طرح کاهش قیمت خودرو به افزایش انتظارات از صنعت خودرو دامن می زند

پرشین خودرو: طرح کاهش قیمت خودرو بدون توجه به قیمت نهاده های تولید و مواد اولیه در زنجیره تامین ، تنها در جامعه انتظار ایجاد می کند و به طور قطع به افزایش توقعات و طرح شایعات در صنعت خودرو دامن خواهد زد.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: تاکنون محاسبات دقیقی در خصوص تاثیر کاهش قیمت مواد اولیه تولید داخل بر افت 10 میلیونی قیمت خودرو در این انجمن صورت نگرفته است اما به طور قطع این اقدام به سهولت امکان پذیر نخواهد بود.


کاهش قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیازمند تغییر قانون است


آرش محبی نژاد با بیان اینکه کاهش قیمت مواد اولیه تولید داخل، نیازمند تغییر قانون است، تصریح کرد: در مجلس دهم مصوب شد که قیمت مواد اولیه تولید داخل باید بر پایه فوب خلیج‌فارس و نرخ ارز تعیین شود بنابراین کاهش قیمت مواد اولیه داخلی کار دولت نیست.


به گفته وی با اجرای مصوبه مجلس در خصوص قیمت مواد اولیه تولید داخل از ابتدای سال 96 تاکنون شاهد افزایش چهار تا هفت برابری قیمت مواد اولیه داخلی هستیم، در حالی است که قیمت خودرو به همان نسبت افزایش نیافته است.

 

 


وی افزود: در حال حاضر در خصوص تاثیر کاهش قیمت مواد اولیه داخلی بر افت قیمت خودرو هیچ گونه نظری نمی توان ارائه کرد زیرا با توجه به سود سرشاری که دولت و شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه از این جریان دارند ، بسیار بعید است که به سهولت قیمت مواد اولیه تولید داخل کاهش یافته و چنین پیشنهادی عملیاتی شود.


تاکنون هیچ تامین مالی برای میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو صورت نگرفته است


دبیر انجمن قطعه سازان همگن در ادامه به موضوع تامین مالی میزهای ساخت داخل پرداخت و اظهار داشت: تاکنون تامین مالی برای میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو صورت نگرفته است اما با توافقاتی که با صندوق نوآوری و شكوفایی ریاست جمهوری، صندوق توسعه ملی و استفاده از تسهیلات تبصره 18 و سایر منابع و تسهیلات بانکی صورت گرفته، امکان فراهم آمدن تسهیلات مالی برای میزهای ساخت داخل و کمک به شرکتهای شرکتهای دانش بنیان وجود دارد.


محبی نژاد همچنین به موضوع تعمیق ساخت داخل با کمک بسته های مشوق از سوی خودروسازان اشاره و افزود: قطعا بسته های مشوق می تواند کمک موثری به میزهای ساخت داخل باشد که خوشبختانه اولین بسته مشوق توسط ایران خودرو در هفته گذشته و در جریان گردهمایی قطعه سازان توسط مدیرعامل ایران خودرو رونمایی شد.


وی ضمن تایید عدم پرداخت هر گونه تسهیلات به میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو، تصریح کرد: با وجود اینکه بخشی از مشوق ها برای میزهای ساخت داخل نظر گرفته شده اما تاکنون هیچ کدام از آنها اجرایی و عملیاتی نشده است.


وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای میزهای اول و دوم ساخت داخل هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است اما برای میز سوم ساخت داخل بر اساس مذاکراتی که صورت گرفته، قرار است بواسطه همکاری و هماهنگی با صندوق نوآوری و شكوفایی ریاست جمهوری و حمایت صندوق توسعه ملی، بخشی از تسهیلات مالی به برخی از قطعه سازان اختصاص یابد.


قطعه سازان با سرمایه گذاری خود بخشی از قطعات را داخلی سازی کردند


این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن در پایان تاکید کرد: از آغاز برگزاری اولین میزهای ساخت داخل، قطعه سازان صرفا با سرمایه گذاری خودشان بخشی از میزهای ساخت داخل را اجرایی و بسیاری را از قطعات نیز به تولید رساندند در حالی که تاکنون مشوق خاصی برای قطعاتی که داخلی سازی شده در نظر گرفته نشده است.


به گزارش پرشین خودرو، موضوع قیمت تمام شده خودرو متاثر از قیمت مواد اولیه داخلی و تامین منابع مالی کافی برای تولید قطعات و میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو اگر چه دو موضوع مجزاست اما به طور قطع بخشی از چالش های امروز قطعه سازان و صنعت خودروسازی است که با وجود پیشنهادات و راهکارهای مطرح تاکنون گام عملی در این خصوص آنها برداشته نشده است و در چنین شرایطی باید دید که با وجود مذاکرات صورت گرفته، کدام یک از راهکارها در خصوص رفع این دو مشکل عملی خواهد شد.

کد خبر 120130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha