افت 5 تا 6 درصدی قیمت خودرو در بازار / عواملی که موجب گرانی خودرو شد

پرشین خودرو: از ابتدای هفته جاری با تغییر شرایط بازار، قیمت بیشتر خودروهای داخلی حدود 5 تا 6 درصد کاهش داشته است در حالی که در هفته های اخیر التهاب بازار موجب جهش 10 تا 12 درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار شده بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه قیمت خودرو طی یکی دو هفته گذشته روندی به شدت صعودی را تجربه کرد، اما این هفته تا حدی اوضاع بازار خودرو آرام و قیمت‌ها نزولی شد آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، قیمت انواع خودروهای داخلی بین تا 6 5 درصد افت قیمت را در چند روز اخیر تجربه کرده است.

فروشندگانی که ناگزیر به عرضه خودرو زیر نرخ بازار می شوند

جریان نزولی قیمت خودرو در حالی پس از رشد کاذب قیمت ها در بازار رقم می خورد که به گفته یک فعال بازار خودرو در هفته های اخیر التهاب بازار موجب جهش 10 تا 12 درصدی قیمت خودروها شده بود روندی که در دو روز گذشته متوقف و با تغییر جریان بازار با کاهش همراه شده است.

کاظم محمدی نیکخواه یک فعال بازار خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: با افزایش نرخ دلار بسیاری از فروشندگان قیمت ها را به صورت غیر منطقی در بازار افزایش دادند اما رکود تقاضا و رشد حبابی قیمت عملا انگیزه ای برای خریداران در بازار ایجاد نکرد چنانچه پس از گذشت 20 روز از جهش قیمت خودرو، بازار خودرو در مسیر افت قیمت قرار گرفته است.

وی گفت: همرمان با سیر صعودی قیمت ها، رکود جدی در بازار خودروهای داخلی رقم خورد به طوری که با شدت گرفتن آن در روزهای پایانی هفته، بسیاری از فروشندگان ناگزیر به عرضه 3 تا 5 خودروها زیر قیمت بازار شدند اما باز هم خریدار واقعی در بازار خودرو وجود نداشت.

 

بازار خودرو



به گفته محمدی نیکخواه، در یک ماه گذشته قیمت پژو 206 تیپ 5 با رشد قیمت کاذب در بازار از 109 میلیون به 122 میلیون تومان و پژو پارس نیز از 108 میلیون به 123 میلیون تومان افزایش داشته است در حالی که از ابتدای هفته با تغییر شرایط بازار خودرو، قیمت اغلب خودروهای داخلی حدود 5 تا 6 درصد کاهش قیمت یافته است.

این فعال بازار خودرو در ادامه ضمن اشاره به دلایل رشد قیمت خودرو گفت: وجود برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی موجب التهاب و هجمه در بازار خودرو در این مدت گردید ضمن اینکه نوسان قیمت ارز، تورم، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار و همچنین افزایش تقاضای شب عید همگی از دیگر عواملی است که موجب جهش حبابی قیمت این کالا در هفته های اخیر شده است.

نخریدن تنها راه کاهش قیمت خودرو

به گفته محمدی نیکخواه امروز علاوه بر دلالان، مردم عادی نیز به منظور حفظ سرمایه و ارزش ریال به بازار خودرو پناه آوردند و با رشد قیمت ها در بازار اقدام به عرضه خودروها در سایت های خرید و فروش می کنند و قیمت های حبابی و غیر واقعی مانع از مراجعه متقاضیان واقعی به بازار می شود.

وی در عین حال امیدوار است که با تغییر مدل تولیدات شرکت ها، عرضه خودروهای دپو در پارکینگ و انبارها به بازار و با افت قیمت در بازار و واقعی شدن قیمت خودروها، مصرف کنندگان واقعی امکان خرید خودرو را بدست آوردند.

این فعال بازار خودرو در پایان تنها راهکار کاهش قیمت خودرو را نخریدن و عدم ورود به بازار خودرو عنوان کرد و اظهار داشت: به رغم توصیه فعالان و کارشناسان بازار به مردم کماکان شاهد هجوم پول های سرگردان به بازار خودرو هستیم جریانی که هر لحظه با ترکیدن حباب قیمتی موجب ضرر و زیان خریداران در بازار خواهد شد.

کد خبر 120453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha