تسهیلات 5000 میلیاردی پس از استارت، در نطفه خفه شده است!

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تایید اختصاص بخشی از تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان گفت: پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی پس از استارتی که سه هفته قبل خورد، در حال حاضر در نطفه خفه شده است.

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: اختصاص تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار دو هفته قبل با پرداخت حدود 820 میلیارد تومان به ایران خودرو آغاز شد که رقمی معادل 15 درصد کل تسهیلات مصوب و 30 درصد سهم تسهیلات اختصاصی به این شرکت می شود و طی هفته اخیر هیچ پرداختی جدیدی توسط بانک های عامل به دو شرکت ایران خودرو و سایپا صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت این تسهیلات سه هفته قبل کلید خورد، تصریح کرد: موضوع پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی، 1.5 ماه قبل در شورای پول و اعتبار مصوب و اواسط بهمن ماه توسط بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ گردید و دو هفته قبل نیز استارت پرداخت آن زده شد اما این جریان پس از واریز درصدی از این تسهیلات به شرکت ایران خودرو ، متوقف شد.

احتمال افزایش تسهیلات دریافتی ایران خودرو به 30 درصد کل تسهیلات مصوب

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ رقمی از تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی به شرکت سایپا پرداخت نشده است، گفت: البته ایران خودرو مصوباتی برای دریافت تسهیلات دارد که در صورتی که سیستم بانکی بدعهدی نکند احتمال دارد این هفته دریافت نمایند که در این صورت کل دریافتی ایران خودرو از تسهیلات 5 هزار میلیاردی به 30 درصد کل تسهیلات خواهد رسید.

 



دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین از اختصاص تمام تسهیلات دریافتی توسط ایران خودرو به زنجیره تامین خبر داد و تاکید کرد: در جلسات مشترکی که بین ایران خودرو و انجمن همگن قطعه سازی کشور برگزار شد نحوه و فرمول توزیع عادلانه مورد توافق قرار گرفت و بر همین اساس تمام 820 میلیارد تومان تسهیلات دریافتی ایران خودرو بر اساس فرمول کاملا منصفانه و عادلانه به قطعه سازان و زنجیره تامین این شرکت پرداخت شده است.

اشتباهات محاسباتی صورت گرفته در مطالبات قطعه سازان / بدهی ثبت شده در دفاتر دو خودروساز بزرگ به قطعه سازان بیش از 20 هزار میلیارد تومان است

محبی نژاد در ادامه به برخی اشتباهات محاسباتی در اعلام میزان مطالبات قطعه سازان پرداخت و افزود: بر اساس آنچه که در دفاتر بدهی خودروسازان بدون محاسبه تعدیل نرخ ارز 31 هزار میلیارد تومان صرفا دو خودروساز بزرگ در سرفصل بدهی رسید کالا به قطعه سازان ثبت شده است کل بدهی این دو شرکت به قطعه سازان رقمی بیش از 20 هزار میلیارد تومان است در حالی که با احتساب چک های خرید دین، تعدیلات، ارزش افزوده و... و همچنین میزان بدهی سایر خودروسازان به زنجیره تامین کل رقم بدهی خودروسازان بدون محاسبه تعدیل نرخ ارز 31 هزار میلیارد تومان می شود.

 



کل بدهی خودروسازان به کل زنجیره تامین رقمی بیش از 35 هزار میلیارد تومان

وی در پایان خاطر نشان کرد: با احتساب تعدیل نرخ ارز ظرف یکی دو ماه گذشته کل بدهی خودروسازان به کل زنجیره تامین به رقمی بیش از 35 هزار میلیارد تومان می رسد.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 120931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha