یک مقام صنفی نسبت به کمبود در بازار قطعه یدکی هشدار داد/ جهش 200 تا 300 درصدی قیمت برخی قطعات در بازار

پرشین خودرو: مسائل مربوط به تامین مواد اولیه و موانع موجود در واردات قطعه موجب شد یک مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی نسبت به کمبود احتمالی در بازار قطعه یدکی هشدار دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ بنزین خواسته یا ناخواسته بر بازار اغلب کالاها تاثیر گذاشته است اما جریان اصلاح و سهمیه بندی بنزین به رغم برخی پیش بینی ها، نه تنها بازار خودرو را با افت قیمت و تقاضا مواجه نکرد بلکه موج تقاضای کاذب در بازار خودرو و رشد شدید قیمتی در این بازار را رقم زد که به تبع این موج بازار قطعه یدکی را نیز متاثر خواهد کرد این در حالی است که با رسیدن به ماههای پایانی سال همواره موج تقاضای جدید در بازار قطعه یدکی ایجاد می شود که مسلما شرایط فعلی بازار امسال قطعه یدکی را خاص تر خواهد کرد.

با این حال برخی فعالان بازار قطعه یدکی معتقد است که علی رغم اوضاع و احوال کنونی و تغییر و رشد تقاضای بازار قطعه یدکی در ماه های پایانی سال تاکنون این جنب و جوش در بازار قطعه یدکی ایجاد نشده است و در صورت رشد تقاضا بعید است فعلا کمبودی در بازار ایجاد شود.

با این وجود سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو نسبت به کمبود در بازار قطعه یدکی در ماههای پایانی سال هشدار داد.

بازار تولید و تامین قطعه یدکی نیازمند همراهی دولت است

سید مهدی کاظمی اظهار داشت: بارها به مسئولان هشدار داده ایم که چنانچه از تامین کنندگان بازار قطعه یدکی به خصوص تولیدکنندگان و واردکنندگان حمایت نشود به زودی شاهد کمبود شدید در بازار قطعه یدکی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: درخواست اتحادیه صنف فروشندگان قطعه یدکی به مسئولان وزارت صنعت، مطلب نگران کننده ای نیست بلکه خواستار سهولت در تامین مواد اولیه خارجی برای تولیدکنندگان قطعات و رفع موانع واردکنندگان قطعات یدکی بوده تا مشکلی در بازار قطعه یدکی ایجاد نشود.

وی افزود: اگر چه ظرفیت داخل برای تامین نیاز بازار قطعه یدکی فراهم است اما با بستن مسیر تولید و واردات به تبع کاری از تامین کنندگان بازار بر نخواهند آمد و بیشترین آسیب در این جریان به مصرفکنندگان وارد خواهد شد.

قیمت قطعات یدکی پرفروش 15 درصد افزایش یافت / تبعات بی ثباتی بازار ارز بر افزایش رکود و تورم در بازار افتر مارکت

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی همچنین به جریان تقاضا در بازار قطعه یدکی اشاره و اظهار داشت: با وجود شرایطی که در ماههای اخیر در بازار ارز و همچنین نرخ بنزین رخ داد همچنان بازار قطعه یدکی با رکود همراه است به همین جهت تاکنون کمبود چندانی در بازار ایجاد نشده است اما مسلما با رشد تقاضا این روند تغییر خواهد کرد.

 



کاظمی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیشترین تاثیر بی ثباتی بازار ارز و افزایش قیمت بنزین، تورم در بازار قطعه یدکی و رشد حدود 10 تا 15 درصد قیمت قطعات پر فروش در بازار بوده است.

وی گفت: هر چند با افزایش قیمت ارز بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان دست نگه داشتند و این امر موجب تاخیری در تولید و واردات قطعه یدکی و تا حدودی کمبود در بازار شد اما همزمان با این جریان و سهمیه بندی بنزین تا حدودی از تردد خودروها کاسته و این امر نیز بر کاهش تقاضا در بازار قطعه یدکی تاثیر گذاشت.

رشد 200 تا 300 درصدی قیمت قطعات کمیاب در بازار

وی همچنین بخش زیادی از تورم و رشد قیمت را مربوط به قطعات یدکی کمیاب دانست و گفت: هم اکنون در قطعات یدکی خارجی و مونتاژی و کم تیراژ کمبود و رشد قیمت زیادی رخ داده و تعدادی از آنها را بین 200 تا 300 درصد افزایش قیمت داشته اند.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی با اشاره به اینکه هر گونه کمبود در بازار گرانی را در پی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در هفته های اخیر در برخی از قطعات مثل سقف ال 90 و درب موتور چانگان و گلگیر برخی از خودروهای شاسی بلند بازار با کمبود و رشد قیمت زیادی روبرو شده و این مساله بسیاری از صاحبان خودروها را با مشکل مواجه کرده است.

کاظمی در پایان با تاکید بر لزوم نظارت بر بازار قطعه یدکی، تصریح کرد: در صورت همراهی دولت و وزارت صنعت با تولیدکنندگان و واردات کنندگان در پایان امسال و اوایل امسال با هیچ کمبودی در بازار قطعه یدکی روبرو نخواهیم شد.

کد خبر 120160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha