کد خبر 121020
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
متروی هشتگرد-گلشهر کاملا ایمن است

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه متروی شهر جدید هشتگرد-گلشهر از ایمنی بالایی برخوردار است، از استقبال خوب ساکنان این شهر جدید از قطار برقی آن خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، حبیب الله طاهرخانی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان و یا اعضای شورای شهر تهران مبنی بر نا ایمن بودن متروی هشتگرد به دلیل نداشتن سیگنالینگ، با بیان اینکه محل تأمین اعتبار احداث متروی گلشهر-هشتگرد، منابع داخلی و املاک و مستغلات متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید بود، اظهار داشت: این اظهار نظرها، چندان حرفهای بامبنایی نیست و برخی صرفاً با این هدف این صحبتها را مطرح می‌کنند تا پاسخی بابت آن بشنوند.

وی افزود: این خط ۱۰۰ درصد ایمن بوده و هیچ مشکلی ندارد؛ وگرنه شرکت بهره برداری متروی تهران حاضر به بهره برداری از آن نبود.


مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه نرخ بلیت متروی گلشهر به شهر جدید هشتگرد برای سال آینده از سوی شورای شهر تهران ۵ هزار تومان تعیین شده، این قیمت، بالا نیست؟ گفت: قیمت گذاری ها با شورای شهر تهران است و ما مداخله‌ای نداریم؛ چون مسئولیت بهره برداری و قیمت گذاری با این شوراست.


وی در خصوص متروی پرند تصریح کرد: متأسفانه فرآیند احداث این خط با مشکل مواجه شده است؛ در حال حاضر تا فرودگاه امام خمینی (ره) خط مترو احداث و بهره برداری شده است. اما از فرودگاه امام خمینی (ره) تا پرند در مرحله روسازی قرار دارد و احداث باقی مانده آن متوقف شده است.

 

مترو


معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای تکمیل باقی مانده خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر جدید پرند، مدل مالی خاصی به شهرداری پیشنهاد داده ایم؛ این مدل به این شکل است که احداث متروی فرودگاه امام به شهر جدید پرند را به وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید واگذار کند.

طاهرخانی یادآور شد: ولی شهرداری دیدگاهش این است که شرکت عمران شهرهای جدید، احداث کل خط را از ایستگاه شهر آفتاب تا شهر جدید پرند را در اختیار بگیرد؛ چون این خط علی رغم آنکه بخشی از آن در حال بهره برداری است، هنوز تکمیل نشده و تعدادی از پستهای آن ناقص مانده است؛ سیگنالینگ این خط هم تکمیل نشده؛ این در حالی است که اگر بخواهیم کل این خط را ما تکمیل کنیم، ساخت و ساز همین بخش‌های باقی مانده هم هزینه زیادی به شرکت عمران شهرهای جدید تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: قرار است با شهرداری تقسیم کار کنیم؛ چون خط متروی شهر آفتاب به فرودگاه امام، علی رغم آنکه هزار میلیارد تومان برای احداث خط هزینه شده، اما هیچ فایده‌ای نداشته و عملاً مسافری در آن تردد نمی‌کند؛ این خط تا زمانی که به شهر جدید پرند متصل نشود، همینگونه بلااستفاده خواهد ماند. مسافر اصلی این خط، ساکنان پرند، رباط کریم و برخی شهرک‌های مسکونی حاشیه آزادراه تهران-ساوه هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: قرار است جلسه‌ای با شهردار تهران برگزار کنیم و نحوه احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند را نهایی کنیم؛ چراکه اجرای این پروژه برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: قطارهای حومه‌ای جذابیت زندگی را در شهرهای حومه و جدید اطراف کلانشهرها افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، آلودگی و ترافیک ورودی به کلانشهر مادر را کاهش می‌دهد؛ بنابراین تکمیل این خط، یک بازی برد-برد هم برای شرکت عمران شهرهای جدید است هم شهرداری تهران؛ اما چون شهرداری با محدودیت منابع روبه رو است، لذا چندان تمایلی به تکمیل پروژه متروی پرند ندارد.

وی تأکید کرد: عموماً افراد و طبقاتی که ساکن شهرهای حومه‌ای هستند، اکثراً اقشار فرودست جامعه اند و خودروهایی که در اختیار دارند نیز نسبت به خودروهای درون کلانشهر، آلایندگی بسیار بالاتری دارند؛ اما اگر این اقشار متروی ارزان قیمت داشته باشند، می‌توانند با آن به تهران بیایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ بلیت متروی فرودگاه امام خمینی (ره) که از سوی شورای شهر، ۹ هزار تومان تعیین شده را ارزان می‌دانید؟ گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین، اگر میزان مصرف سوخت با قیمت بلیت مترو مقایسه شود، می‌بینیم که این نرخ به صرفه تر از تردد با خوودروی شخصی است. مثلاً اگر بنزین را لیتری ۳ هزار تومان در نظر بگیریم و میزان مصرف سوخت از شهر جدید هشتگرد تا تهران را ۷ لیتر در هر بار سفر برآورد کنیم، می‌بینیم که دارنده این خودرو روزانه ۲۱ هزار تومان بابت بنزین پرداخت می‌کند در حالی که رفت و برگشت با مترو از هشتگرد تا تهران، ۱۰ هزار تومان است. ضمن اینکه خودرو هزینه‌های جانبی متعدد دیگری هم دارد که حمل و نقل عمومی ندارد.

طاهرخانی افزود: متأسفانه مشکل این است که سیستم حمل و نقل عمومی، به اندازه کافی نه در دسترس است نه می‌توان در هر زمانی به آن دست یافت؛ در حالی که در ژاپن، اگرچه بلیت مترو گران است، اما به دلیل آنکه به تمام مناطق شهر گسترده شده، استقبال از حمل و نقل عمومی بیشتر از خودروی شخصی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از متروی شهر جدید هشتگرد، استقبالی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: استقبال بسیار خوبی شده و مردم ساکن این منطقه، به راحتی می‌توانند با قطار برقی هشتگرد-گلشهر، به کلانشهرهای تهران و کرج سفر کنند.



عضو شورای شهر تهران: متروی هشتگرد ناایمن است / ‬خط را با فشار دولت افتتاح کردند

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در نشست صحن علی این شورا در ۱۳ اسفند ماه امسال نسبت به ناایمن بودن خط متروی هشتگرد-گلشهر و نداشتن سیگنالینگ هشدار داد.

پیش از این نیز وی در روز افتتاح این خط مترو در روز ۱۰ دی ماه امسال که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید، در جلسه شورای شهر تهران خطاب به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آن‌که در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: با این وجود، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.



اعتراف رئیس شورای شهر تهران به ناقص بودن سیگنالینگ متروی هشتگرد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در همان جلسه خطاب به آروین در خصوص ناایمن بودن خط متروی گلشهر –هشتگرد تصریح کرد: این خط به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است. در خصوص کمبود بخش مخابرات، با استفاده از موبایل این کمبود قابل حل است زیرا این خط در روی سطح قرار دارد. همچنین سیستم سیگنالینگ آن کامل نشده است که موضوع حساسی است و باید تکمیل شود بنابراین در حال حاضر تنها دو ساعت از ساعت ۱۱ تا یک خدمات رسانی می‌کند. از شهروندان پول بلیت گرفته نمی‌شود و افتتاح به صورت آزمایشی است.

منبع: مهر

کد خبر 121020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha