کد خبر 120332
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
بدهی عوارض طرح ترافیک ابطال نشده است

پرشین خودرو: مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک شهروندان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به عنوان دیون شهروندان پابرجاست و باید توسط بدهکاران پرداخت شود.

به گزارش پرشین خودرو، عمار سعیدیان‌فر مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی اظهار داشت: لایحه طرح ترافیک سال ۹۹ با توجه به رأی و نقطه نظرات دیوان عدالت اداری تنظیم و توسط شورای شهر تهران تصویب شده است و هدف از اجرای عملیاتی رزرو طرح ترافیک در سال آینده، رعایت سقف ورود به محدوده طرح ترافیک مورد تأکید دیوان عدالت اداری است.

وی افزود: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در بند (ب) رأی صادره، قسمت اخیر ماده دوم مصوبه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» را از این جهت که در مورد رعایت سقف فروش مجوز روزانه حکمی بیان نکرده، ابطال کرده است.

 

عمار سعیدیان فر

 

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران ادامه داد: این موضوع بدین معناست که وقتی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مصوبه شماره 48 خود، سقف مجاز تردد در محدوده طرح ترافیک را مشخص کرده، شورای شهر نباید فروش مجوز ورود به طرح را بیشتر از سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک به تصویب برساند.


سعیدیان‌فر بیان داشت: هرچند در قسمت اخیر ماده دوم مصوبه تصریح شده است که مجوز ورود یا تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوعه، مطابق ضوابط شورای حمل ‌و نقل و ترافیک تهران است ولی دیوان اداری معتقد بوده شورای شهر و شهرداری باید ساز و کار نظارتی مناسبی را برای رعایت سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک پیش بینی کند که علاوه بر آن سقف تعیین شده، مجوزی فروخته نشود.



تردد مازاد بر سقف علاوه بر پرداخت عوارض، جریمه هم دارد

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بند «ب» رأی دیوان، در مورد تردد مازاد بر سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک، نمی‌توان از وسایل نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز وارد محدوده‌های ممنوعه تردد می‌شوند، عوارض اخذ کرد و صرفا وسایل نقلیه متخلف باید بر اساس ماده هجدهم «قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» توسط پلیس راهور جریمه شده و از محدوده‌ ممنوعه‌ تردد به خارج از طرح هدایت شوند.

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی تصریح کرد: در صورتی که سقف مجوزهای روزانه ورود و تردد در مناطق ممنوعه‌ تردد کامل نشده باشد و وسایل نقلیه به صورت غیرمجاز وارد این مناطق شوند، شهرداری می‌تواند بر اساس مصوبه شورای شهر نسبت به وصول عوارض از آنها اقدام و پلیس راهور نیز در مورد تخلف آن وسایل نقلیه باید اعمال قانون کند.



بدهی عوارض طرح ترافیک ابطال نشده است

سعیدیان‌فر همچنین درباره موضوع بدهی‌های طرح ترافیک عنوان کرد: علی رغم تمام صحبت‌ها و گمانه زنی‌هایی که در مورد ابطال بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک شهروندان در سال ۹۷ و ۹۸ بعد از اعلان عمومی رأی دیوان عدالت اداری مطرح شده است، این عوارض به عنوان دیون شهروندان پابرجاست و باید توسط بدهکاران پرداخت شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در رأی دیوان در خصوص ابطال قسمت‌هایی از مواد دوم و هشتم مصوبه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» مصوب 1396 شورای شهر تهران به شمول ماده سیزدهم «قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» مصوب 1393 اشاره نشده است، لذا اثر ابطال مصوبات مذکور از زمان صدور رأی هیأت عمومی است و بر اساس ماده 92 قانون مذکور، صرفاً رعایت مفاد رأی هیأت عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است و عطف به ماسبق نمی‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 120332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha