال میز های تخصصی ساخت داخل را در صنایع مختلف برگزار کرد که تا امروز سهم صنعت خودرو 3 میز داخلی سازی و کاهش ارزبری 275 میلیون یورویی بوده است برنامه ای که اگر چه با استقبال و مشارکت قطعه سازان همراه شد اما کماکان با ابهامات زیادی در تامین سرمایه روبرو است.

ابهام در تامین سرمایه و بسته های تشویقی خودروسازان در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان با برگزاری میز چهارم تعمیق ساخت داخل خودروسازی، صرفه‌جویی ارزی در این صنعت از 275 میلیون یورو به 400 میلیون یورو خواهد رسید. اما سوالی که در این خصوص مطرح شود اینکه با وضع فعلی حاکم بر میزهای ساخت داخل و تامین مالی آنها، تا چه میزان از این ارقام محقق می شود؟

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک ها در قراردادهای ساخت داخل

در همین زمینه، سید محمد مهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر اینکه تامین مالی در قراردادهای میزهای ساخت داخل قطعی است، عنوان کرد: در جریان قراردادهای میزهای ساخت داخل علاوه بر صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها، بخش خصوصی نیز جهت تامین مالی و سرمایه گذاری در این بخش ها وارد شده است.

وی گفت: البته ممکن است در بخشی های میز ساخت داخل در صنعت خودرو تسهیلات بانکی محقق نشده باشد اما وزارت صمت در حال پی گیری است تا از مسیر دیگری راهکارهایی پیش بینی کند تا نسبت به تامین منابع مالی در این بخش اقدام شود.

 



وی تصریح کرد: تاکنون بخش خصوصی از منابع و درآمدهای حاصل از فروش خود، سرمایه گذاری خوبی در میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو نموده است و به این نحو نیست که اصلا سرمایه گذاری صورت نگرفته باشد.

رئیس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت افزود: در میزهای ساخت داخلی که به قرارداد رسیده ، تامین مالی آنها انجام شده است و مشکلی در این جهت وجود ندارد اما در میزهای ساخت داخلی که در حد تفاهم نامه است ممکن است کمی زمان ببرد تا تامین مالی صورت بگیرد.

هادوی با تاکید بر اینکه وزارت صمت در تلاش است تا از امکانات و تسهیلات موجود موجب رونق میزهای ساخت داخل شود، اظهار کرد: البته در میز ساخت داخل صنعت خودرو موضوع تضمین خرید قطعات پیش بینی شده است که همچون تسهیلات عمل می کند بنابراین قطعه سازان نباید به لحاظ تامین سرمایه در میزهای ساخت داخل دغدغه ای داشته باشند.

برگزاری اولین میز ساخت داخل در صنعت تایر

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی وزارت صمت جهت برگزاری حداقل 8 میز ساخت داخل تا پایان امسال گفت: رویکرد وزارت صمت برگزاری میزهای ساخت داخل برای صنعت خودرو و موتورسیکلت است و در این راستا بخشی از میزهای ساخت داخل به صنعت موتورسیکلت نیز اختصاص دارد.

هادوی در پایان از برنامه وزارت صمت برای توسعه و تعمیق ساخت داخل در صنعت تایر خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودی اولین میز ساخت داخل در صنعت تایر برگزار می شود.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس جدیدترین آمار از 9 میز برگزار شده تخصصی در صنایع مختلف تاکنون نزدیک به یک میلیارد و یکصد و 65 میلیون یورو کاهش ارزبری اتفاق افتاده است که از این رقم 275 میلیون یورو سهم صنعت خودرو خودرو، موتور سیکلت بوده است. براساس هدف گذاری صورت گرفته در این 9 میز بیش از 200 قطعه و تجهیزات تولید می شود که سهم خودرو و موتورسیکلت 99 قطعه خواهد بود اما با وضع موجود در تامین سرمایه میزهای ساخت داخل باید دید چه میزان از این اهداف عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 120105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha