دولت در پرداخت تسهیلات 5000 میلیاردی به خودروسازان کارشکنی می کند!

پرشین خودرو: در صورتی که مصوبه پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان اجرایی نشود شیب افت نقدینگی با سرعت بسیار زیادی در سال جدید موجب توقف کامل تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن بیان این مطلب تاکید کرد : عدم تزریق اعتبار ناچیز دولت به خودروسازان، جز سیاه بختی صنعت خودرو نتیجه دیگری نخواهد داشت .

سید حسین بحرینیان با اشاره به به کارشکنی مسئولان در پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول واعتبار به خودروسازان افزود : در صورت عدم پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیاردی به خودروسازان، شیب افت نقدینگی با سرعت بسیار زیادی در سال جدید باعث توقف کامل تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد شد.

تبعات بحران کرونا بر جریان تولید خودروسازان/ غفلت مسئولان از اهمیت صنعت خودرو در رشد اقتصادی

وی در ادامه به تبعات ناشی از بروز برخی بحران ها بر صنعت خودرو کشور اشاره و تصریح کرد: امروز صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را بحران های مختلفی تهدید می کند و از جمله مهمترین آنها تبعات ناشی از تحریم ها و در هفته های اخیر عواقب شیوع ویروس کروناست که متاسفانه مشکلات زیادی بر این صنعت تحمیل کرده است.

بحرینیان گفت: خودروسازی کشور اگر چه با علم به نقش این صنعت در خلق ارزش افزوده و رشد اقتصادی در صف اول تحریم های ظالمانه قرار گرفت اما همچنان در داخل کشور از اهمیت این صنعت به دلیل برخی دشمنی ها و عنادی که در اذهان مسئولان و عموم جامعه ایجاد شده ، غافل هستند.

 



عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور شیوع ویروس کرونا را بخشی از بحران کنونی در صنعت خودرو ایران اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه جریان تولید در صنعت خودرو با غلبه بر تحریم ها و برخی سوء مدیریت ها در دو ماه اخیر با رشد مناسبی همراه شد و با حمع آوری خودروهای در کف ،تعادل نسبی در تولید خودروسازان ایجاد گردید اما متاسفانه انتشار ویروس کرونا در هفته های اخیر مسائل و مشکلات دیگری را پیش روی این صنعت قرار داده است.

مخالفان در مجلس و دولت بر قیمت گذاری خودرو دامن می زنند

بحرینیان همچنین مهمترین معضل داخلی در صنعت خودرو قیمت گذاری دستوری دانست و تاکید کرد: در حالی در هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت مواد اولیه پایه در صنعت خودرو هستیم که همچنان به جهت حفظ محبوبیت وعدم شفاف سازی قیمت در اذهان عموم، بخش زیادی از مخالفان در مجلس و بدنه دولت بر قیمت گذاری خودرو دامن می زنند.

وی با اشاره به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر افزایش خودروسازان افزود: با وجود اینکه خودرو از مواد اولیه پایه اعم از ورق، انواع مواد پتروشیمی و پلیمری و فلزات رنگی و قطعات تکنولوژیک تشکیل شده است اما همچنان تمام مواد اولیه پایه در داخل بر اساس قیمت های فوب خلیج فارس تحویل تولیدکنندگان می شود در حالی که در این جریان شرکت های فولادی و پتروشیمی بالای 20 هزار میلیارد تومان سود کسب می کنند اما شرکت های خودروسازی با زیان و بدهی به تامین کنندگان قطعات خودرو مواجه هستند.

عدم پرداخت تسهیلات ناچیز دولت به خودروسازان

وی با توجه به تاثیر نرخ مواد اولیه داخلی و قیمت گذاری دستوری در افزایش مطالبات قطعه سازان از صنعت خودرو افزود: در حال حاضر میزان کل بدهی صنعت خودرو به قطعه سازی کشور به رقمی در حدود 31 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که همچنان تسهیلات ناچیز 5 هزار میلیارد تومانی که به منظور پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان مصوب گردید جز رقمی کوچک به یکی از خودروسازان، اختصاص نیافته است.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است مضاف بر عدم پرداخت تسهیلات مصوب و قیمت گذاری دستوری، مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا بر عدم تامین برخی از قطعات وارداتی بر افت تولید خودروسازان تاثیر گذاشته و باز جریان افزایش خودروهای کف و ناقص تکرار خواهد شد.

بحرینیان در پایان با اشاره به ضربات ناشی از هجمه های غیر منطقی بر صنعت خودرو ، خواستار حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو شد و افزود: با حذف قیمت گذاری دستوری توان صنعت خودرو و قطعه سازی به حالت عادی و اقتصادی باز می گردد.

کد خبر 120991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha