کد خبر 120444
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
بزرگترین كامیون برقی دنیا در راه است!

پرشین خودرو: بزرگترین كامیون مخصوص معادن كه 290 تن وزن دارد، قرار است برقی شود و تأمین نیروی آن با پیل سوختی یا در اصطلاح سوخت هیدروژنی خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، شركت معدنی به نام «انگلو امریكن» كه معنی تحت الفظی آن «انگلیسی آمریكایی» است و در شهر لندن مستقر است، با كمك طراحی از شركت «مهندسی پیشرفته ویلیامز»، بزرگترین كامیون معدنی دنیا را می سازد كه قوای محركه آن با هیدروژن كار می كند. استفاده آزمایشی از آن در ژوهانسبوگ آفریقای جنوبی خواهد بود.

در حال حاضر تاج و تخت «بزرگترین وسیله نقلیه دنیا» متعلق به یك كامیون كمپرسی 45 تن به نام eDumper است كه به زودی این تاج و تخت را واگذار خواهد كرد. هیبرید تازه وارد علاوه بر قوای محركه برقی، به پل سوختی مجهز است كه سوخت آن هیدروژن است.

 

کامیون


اولین معدنی كه مجهز به بزرگترین كامیون برقی دنیا مجهز می شود، معدن پلاتین در موگالاكوِنا Mogalakwena در آفریقای جنوبی است.

تا سال 2030 شركت آنگلو امریكن خود را موظف به كاهش 30 درصدی در انتشار گازهای گلخانه ای كرده است.

طراحی های مفهومی اولیه انجام شده است، اما شركت مهندسی پیشرفته ویلیامز كه آن هم در كشور بریتانیا مستقر است، مسئول طراحی باتری ها با ولتاژ بالا است، كه فناوری آن لیتیم آیون مادولار است.

كریگ ویلسون مدیر عامل شركت مهندسی پیشرفته ویلیامز می گوید: «خوشنود هستیم كه شركت ما در یك پروژه هیجان انگیز و نوآورانه ای مشغول به كار است كه در آن استفاده از باتری های خودرو در مقیاسی بزرگتر برای وسایل صنعتی سنگین ممكن می شود.

در حالی كه eDumper در معادن و كوهستان های سوئیس مشغول فعالیت های معدنی با موتور تمام برقی است، جانشین آن به عنوان بزرگترین وسیله برقی جهان، یك خودروی هیبریدی است كه علاوه بر باتری لیتیم آیون از پیل سوختی هم بهره مند شده است. به طور كلی این كامیون 1000 كیلووات-ساعت انرژی را ذخیره می كند.

سوخت هیدروژنی از نظر وزارت انرژی آمریكا، سوخت پاك محسوب می شود چون، ماده ای كه از اگزوز این خودروها خارج می شود آب است كه آلاینده به حساب نمی آید. سوخت هیدروژنی از گاز طبیعی، انرژی هسته ای و یا انرژی های تجدید پذیر نظیر باد و انرژی خورشیدی تأمین می شود. تكمیل این خودرو با پیل سوختی زمان فعالیت این كامیون را بدون نیاز به شارژ شدن بالا می برد.

این خودرو همچنین نیروی حاصل از ترمز را به صورت انرژی الكتریكی در باتری ذخیره می كند. این موضوع از آن جایی اهمیت پیدا می كند كه در اكثر معادن، كامیون ها در سرازیری ها ترمز های زیادی می گیرند كه می توان این انرژی را به برق تبدیل كرد و آن را در باتری ذخیره كرد. در خودروهای سواری این انرژی كینتیك به گرما تبدیل شده و هدر می رود.

مرحله بعدی مطالعات آنگلو امریكن، كار روی استفاده از ذخایر برق برای بازگشت به دكل های برق است.

منبع: سایپا

کد خبر 120444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha