کد خبر 120462
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
تلاش برای خودکفایی در تامین قطعات مترو

پرشین خودرو: مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران از تلاش‌های این شرکت برای رسیدن به خودکفایی در صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران از تلاش‌های این شرکت برای تحقق شعار سال رونق تولید برای رسیدن به خودکفایی در صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری خبر داد.


فرنوش نوبخت گفت: صنعت مترو در کشور ما صنعتی جدید است، اما با توجه به رشد جمعیت در پایتخت و شهر‌های بزرگ کشور، وجود سامانه حمل و نقل شهری کارآمد و مطمئن از جمله دغدغه‌های اصلی دولتمردان، مدیران شهری و انتظارات مردم است و سیستم حمل و نقل ریلی شهری (مترو) یک سامانه مدرن، کارآمد، مطمئن، سریع و حامی محیط زیست محسوب می‌شود و توانسته است جای خود را در میان شهروندان به عنوان یک سیستم قابل قبول پیدا کند که می‌تواند به حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.


نوبخت با اشاره به اینکه برای تامین و نگهداری این سامانه حمل و نقل عمومی سعی کرده ایم همانند پل ارتباطی با حوزه‌های دانشگاهی، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری عمل کنیم تا از وابستگی به دیگر کشور‌ها برای تامین قطعات بکاهیم، تصریح کرد: بومی‌سازی قطعات مهم مصرفی از اولویت‌های شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه است و درحال‌حاضر بخشی از پله برقی ها، ترمز‌های قطار، تجهیزات آن وغیره ... بومی‌سازی شده که کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های شرکت کرده است و توانسته ایم با تکیه بر توانمندی شرکت‌های ایرانی جهت تامین نیازمندی‌های شرکت مترو گامی اساسی در راستای رونق تولید ملی برداریم.


مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: طی این دوسال موفق شده‌ایم قطعه ۸۲۲ پله برقی را در همین دوره توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی کنیم و کاهش خرابی پله برقی را در ایستگاه‌های خطوط مترو شاهد بودیم وتفاهم نامه‌ای با شرکت ذوب آهن و شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تامین ۸۰۰ تن ریل مترو منعقد کردیم که مطابق این قرارداد ۵۰۰ تن از این ریل‌ها مخصوص خطوط درون شهری و ۳۰۰ تن برای ریل‌های برون شهری قابل استفاده است.

 

مترو


همچنین صفحات سرسره سوزن قطعه دیگری بود که توانستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم و از دیگر قطعات می‌توان از پایه چک ریل نوع اتریشی UIC۶۰، فنر مارپیچی فلزی قطر ۲۲ و طول ۱۲۰ میلیمتر دستگاه روبل (برای هرزگیری تراورس چوبی)، دستگاه نصب غلاف داخلی رولپلاگ مخصوص هرزگیری تراورس‌های دی وی داگ این قطعات بخش کوچکی از تجهیزاتی است که به همت متخصصان داخلی تولید و استفاده شده است و به دنبال انجام این پروژه‌ها صرفه جویی اقتصادی را شاهد هستیم.


وی خاطرنشان کرد: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای تامین تجهیزات مورد نیاز مترو، از تولید کنندگان و صنعتگران داخلی حمایت می‌کند چرا که با این کار از خروج ارز از کشور جلوگیری شد و به همین نسبت صرفه جویی ارزی ایجاد می‌شود که خودکفایی ارزی را برای کشور به همراه داشته است و اعتقاد داریم این کار موجب توسعه و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.


نوبخت افزود: پس از مصرف تولیدات داخلی در متروی تهران به عنوان اولین بهره بردار مترو در ایران می‌توانیم دیگر مترو‌های کلان شهر‌ها را نیز ترغیب کنیم تا از تولیدات داخلی کشور استفاده کنند، همین افزایش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو در خصوص گشایش اعتبار و مسایل ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد.


مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: از سال گذشته برای تامین قطعات، سراغ تولید‌کنندگان داخلی رفتیم و دانش فنی را با نظارت دانشگاه‌ها در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دادیم تا برابر ضوابط اقدام کنند، امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا بومی‌سازی مترو بیشتر شکل بگیرد، ضمن اینکه تامین قطعات را از هر مسیری که میسر باشد، انجام می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد ناوگان مترو به علت نبود قطعات از کار بیفتد.


نایب رئیس هیات مدیره افزود: با کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها در ساعات اوج سفر که در راس برنامه‌های این شرکت قرار دارد، سعی در افزایش رضایتمندی مسافران مترو داشتیم و برای رسیدن به این هدف در قدم اول برنامه ریزی‌های لازم را برای افزایش حرکت قطار‌ها در دستور کار قرار دادیم و با شبیه سازی خطوط ظرفیت‌های موجود را محاسبه کردیم.

در گام بعدی برای رسیدن به سرفاصله کمتر نیازمند تامین نیروی انسانی بودیم که با برنامه ریزی و پشتیبانی خوب همکارانم در بخش‌های فنی و عملیاتی و همراهی راهبران در بخش سیر و حرکت این موضوع نیز محقق شد و توانستیم از آبان ۱۳۹۶ یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت بهره برداری متروی تهران حومه را که کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها بود، عملیاتی کنیم و در این دو سال سر فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط یک، دو و چهار از ۵ دقیقه به ۳ و نیم دقیقه کاهش یافت.

اگرچه نبود پایانه در خط سه مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده، اما باز تلاش کردیم و توانستیم فاصله حرکت قطار‌ها در این خط را در دی ۹۶ از هر ۱۸ دقیقه یک قطار در نیمه شمالی و هر ۹ دقیقه یک قطار در نیمه جنوبی به ۱۰ دقیقه کاهش دادیم و دی ماه ۹۷ نیز با استفاده از حداکثر توان تا جایی که محدودیت‌ها و شرایط عمرانی و فنی برای ما ایجاد می‌کرد این زمان را به ۸ دقیقه رساندیم و در مهر ماه به ۷ و نیم دقیقه و در آذرماه ۹۸ به ۷ دقیقه کاهش دادیم.


وی افزود: این کاهش در خط هفت در مهر ماه نیز از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه و در آبان به ۱۰ دقیقه رسید و در خط شش که از فروردین ماه ۹۸ با سرفاصله حرکت هر ۲۵ دقیقه یک قطار کار خود را آغاز کرد و در مهر ماه به ۱۵ دقیقه کاهش یافت. از سوی دیگر ساعات خدمات رسانی در این خط از آذر ماه ۹۸ افزایش یافت و قطار‌ها در خط ۶ از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۳۰ فعالیت می‌کنند. با کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها حجم کاری پرسنل در بخش‌های مختلف بیشتر شده است اگرچه با کاهش فاصله حرکت قطارها، زمان انتظار مسافران برای رسیدن قطار بعدی به ایستگاه کاهش یافته است و موفق شده ایم تا گامی دیگر به هدف خدمات رسانی هرچه بهتر و بیشتر به شهروندان و مسافران برداریم.


وی خاطرنشان کرد: این پایان کار نیست چرا که با کاهش و تثبیت حرکت قطار‌ها همکارانمان در بخش‌های دیگر شرکت بهره برداری مترو نیز برای پایدار ماندن این خدمات رسانی باید تلاش کنند. چرا که برای سرویس دهی منظم با توجه به افزایش حرکت قطار‌ها طبیعی است حجم تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز افزایش یابد.


نوبخت با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به کمبود ناوگان همکاران ما در بخش تعمیرات و نگهداری نیز تمامی تلاش خود را می‌کنند تا کمترین خرابی‌ها را در سرویس دهی به مسافران داشته باشیم، افزود: تامین قطعات نیز نقش اساسی برای محقق شدن این هدف دارد چرا که رفع عیوب ایجاد شده باید در سریع‌ترین زمان انجام شود.


وی گفت: تمامی همکارانم در بخش مختلف شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه طی دو سال گذشته تمامی تلاش خود را کرده اند تا با بکار گیری حداقلی از ناوگان موجود سرفاصله حرکت قطار‌ها را در تمامی خطوط هفتگانه کاهش دهند، اما در کنار تمام موضوعات فنی و تخصصی مطرح شده برای اینکه زمان توقف قطار‌ها در ایستگاه‌ها تنظیم شود نیازمند همیاری مسافران هستیم.


نوبخت با بیان اینکه زمان توقف برای تخلیه و مسافرگیری بخصوص در شلوغ‌ترین ایستگاه‌ها یک عامل محدود کننده برای کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها است گفت: در حال حاضر مشکل بسته شدن به موقع در قطار‌ها با تلاش همکاران درایستگاه‌ها و بخش راهبری تا حدودی برطرف شده، اما در این بخش یاری بیشتر برخی از مسافران را می‌طلبد تا مانع بسته شدن در قطار نشوند.


مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی آلودگی هوا، مترو به عنوان پاک ترین، سریع ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل ونقل عمومی، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد.


نایب رییس هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: مترو یک وسیله انبوه بر محسوب می‌شود و ظرفیت جابجایی تعداد بالای مسافر را دارد، در این مسیر باید با فرهنگ‌سازی نیز انجام شود چرا که مردم وقتی انتظار کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها را دارند و می‌بینند که در این مدت این کاهش اجرایی شد دیگر برای سوار شدن به قطاری که حجم بالای مسافر دارد اصرار نمی‌کنند و برخی از مسافران مانع بسته شدن در قطار نمی‌شوند و همین امر کمک می‌کند تا قطار‌ها طبق جدول زمانبندی حرکت کنند.


وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه براساس چشم انداز خود تلاش می‌کند تا به عنوان شرکتی سرآمد در حمل و نقل شهری با رویکرد دقت، ایمنی، سرعت و جلب رضایت مشتریان فعالیت کند، گفت: در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون ۸۸۰ هزار نفر با متروی تهران و حومه سفرمی کنند و از ۲۴ آبان ماه ۹۸ نیز باتغییر قیمت بنزین شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافر بوده ایم و تمامی تلاشمان را برای ارائه سرویس دهی هرچه بهتر به شهروندان و مسافران جدید سامانه مترو کرده ایم تا با رضایتمندی کامل، مترو را از میان دیگر وسایل حمل و نقل عمومی انتخاب کنند. اما این میزان باید براساس چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ باید به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد که امیدواریم با تکمیل و تجهیز این سامانه بزودی شاهد محقق شدن این هدف نیز باشیم.

کد خبر 120462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha