کد خبر 120126
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
بررسی شرایط فروش اقساطی خودرو

پرشین خودرو: در صورتی که در قالب فروش اقساطی تسهیلاتی پرداخت و با نرخی بالاتر دریافت شود، سود دریافتی ربا محسوب نمی‌شود اما نرخ بالاتر ازحد معمول و متعارف تخلف محسوب شده و با توجه به اینکه ضرر به مشتری می‌رساند، غیرشرعی است اما فروشنگان خودرو معتقدند با توجه به اینکه محصول با اختلاف زیاد زیر قیمت بازار و به صورت اقساطی عرضه می‌شود، نرخ متعارف است.

به گزارش پرشین خودرو، جدیدا دو گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با هدف کوتاه کردن دست دلال‌ها و فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کننده واقعی اقدام به فروش اعتباری محصولاتشان کرده‌اند که بین پنج تا ده میلیون تومان از مبلغ خودرو را خریدار به صورت اقساط باید واریز کند که با توجه به اینکه مدارک خودرو تا واریز آخرین قسط نزد شرکت می‌ماند و امکان خرید و فروش سخت می‌شود قطعا تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد داشت. اما نکته‌ای که هست سود این تسهیلات می‌باشد که خارج از عرف نظام بانکداری اسلامی است.

به طور مثال خودروی پژو ۴۰۵ که قیمت نقدی آن حدود شصت و سه میلیون تومان می‌باشد شرکت ایران خودرو مبلغ حدود شش میلیون تومان ‌آن را تسهیلات می‌دهد که خریدار باید بعد یک سال حدود هشت میلیون تومان برگرداند که سود آن چیزی حدود سی و شش درصد می‌شود آیا چنین سودی ربا نیست؟

 

فروش اقساطی خودرو


پیگیری‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه این معامله در قالب خرید و فروش اقساطی یک کالا است، مشمول عقود مبادله‌ای شده و فروشنده با توجه به تاخیر در دریافت وجه، می‌تواند مبلغی را مازاد بر بهای واقعی کالا در نظر بگیرد و در اقساط تعیین شده تقسیم کند. بنابراین این فرایند مشمول ربا نیست.

اما آنچه که از در این باره می‌تواند مورد نقد قرار گیرد، نرخ سود تعیین شده این فروش اقساطی است. درواقع شرکت‌های خودروسازی تسهیلات 6 میلیون تومانی را با نرخ 33 درصد به مشتریان خود پرداخت می‌کند و این نه متناسب با نرخ سود تسهیلات اعطایی است و نه نرخ مصوب برای شرکت‌های لیزینگ است. نرخ سود عملیات لیزینگ حداکثر 21 درصد تعیین شده است.

 



* خودرو در طرح فروش اقساطی زیر قیمت بازار فروخته می‌شود

در همین باره با مدیر یکی از شرکت‌های لیزینگ گفت وگو کردیم و وی ضمن تایید این گزاره، تاکید کرد: مساله این است که شرکت‌های خودروسازی در قالب این طرح خودرو را زیر قیمت بازار به مشتری می‌دهند. به عنوان مثال خودرویی که در بازار 58 میلیون تومان است، شرکت خودروسازی به قیمت 40 میلیون تومان می‌فروشد و این یعنی 18 میلیون تومان زیر قیمت بازار.

وی افزود: برای اینکه خریدار نتواند در مدت یک سال این خودرو را بفروشد و بازار دلالی و رانت شکل نگیرد، یک وام 5-6 میلیون تومانی به او می‌دهند تا ماشین یک سال در رهن باشد.

این مدیر شرکت لیزینگ خودرو با بیان اینکه این سودی که شرکت دریافت می‌کند متعارف است، گفت: شرکت خودروسازی بابت این فروش باید مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کند و بخشی از این افزایش مبلغ بازپرداخت تسهیلات صرف این هزینه‌ها می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 120126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha