فشار برخی حلقه های قدرت برای واردات خودرو

پرشین خودرو: در شرایطی که به دلیل مشکلات ارزی واردات خودرو به کشور ممنوع است برخی هسته ها و حلقه های قدرت با دامن زدن بر التهاب بازار خودرو و خرید و فروش های کاذب و غیر واقعی به دنبال آن هستند تا اثبات نمایند برای مهار قیمت خودرو باید واردات خودرو آزاد شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه بازار خودرو از التهاب های هفته های اخیر و قیمت های سر به فلک کشیده تا حدودی فاصله گرفته است اما همچنان طرح راهکارهایی برای خروج بحران قیمت و تقاضا در بازار خودرو از سوی دولت و کارشناسان ارائه می شود.

در میان دلایل و عوامل بروز مشکلات کنونی بازار خودرو بعضا راه حل های مطرح می شود که گفته می شود متاثر فعالیت برخی گروههایی که در هفته های اخیر با تشدید التهاب در بازار خودرو به دنبال توجیه درمان وضع کنونی با واردات خودرو هستند موضوعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان این صنعت در این شرایط نیازمند بررسی بیشتری است.

اگر چه اوضاع قیمتی در بازار خودرو نشان می دهد که در یک سال و نیم گذشته بواسطه افت تولید، قیمت خودروها روند صعودی به خود گرفت اما در این آشفتگی بازار افزایش تقاضای کاذب بیش از همه موجب رونق دلالی در این بازار شد جریانی که در هفته های اخیر به اوج خود رسید و باعث شد که خودروسازان در جلساتی با شورای رقابت و وزارت صمت به ارائه راهکارهایی در این زمینه بپردازند.

در این میان تلاش برخی ها جریانات برای دامن زدن به تشدید اوضاع کنونی بازار خودرو و طرح راهکارهایی در خصوص تاثیر واردات به خصوص واردات خودروهای دست دوم بر بازار خودرو جزء گزینه هایی است که موجب نگرانی تولیدکنندگان و صنعتگران شده است که به نظر می رسد باید بیشتر به دلایل چنین راهکارها و عواقب آن ها پرداخته شود.

 



در همین زمینه یک کارشناس صنعت قطعه سازی با اشاره به شائبه ها بوجود در بازار خودرو، برخی از دلایل وضع کنونی قیمت در بازار خودرو پرداخته و مهمترین علت شرایط قیمتی در این بازار را قیمت گذاری دستوری و اختلاف بالای قیمت واقعی خودرو با نرخ کارخانه می داند و تاکید می کند: تقاضای کاذب در بازار خودرو ، عدم اطمینان از عرضه کافی خودرو از عوامل وضع کنونی قیمتی در بازار است که بدون شک با تزریق 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به این صنعت بخش مهمی از نگرانی ها از عرضه کافی خودرو به بازار برطرف خواهد شد.

عوامل موثر بر ایجاد فضای منفی در بازار خودرو

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاثیر عواملی چون ویروس کرونا بر کل خودروسازی جهان بحران، عرضه مواد اولیه داخلی در نرخ نهاده های تولید و فروش آن با نرخ فوب خلیج فارس و از سویی فضای فرهنگی و اجتماعی و دامن زدن برخی رسانه ها بر فضای منفی موجود بر علیه صنعت خودرو بخشی از دلایل اصلی وضع کنونی قیمتی در بازار خودرو عنوان کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر عوامل فوق ، فشار نقدینگی های بزرگ و ایجاد رانت در حوزه واردات موجب تقویت تحریم ها و دامن زدن بر وضع کنونی بازار خودرو شده است.

وی با اشاره به فعالیت برخی هسته ها برای تشدید التهاب در بازار گفت: در شرایطی که به دلیل عدم وجود ارز در کشور واردات خودرو ممنوع است برخی هسته ها به شدت فعال شدند تا بازار خودرو را ملتهب کنند و در این جریان با خرید و فروش های کاذب و غیر واقعی در بازار به دنبال اثبات این مساله هستند که برای مهار قیمت خودرو باید واردات خودرو آزاد شود.

وی تاکید می کند: در این جریان برخی تفکرات نیز بر روی بازار خودروهای دست دوم دست گذاشتند و با منور دادن بر روی این مساله تلاش دارند تا به منظور مدیریت بازار خودرو واردات خودروهای دست دوم را آزاد نمایند.

اختصاص ارز به واردات موجب زمین گیر شدن صنعت خودروسازی می شود

دبیر انجمن انجمن قطعه سازان همگن با اعلام مخالفت شدید نسبت به واردات خودروهای دست دوم تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از قطعه سازان نزدیک به 2 ماه است که در صف تامین ارز قرار دارند اختصاص ارز به واردات خودرو از هر منبعی موجب زمین گیر شدن صنعت خودرو و شادی تحریم کنندگان این صنعت و بیکاری گسترده در حوزه خودروسازی کشور خواهد شد.

اصلاح سیاست قیمت گذاری دستوری جهت آرامش بخشی به بازار

محبی نژاد با اشاره به فشار حلقه های قدرت و واردات چی ها بر تشدید التهاب بازار خودرو خاطر نشان کرد: این فشار هر لحظه در حال افزایش است تا اثبات شود که بازار خودرو ملتهب است در حالی که در مراجعه به سایت های خرید و فروش خودرو به عینه مشخص است که خرید و فروش واقعی خودرو توسط چه کسانی انجام میشود و به جز مردمی که متاثر از فضای کاذب بازار خودرو دچارسوء تفاهم شده و رودست می خورند کسی متقاضی واقعی بازار خودرو نیست.

وی در پایان همچنین با توجه به موضوع حضور مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو گفت: هر دستگاهی که نسبت به قیمت گذاری دستوری اقدام کند چه شورای رقابت و سازمان حمایت وضع بازار خودرو به همین نحو خواهد بود و تنها راه اصلاح سیاست قیمت گذاری دستوری است.
 

کد خبر 120575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha