کد خبر 120364
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
دست انداز تحریم در جاده خودروسازی خصوصی

پرشین خودرو: آمار ۱۰ ماهه شرکت‌های خودروساز خصوصی حکایت از افت تولید آنها دارد و این شرکت‌ها نتوانسته‌اند راهکاری برای فائق آمدن بر شرایط تحریمی پیدا کنند.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان دی ماه سال جاری خودروسازان خصوصی در مجموع توانسته‌اند ۲۵ هزار و ۳۰ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند. این در حالی است که آنها تا پایان دی ماه ۹۷ در مجموع ۸۷ هزار و ۱۴۹ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده بود. مقایسه وضع تولید آنها در دی ماه ۹۸ با مدت مشابه سال گذشته نیز گویای افت تولید ۲/ ۷۱ درصدی این شرکت‌ها است. علت این وضع را باید در خروج شرکای بین‌المللی این شرکت‌ها و همچنین عمق کم داخلی‌سازی قطعات مورد استفاده در خطوط تولید جست و جو کرد.


در واقع حیات شرکت‌های خودروساز خصوصی به تداوم همکاری شرکای بین‌المللی با آنها گره خورده است، با این حال بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو سبب شده خودروسازان خصوصی کج دار و مریز به فعالیت خود ادامه دهند. کاهش سطح همکاری خودروسازان چینی با شرکای داخلی بیشترین ضربه را به آمار تولید خودروسازان خصوصی وارد کرده است.

در دوران اوج تحریم‌ها خودروسازان چینی از خلأ حضور خودروسازان اروپایی و آسیایی استفاده کردند و توانستند جایی برای خود در بازار ایران باز کنند. بخشی از شرکت‌های خودروساز خصوصی در آن مقطع تاسیس شدند و بخش دیگری از آنها در دوران بعد از امضای توافق‌نامه برجام به وجود آمدند. در دوران بعد از امضای این توافق‌نامه به نوعی خودروسازان چینی توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند و سهمی از بازار را به‌طور ثابت به خود اختصاص دهند.

 

خودروسازان


در حال حاضر ۱۲ شرکت خودروساز خصوصی در زمینه مونتاژ محصولات سواری در کشور فعال است. از این تعداد ۸ شرکت در دی ماه هیچ محصولی را در خطوط تولید خود نهایی نکرده‌اند. چهار شرکت خودروسازان بم تولید‌کننده محصولات برند جیلی، مدیران خودرو تولید‌کننده محصولات برند چری، بهمن موتور تولید‌کننده محصولات برند مزدا و هاوال و بسترن و کرمان موتور تولید‌کننده محصولات برند جک در ایران، در دی ماه همچنان خطوط تولید خود را فعال نگه داشته‌اند.

البته وضع تولید خودروسازان خصوصی فعال در دی ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته همچنان با افت همراه بوده است.خودروسازان بم با تولید هزار و ۱۷۸ دستگاه محصول تا پایان دی ۹۸ در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال گذشته، افت تولید ۵/ ۳۶ درصدی را از خود به جای گذاشته‌اند. این خودروساز تا پایان دی ماه ۹۷ توانسته بود هزار و ۸۵۸ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند.

مدیران خودرو نیز در مدت ذکر شده افت ۳/ ۷۵ درصدی را به نام خود به ثبت رسانده است. این خودروساز تا پایان دی ماه سال جاری توانسته است ۹ هزار و ۱۶۶ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این خودروساز توانسته بود ۳۷ هزار و ۲۴۴ دستگاه از محصولات خود را نهایی کند.حال به سراغ بهمن موتور می‌رویم.

این شرکت تا پایان دی ماه سال جاری در مجموع هزار و ۷۶۳ دستگاه محصول را تولید کرده است. همین خودروساز تا پایان دی ماه ۹۷، تعداد ۸ هزار و ۳۵۰ دستگاه تیراژ داشت. بنابراین گروه بهمن افت تولید ۸/ ۷۸ درصدی را در مدت زمان یاد شده تجربه کرده است. کرمان موتور آخرین خودروساز خصوصی فعال در دی ماه سال جاری است که آمار تولیدش را بررسی می‌کنیم. کرمان موتوری‌ها طی ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱ هزار و ۷۹۹ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که در قیاس با ۳۳ هزار و ۷۹۰ دستگاه خودروی تولیدی در مدت زمان مشابه سال گذشته، افت تولید ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 120364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha