ابزار دولت و خودروسازان برای مدیریت قیمت و تقاضا در بازار

پرشین خودرو: تحویل خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمتی نزدیک به بازار تنها ابزار دولت و خودروسازان برای مدیریت تقاضا و کاهش فاصله قیمت در بازار خودرو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که بررسی نمودار قیمت در هفته گذشته حاکی از تاثیر برخی اتفاقات ناشی از فضای روانی گسترش ویروس کرونا بر جریان تقاضا و کاهش قیمت در بازار خودرو دارد اما این کاهش با توجه به جهش های اخیر قیمتی قابل توجه نیست و همچنان فاصله قیمت خودرو پس از موج گرانی هفته های اخیر بسیار بالاست.

این در حالی است که پیش بینی می شود با کاستن از التهابات ناشی از اتفاقات اخیر و کنترل بازار ارز و غلبه بر اخبار منفی انتشار این ویروس، باز هم تقاضای کاذب، بازار خودرو را وارد سطوح جدید قیمتی کند.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برای تداوم آرامش نسبی بازار و پیش از هر گونه تغییر جریان قیمتی باید دولت و خودروسازان چاره ای برای ثبات وضع موجود و مدیریت تقاضا در بازار اندیشیده و به سرعت اجرایی نمایند.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ،تحویل خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمتی نزدیک به بازار را تنها گزینه قابل اجرا برای مدیریت تقاضا و کاهش فاصله قیمت در بازار خودرو اعلام کرده و معتقد است اجرای چنین مکانیزیم هایی می تواند به سرعت دلالان و سرمایه گذاران را از بازار خودرو خارج نماید.

شهرام آزادی اظهار داشت: مشابه تمام دنیا باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خودرو باشد نه آنچه که به شکل دستوری در شرایط خاصی اعمال و موجب اختلاف قیمت بالای کارخانه و بازار خودرو و رونق دلالی می شود بنابراین باید با اجرای چنین مکانیزم هایی به سمتی برویم که بازار خودرو به روال طبیعی باز گشته و صرفا عرضه و تقاضا بازار خودرو را مدیریت کند.

گسترش زیر ساخت های تولید اولویت اصلی خودروسازان

وی با اشاره به تاثیرافزایش تولید خودروسازان بر ایجاد تعادل بازارعرضه و تقاضا، گفت: اگر چه با برگزاری میزهای داخلی سازی خودروسازان گام های خوبی در مسیر رشد تولید برداشته اند اما همچنان وضع کنونی بازار خودرو و تقاضای داخلی نیازمند گسترش زیرساخت های تولید است تا بتوان نیاز بازار را پاسخ داد.

 



وی تاکید کرد: در صورت رشد مستمرتولید خودروسازان و ایجاد بالانس عرضه و تقاضا، فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش و دلالانی که سود سرشاری از این بازار کسب می کنند به تدریج از بازار خودرو خارج خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بهترین راهکار مدیریت قیمت در بازار را تحویل خودرو در کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: تا وقتی که عرضه خودروسازان کافی نیست باید راهکارهای کوتاه مدتی برای مدیریت بازار خودرو اجرایی شود که از جمله آنها تحویل خودرو با قیمت نزدیک به بازار و اعمال مکانیزیم هایی برای حذف دلالان از این بازار خودرو است.

نقش پیش فروش ها بر جریان منفی قیمت در بازار خودرو / ضرر و زیان ناشی از قیمت گذاری در بلند مدت به نفع هیچ کس نخواهد بود

آزادی تصریح کرد: البته باید همزمان کانال هایی که موجب دسترسی سودجویان به بازار خودرو می شود مسدود و ثبت نام برای خرید بدون محدودیت در سراسر کشور فراهم شود.

به گفته وی یکی از معضلات موثر در قیمت خودرو ، پیش فروش های بیش از عرضه خودروسازان است که بر رشد قیمت و تقاضا در بازار دامن می زند در حالی که باید مکانیزم هایی اجرایی شود که مانع منفعت دلالان از این جریان شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با توجه به برخی گمانه زنی های در خصوص حضور مجدد شورای رقابت گفت: با حضور شورای رقابت داستان چند سال اخیر قیمت در بازار تکرار خواهد شد و باز هم خودروسازان به دلیل عدم وجود جریان عرضه و تقاضا وارد حاشیه زیان خواهند شد، ضرر و زیانی که در بلند مدت به نفع هیچ کس نخواهد بود.

آزادی خاطر نشان کرد: البته خودروسازان در دو سال اخیر زیان هنگفتی را از قیمت گذاری خودرو متقبل شدند اما با ورود مجدد شورای رقابت باز هم 100 درصد بازار خودرو در اختیار شورای رقابت قرار گرفته و این زیان دو چندان خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر جلوگیری از فضا سازی برخی سایت ها بر جو روانی بازار خودرو، تصریح کرد: باید قیمت در حاشیه بازار به فروش برسد تا با حذف اسطه گری و اجرای مکانیزم هایی خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.

کد خبر 120767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha