کد خبر 120823
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور

پرشین خودرو: سخنگوی گمرک ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزها، گفت: ورود مسافر از طریق دریایی از سمت امارات به مقصد ایران محدود شده بود اما با تمهیداتی که دیده شد ۶۵۰ نفر از اتباع ایرانی وارد هرمزگان شدند.

به گزارش پرشین خودرو، سیدروح اله لطیفی، در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور، اظهار داشت: مرز مهران از فردا بازگشایی می‌شود و تردد کالاهای تجاری به روال عادی بازخواهد گشت؛ هیچ کامیونی در مرز مهران معطل نیست.



مرز چذابه باز شد

سخنگوی گمرک ایران افزود: مرز چذابه از یک ساعت پیش با اضافه شدن تیم پزشکی در عراق، فعالیتش آغاز شده است. البته بازگشایی این مرز برای جا به جایی کالا بوده و عراق در مورد بحث مسافری ممنوعیت اعمال کرده است.



مرز شلمچه و سومار فعالند

وی ادامه داد: مرز شلمچه و سومار در حال فعالیت هستند. در واقع به سمت عراق چه سمت اقلیم و چه سایر مناطق، تردد داریم و بعضی از گمرکات ما متوقف هستند که بخشی به دلایل آب و هوایی است و برای بخشی هم پیگیر رفع مشکلات هستیم.



قطر شناورهای نیمه‌تجاری و لنج‌های یخچال دار را می‌پذیرد

لطیفی در مورد مرزهای دریایی، گفت: بر اساس پروتکل‌های بین المللی، کالاهایی که از مسیر دریا تردد می‌کنند قبل از ورود به گمرکات، تیم پزشکی باید سلامت آنها را تأیید کند. فقط تردد شناورهای نیمه تجاری یا شناورهای لنجی به مقصد کویت، ممنوع است. کشور قطر نیز شناورهای نیمه تجاری یا لنج‌های یخچال دار را می‌پذیرد.

 

مرز



ورود ۶۵۰ نفر از اتباع ایرانی از مسیر آبی امارات

وی افزود: کشور امارات نیزکالاهای ایرانی از مسیردریا رامورد پذیرش قرار می‌دهد اما نسبت به گذشته زمان پذیرش شناورها را طولانی کرده است. در گذشته زمان پذیرش ۴۸ ساعت بود اما در حال حاضردر برخی موارد به ۱۰ روز افزایش یافته است. ورود مسافر نیز از طریق دریایی و از سمت امارات متحده عربی به مقصد ایران از سوی این کشور متوقف شده بود که با پیگیری‌های مقامات دو کشور و بادر نظر گرفتن تمهیداتی، نزدیک به ۶۵۰ نفر از اتباع ایرانی دقایقی پیش وارد بندر شهید رجایی در استان هرمزگان شدند و شناور دیگری نیز فردا ما بقی ایرانیان را به ایران باز می‌گرداند.



افغانستان محدودیتی ندارد

لطیفی اظهار داشت: تردد از مرز ما با افغانستان چه مسافری و چه تجاری کماکان ادامه دارد و محدودیتی وجود ندارد.



تردد کالا به سمت آذربایجان محدود نیست

سخنگوی گمرک ایران افزود: ایرانی‌های حاضر در کشور آذربایجان می‌توانند به کشور وارد شوند و همچنین آذربایجانی‌های حاضر در ایران می‌توانند به کشورشان بازگردند اما ورود اتباع آذری به ایران و برعکس ممنوع است. اما در حوزه کالا همه مرزهای ما به سمت آذربایجان باز است.

وی گفت: تردد کالاهای ترانزیتی و تجاری به سمت ارمنستان با سرعت کمی در حال انجام است. اما کالاهایی که به مقصد ترکیه باشند و بخواهند از مسیر نخجوان تردد کنند اجازه ندارند.



پیگیری وضعیت ۳۷۰ کامیون ترک در مرز بازرگان

لطیفی با اشاره به مرز بازرگان، اظهار داشت: به دلیل اینکه بیمارستان صحرایی در آن سوی مرز بازرگان توسط دولت ترکیه برای قرنطینه انسانی راه اندازی شده است که ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد و فقط افرادی که تابعیت ترکیه دارند و از مسیر ایران به ترکیه می‌روند را قرنطینه می‌کند. در حال حاضر ۳۷۰ کامیون که ترک هستند و از سمت ما در مرز بازرگان مانده اند که برای جا به جایی آنها یک ساعت پیش با طرف ترکی ملاقاتی صورت گرفت و پیشنهاد دادیم که تیم اداره بهداشت بازرگان معاینه اولیه را انجام دهد و در صور تی که موارد مشکوکی مشاهده نشود، کارت سلامت صادر شود و دارندگان کارت سلامت در قرنطینه تجمع نکنند و بتوانند با سرعت بیشتری برای جا به جایی اقدام کنند. فعلاً منتظر اعلام نظر طرف ترک هستیم.


پاکستان اجازه خروج به ۲۷۰ کامیون ایرانی داد

وی گفت: همچنین ۲۷۰ کامیون ایرانی که درمرز منتهی به میرجاوه در سمت پاکستان متوقف شده بودند، با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستند از پاکستان وارد ایران شوند. کامیون‌های ایرانی به سمت پاکستان فعلاً امکان تردد ندارند ولی در مرز میرجاوه کامیون‌های پاکستانی را می‌پذیرند.


منتظر صدور مجوز برای ورود ۴۹ واگن مواد غذایی به ترکمنستان هستیم

لطیفی افزود: فعلاً تردد کالا و مسافر به سمت گرجستان ممنوع از سوی تفلیس ممنوع اعلام شده است. روسیه همچنان مانند گذشته در حال پذیرش کالای ایرانی است. ترکمنستان نیز کامیون‌های اتباع ترکمن را از مسیر ایران می‌پذیرد ونزدیک به ۶۴۵ کامیون ترکیه‌ای در مرزهای ایران با آن متوقف مانده اند که امیدواریم هر چه زودتر بر اساس توافقات صورت گرفته کالاهای ایرانی مورد پذیرش قرار گیرد که در روزهای اخیر ۳۲و اگن سیمان از مسیر ریلی مورد پذیرش قرار گرفت و کامیون‌های ترانزیتی به مقصد قزاقستان نیز وارد ترکمنستان شدندو منتظر صدور مجوز برای ورود ۴۹و اگن مواد غذایی به ترکمنستان هستیم.

وی در پایان گفت: مرز آستارا چه ریلی و چه جاده‌ای به مقصد آذربایجان پذیرش وجود دارد.

منبع: مهر

کد خبر 120823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha