کرونا ویروس و تاثیر جهانی بر صنعت خودروسازی

پرشین خودرو: شیوع ویروس کرونا در کشور چین، می تواند اثرات طولانی مدتی در بازار خودروی جهانی و مسائل مربوط به زنجیره تامین اتومبیل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کشور چین هفته هاست که با ویروس جدید کرونا دست و پنجه نرم می کند و برای مهار این ویروس، مجبور به تعطیل کردن بسیاری از کارخانه های خود در شهر ووهان شده است تا از شیوع بیشتر آن بین ساکنان این شهر جلوگیری کند.

حال آنکه برخی از کارخانه های تولید خودروسازان بزرگ جهانی در این شهر و یا حاشیه این شهر قرار گرفته است و خودروسازان بزرگ این شهر با دستور تعطیلی موقت کارخانه های خود، به دولت چین در مهار این ویروس کشنده و به شدت واگیردار کمک می کنند، ولی این تعطیلی در طولانی مدت می تواند در بازار خودروی جهان تاثیرگذار بوده و مسائلی مربوط به زنجیره تامین را بوجود آورد.

موسسه S&P گلوبال، معتقد است که شیوع این بیماری باعث می شود که تولید کنندگان اتومبیل در سراسر آسیا، در سه ماهه اول سال 2020 میلادی حدود 15 درصد از تولید خود را کاهش دهند.

 



شرکت هایی که دارای کارخانه در شهر ووهان چین منشا این ویروس کشنده هستند، شامل خودروسازان بزرگی همچون جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و گروه خودروسازی پژوسیتروئن خواهند شد که در این شهر و یا مجاورت آن قرار گرفته و در مجموع 9 درصد از تولیدات کل اتومبیل در کشور چین را تشکیل می دهند.

علاوه بر این ها، کمپانی خودروسازی فولکس واگن نیز در معرض خطر است، زیرا حدود 24 کارخانه تولید اتومبیل و یا قطعات خودرو در سراسر چین دارد که کمتر از 40 درصد تولید کل این خودروساز آلمانی را در جهان تشکیل می دهد و با گسترش این بیماری در سایر شهرهای چین، می تواند ضربه اساسی به زنجیره تولید و تامین این خودروساز آلمانی وارد کند، هرچند در حال حاضر کمپانی خودروسازی فولکس واگن می گوید که محصولات آن طبق برنامه ریزی تولید شده و به مشتریان عرضه خواهد شد و تغییری در زنجیره تامین آنان بوجود نیامده است.

با ادامه بحران، به طور فزاینده ای زنجیره تامین خودروهای جهانی آسیب خواهد دید و تامین کنندگان بزرگی همچون "بوش"، "گروه شفلر"، "زد اف فریدریشسهافن"، "Faurecia" و یا "والئو" که فعالیت قابل توجهی در کشور چین دارند، با مشکل مواجه خواهند شد. با این وجود، کمپانی خودروسازی هیوندای نیز تصمیم جدی بر توقف تولید خودرو در کشور کره جنوبی از بیم شیوع و گسترش ویروس کرونا در بین کارکنان خود دارد.
 

کد خبر 120358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha