افزایش زمان چراغ قرمز برای تنبیه رانندگان در هند

پرشین خودرو: پلیس مومبای (بمبئی سابق) پرترافیك ترین شهر هندوستان، راه حل خنده داری برای كاهش بوق در ترافیك به اجرا گذاشته است.

به گزارش پرشین خودرو، شاید به شما هم توفیق سفر به هند دست داده باشد. خودروی جلویی، خیلی آرام می رود، دلیلی هم ندارد. شما با خودتان می گوید، شاید دنبال آدرس می گردد. شاید شماره پلاكی را جست و جو می كند. چرا این چراغ قرمز لعنتی سبز نمی شود؟ فشار خونتان بالا می زند. دستانتان به سمت مركز فرمان می رود و تلافی همه ی خشمی كه فروخورده اید را روی بوق در می آورید. گویی شخصی از وسط مغزتان دستور می دهد: بزن، بزن، بوق بزن.

پلیس این شهر از استیصال به انواعی از روش ها مثل استفاده از فناوری های نو و شبكه های اجتماعی و غیره روی آورده است اما این روشی كه در پیش گرفته هم جالب است و هم تا حدودی مؤثر.

 

چراغ قرمز


روزنامه نیویورك تایمز گزارش كرده است كه اگر در شهر مومبای پشت چراغ قرمز كسی بوق بزند، حسگر ها صدای بالای 85 دسیبل را تشخیص داده و زمان چراغ قرمز را به عنوان تنبیه بالا می برد. نام آن را هم «علامت تنبیهی» یا The Punishing Signal گذاشته و به عنوان طرح آزمایشی [pilot] در چند نقطه شلوغ و پرترافیك شهر به اجرا گذاشته، این چراغ آن قدر قرمز می ماند تا همه از بوق زدن دست بكشند. پیش از رسیدن به چهار راه هم علائم رانندگی نصب شده و هشدار می دهد كه اگر می خواهید چراغ قرمز طولانی تر شود، بوق بزنید. البته اكثر رانندگان به این علائم رانندگی یا تابلوها بی توجه هستند و شاید اگر خود ما هم بودیم این تابلو را نمی دیدیم. ضمن آن كه در شهر مومبای، نظم و قانونی در خیابان ها حاكم نیست و خودروها، ریكشاها، دوچرخه ها، وانت ها و كامیون ها و پیاده ها، مثل كلاف در هم پیچیده می مانند و گاهی هم این كلاف گره می خورد و گاهی هم این به كلاف سر در گم تبدیل می شود.


حالا دیگر پلیس دست به كار شده و در فضای مجازی فیلم رفتارهای خنده دار رانندگان را منتشر می كند، هش تگ می سازد و آموزش می دهد. یكی از این هش تگ ها #honkresponsibly یا «مسئولانه بوق بزنید» است. در فضای مجازی پلیس مومبای @MumbaiPolice بسیار فعال است، برای مثال در توییتر #HonkResponsiblypic.twitter.com/BAGL4iXiPH به رانندگان آموزش می دهد كه بوق زدن زیادی اصلا جالب نیست.

آیا این روش ها مؤثرند؟ حداقل پلیس مومبای فكر می كند كه مؤثر است. حداقل اعتقاد دارد كه فضای مجازی تأثیر بیشتری نسبت به تنبیه چراغ قرمزی دارد. ضمن این كه دامنه گسترش این پیام در شبكه های اجتماعی فقط چند خیابان به عنوان طرح پایلوت نیست و تمام شهرهای هندوستان، یا به عبارت بهتر، تمام كسانی كه در كشور هند در شبكه های اجتماعی حضور دارند این پیام ها، فیلم های مضحك از رفتارهای ناهنجار مردم را مشاهده می كنند، در بسیاری از موارد هم وقتی جنبه آموزش با طنز پیدا می كند،تأثیر بهتری دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 120426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha