خودروهای پارکینگی قیمت را کاهش می دهد!؟

پرشین خودرو: بازار خودرو به تبع سایر بازارها در روزهای پایانی سال با حجم زیادی از عرضه و تقاضا مواجه می شود که انتظار می رود عرضه حجم بالای خودروهای دپو شده در کنار میزان تقاضای کم به دلیل افزایش قیمت خودروهای زیر 150 میلیون تومانی بتواند به کاهش قیمت خودرو منجر شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش عجیب و غریب قیمت خودروهای تولید داخل، رکود کم سابقه ای را در بازار خودرو رقم زده است. در اینجا قصد نداریم به دلایل رشد چند برابری قیمت خودرو در شرکت های خودروسازی بپردازیم بلکه می خواهیم ببینیم می توان انتظار کاهش قیمت خودرو در یک ماه پایانی سال جاری را داشت یا خیر.

قیمت خودرو در بازار آزاد نیز همچون سایر اصناف می باید با توجه به میزان عرضه و تقاضا دچار کاهش و افزایش قیمت شود در حالی که چیزی که در بازار خودرو مشاهده می شود کاملا برعکس این فرمول رقم می خورد. آنچه در بازار خودرو ایران روی می دهد بی شک مرهون هنرنمایی دلالان پرقدرت بازار خودرو است.

دلالان بازار خودرو با شکل گیری یک موج نسبی افزایش تقاضا در بازار، قیمت ها را تا 20 درصد افزایش می دهند و در پی رکود، اجازه کاهش بیش از 5 تا 6 درصدی به قیمت خودرو را نمی دهند که البته این شرایط با استقبال سرمایه گذاران خرد زمینه بهتری برای عملی شدن پیدا می کند!

آنچه در بالا گفته شد؛ خلاصه ای از بازار خودرو در روزهای اخیر است که خرید خودرو را برای قشر وسیعی از مشتریان سخت تر از هر زمان دیگری کرده است.

 

خودرو



در مقابل دلالان بازار خودرو اما مسئولان دولتی بیکار ننشستند و با ارائه راهکارهایی از جمله اختصاص مالیات به نقل و انتقال خودرو، سعی در مهار این قشر قدرتمند دارند. ذکر این نکته ضروری است که اقداماتی مانند دریافت مالیات از خودرو هر چند اقدامی مفید است اما در کوتاه مدت نتیجه ای بر بازار خودرو نخواهد داشت و نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو از چنین طرح هایی به خصوص تا پایان سال جاری داشت.

کمتر از 35 روز دیگر سال جاری به پایان می رسد در حالی که بازار خودرو میزان زیادی از تقاضای دپو شده را در خود نگه داشته است. از سوی دیگر تعداد افرادی که در پی افزایش سرعت تحویل تعهدات معوق خودروسازان موفق به دریافت خودرو با قیمت های اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری شده اند رو به افزایش است.

اغلب قریب به اتفاق این دست از مالکان که با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو کرده بودند در صدد عرضه خودروهای تحویل گرفته به بازار شب عید و تبدیل خودروهای خریداری شده به سرمایه نقدی هستند که همین امر می تواند میزان عرضه در بازار خودرو را افزایش و شرایط کاهش قیمت خودرو را فراهم کند چرا که این مالکان اگر خودروی خود را 10 میلیون تومان زیر قیمت بازار به فروش برسانند باز هم سوددهی مناسبی خواهند داشت چون خودرو را با قیمت ابتدای سال جاری از خودروسازان تحویل گرفته اند!

با توجه به این فاکتور و رکودی که انتظار می رود در ماه های ابتدایی سال 99 با شدت بیشتری بر بازار خودرو حاکم شود پس طبیعی خواهد بود که مالکان خودروهای دپو شده در پارکینگ ها برای تبدیل خودرو به سرمایه نقدی و استفاده از بازار شب عید، عجله بیشتری به خرج دهند.

این نکته را هم باید در نظر داشت که با ورود به سال جدید، مالکان خودروهای دپو شده با افت قیمت به دلیل پلاک های سال جدید مواجه می شوند و برای جلوگیری از ضرر بیشتر ترجیح خواهند داد تا در فرصت باقی مانده از سال جدید خودروهای پارکینگی را به بازار عرضه کنند.

با وجود این شرایط انتظار پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت خودرو در روزهای پایانی سال 98 بیهوده نخواهد بود و می توان امیدوار بود که شرایط خرید خودرو در اسفندماه نسبت به ماه های دی و بهمن آسان تر شود.



خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 120486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha