کد خبر 120887
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
هیچ خودرویی به سطح 4 یا 5 خودران نرسیده است

پرشین خودرو: شركت تسلا در آمریكا به دلیل خطای در اتوپایلوت اكنون زیر ذره بین سازمان «ایمنی حمل و نقل ملی» قرار گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو، رابرت ال. سوموالت، رئیس هیئت مدیره ایمنی حمل و نقل ملی در آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد كه شركت تسلا را زیر نظر دارند و دلیل آن تصادف «والتر هوانگ» با خودروی تسلای مدل ایكس در كالیفرنیا است. از نظر این سازمان، شركت تسلا، به قدر كافی اطلاع رسانی نكرده است و صاحبان این خودروها، محدودیت های فناوری های كمك كننده به راننده مثل اتوپایلوت را نمی دانند.


سوموالت می گوید: «شما نمی توانید خودران بخرید. چون هنوز وجود ندارد.» خودرویی كه هوانگ در آن كشته شده سطح 2 از سیستم های خودران است. در سطح 2 خودران ها، نظارت كامل راننده در تمام زمان ها الزامی است.

 

خودوری خودران


شاید این توضیح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می كنند كه از صفر شروع می شود:

سطح 0: هیچ كاری خودكار انجام نمی شود

سطح1: خودران با كمك راننده

سطح2: تا حدودی خودران

سطح3: خودران مشروط

سطح4: سطح بالایی از خودران

سطح5: خودران كامل

همان طور كه سوموالت اشاره كرده، هیچ خودرویی در ایالات متحده (و در دنیا) به سطح 4 یا 5 خودران نرسیده است، حتی خودروهای به روز شركت تسلا.

هرچند كه تحقیقات بعد از تصادف تسلا ایكس نشان داد كه هوانگ در طول رانندگی اش كاملا حواسش به بازی روی آیفونش بوده است و در 30 درصد زمان رانندگی دستش را از روی فرمان برداشته و با تلفن همراه خود در حال بازی بوده است. و با این كه این اطلاعات در تحقیقات به دست آمده، به هیچ عنوان مانع سوموالت نشده است كه در بیانیه سازمان، تسلا را محكوم نكند. به بیان دیگر سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریكا در این تصادف، راننده را مقصر نمی داند، بلكه تسلا را محكوم می كند چون تدابیر لازم برای جلوگیری از رفتار غیرصحیح راننده در سیستم اتوپایلوت به كار نبسته است.

در سال 2017 سازمان برای 6 خودروساز هشدار و توصیه ارسال كرد، اما تسلا وقعی نگذاشت. این سازمان همچنین از ناظران خودروسازان خواسته است كه نظارت بیشتری در خصوص سیستم های كمك راننده مثل اتوپایلوت اعمال كنند.

سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریكا به صراحت اعلام كرده است كه كروز كنترل برپایه رادار، سیستم حفظ رانندگی بین دو خط و سایر اجزای كمك راننده در خودروهای كنونی به هیچ عنوان «شوفر روباتی» نیستند. شاید این سیستم ها قابلیت افزایش شتاب، ترمز و هدایت فرمان را داشته باشند اما قدرت تصمیم گیری هنوز ندارند و سیستم های كنونی در خودرو به هیچ عنوان توانایی های مثل هوشیاری، آگاهی از مسیر و اتخاذ بهترین تصمیم را به دست نیاورده اند.

منبع: سایپا

کد خبر 120887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha